A szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeumban az a jó, hogy nem egyszerűen csak egy szabadtéri múzeum, hanem rengeteg programot és attrakciót is kínál a látogatóinak. Tudták például azt, hogy a Skanzen 60 hektáros területén közlekedik egy olyan vasút, mely Európa leghosszabb múzeumvasútjának számít, és hat megállóhely között, menetrend szerint szállítja a látogatókat?
A korhűen felújított Ganz-Jendrassik motorvonat és a korabeli uniformist viselő személyzet nemcsak a múzeum tájegységeibe szállítja az utasokat, hanem az 1930-as évekbe is kalauzol – olvasható a szerkesztőségünkbe küldött sajtóközleményben. A szerelvény ablakaiból beleshetünk a múzeum udvaraiba és a vasutasok munkájába is, hiszen a szemünk előtt zajlik a váltó- és sorompókezelés, az irányváltás és a jegyek ellenőrzése.
A Skanzen Vasút 2021-ben jelentősen átalakult és új rendszerben kezdett el működni. Ennek az átalakulásnak a hatására indul útjára a Skanzen Vasút első ingyenes, a közlekedési hatóság által jóváhagyott képzése.
Aki jelentkezik az önkéntes programra, az olyan vasúti feladatköröket sajátíthat el és tölthet be mint a váltókezelő, a tolatásvezető, a jelzőőr, a sorompókezelő és a forgalmi szolgálattevő munkakör, illetve önkéntesként dolgozhat vonatkísérő dolgozóként, jegyvizsgálóként, mozdonyvezetőként, utaskísérő és utastájékoztatóként, valamint pályamű karbantartóként is.
Amint az oldalon is írták, a szolgálat idejét mi magunk választhatjuk ki, és kedvtelésből teljesíthetjük a feladatokat. Nincs kötött "munkaidő", ahogy előképzettség sem szükséges a jelentkezéshez. A múzeum elsősorban 18. életévüket betöltött férfiak jelentkezését várja felső korhatár nélkül, mivel olykor fizikai munkát igénylő feladatköröket is el kell végezni. A felmerülő költségeket, útiköltséget és a szállást a Skanzen biztosítja. Ha kedvük támadt jelentkezni az önkéntes programra, a múzeum honlapján megtalálják a jelentkezési címet.