Július 14-én, csütörtökön reggel 9 órakor rajtol a 48. Kékszalag Nagydíj mezőnye Balatonfüredről, hogy Európa leghosszabb távú tókerülő versenyén megtegye az embert próbáló, légvonalban 155 kilométeres távolságot. Idén várhatóan az időjárás külön nehézséget okoz majd: szerda este egy komoly károkat okozó, jégesőt és viharos szelet hozó, hidegfrontot megelőző zivatarzóna vonult át a Balaton térségén. A vitorlások az ezt követő, napokig tartó erős szélben vágnak neki a távnak – áll a szervezők közleményében.
A szerda esti prognózisok szerint csütörtökön a hidegfront mögött egész nap erős északi-északnyugati szél várható (45-55 km/órás), amelyet 60-65 km/órás erősségű lökések kísérnek majd. Ez az erős szél nagyjából a verseny teljes időtartamára kitart majd. Sajnos már a szerda esti viharok is komoly károkat okoztak: több hajó – köztük néhány esélyes is – már a parton megsérült.
A várható erős szél az esélyeken is változtathat: évek óta a nagy katamaránok uralják ezeket a versenyeket, amelyeknek gyenge vagy közepes szélben nincs ellenfelük az abszolút első helyért folytatott csatában. Idén akár egy hagyományos egytestű hajó vagy egy, az erősebb szelet jobban bíró kéttestű hajó is végezhet az élen.
A verseny szervezői, a Magyar Vitorlás Szövetség és partnerei, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata mindent megtesznek azért, hogy az erős szél ellenére is biztonságban célba érjen minden résztvevő. Több közleményben is felhívták arra a figyelmet, hogy csak azok vágjanak neki a távnak, akik hajójukat alaposan felkészítették ilyen körülményekre is, és gyakorlott legénységük van. Emellett fontos, hogy minden biztonsági és kommunikációs eszköz is bevetésre előkészítve rendelkezésre álljon a fedélzeten.
A 48. Kékszalag Nagydíj jóval több mint egy vitorlásverseny: a résztvevőket és a látogatókat események egész sora várja Balatonfüreden. A legismertebb magyar vitorlásverseny egyúttal Európa leghosszabb és legnépesebb regattája is: a szervezők eredetileg körülbelül hatszáz résztvevő hajóra, mintegy háromezer vitorlázóra számítottak, bár az erős széllel kapcsolatos várakozások végül mintegy 470 hajóra csökkentették a nevezői létszámot.
A Kékszalag rajtján Balatonfüred és Zamárdi közötti hét kilométeres rajtvonalon sorakoznak majd fel a résztvevők. A korábbi versenyekhez képest változás, hogy a rajtvonal északi oldaláról indulnak a katamaránok. A távot 48 óra alatt kell teljesíteni. A jelenlegi abszolút időrekordot a Fifty-Fifty nevű kétárbocos, kéttestű, magyar fejlesztésű hajó tartja, amely 2014-ben 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt teljesítette a Balatonfüred-Balatonkenese-Keszthely-Balatonfüred távot.
A Kékszalag sajátossága, hogy nem csak a profi, rendszeresen versenyző csapatok és a külön erre a célra kifejlesztett high-tech hajók állnak rajthoz, hanem olyan versenyzők is, akik számára maga a táv megtétele jelenti a próbatételt. Ebben az értelemben szokták a Kékszalagot a New York Marathon futóversenyhez hasonlítani: profik és amatőrök ugyanazon a pályán, együtt versenyeznek, ám a célba érés mindenki számára győzelmet és rendkívüli sportteljesítményt jelent.
A versenypálya megfelel az alapítók által 1934-ben megálmodott útvonalnak: a balatonfüredi rajt után északkeleti irányban kell hajózni, és jobb kéz felé elhagyni egy Balatonkenese elé telepített pályajelet. A következő állomás Siófok, ahol a hajóknak egy két bója által alkotott kapun kell átvitorlázniuk. Innen irány a Tihanyi szoros, majd a Balaton nyugati medencéje következik, ahol a Keszthely előtt lerakott pályajelet kell kerülni, ismét jobb kéz felé elhagyva azt. Itt kezdődik a visszaút: cél a Tihanyi-szoros, majd onnan jön a célegyenes: vissza a balatonfüredi hajóállomás elé telepített célvonalhoz.
Az eredményhirdetésre a balatonfüredi Gyógy téren, július 16-án 18.00 órától kerül sor.