Az elmúlt két évben sokan maradtak hoppon, ha last minute utakra vártak, és végül csak nagy kompromisszumokkal - máskor és máshová - tudtak nyaralni menni, mint tervezték. Ennek hatására idén rekordokat döntött az előfoglalási szezon. De mire számítson az, aki még nem választotta ki az idei nyaralása célpontját? Erről és egyéb trendekről kérdeztük utazási irodák vezető szakembereit.
Az utazási szezon eleje itthon hagyományosan az iskolai nyári szünet kezdetével esik egybe. Így már második hete benne vagyunk a szezonban, még ha néha az időjárás miatt hajlamosak is vagyunk elfelejteni ezt. Azok, akik az előfoglalási kedvezményekkel élve hónapok óta tudják, hogy mikor és hová utaznak, már számolják a napokat.
Akik pedig még nem döntöttek a nyaralásukról, last minute kedvezményekre vadászhatnak. Arról, hogy mekkora eséllyel találnak majd ilyet, és hogy hogyan fest eddig az idei szezon, a legismertebb magyarországi utazási irodák vezetői nyilatkoztak nekünk: Komora Zoltán, az IBUSZ vezérigazgató-helyettese, dr. Füri Mihályné, a Kartago Tours cégvezetője, dr. Kanizsai Zsuzsanna értékesítési vezető és Kálmán Péter marketingvezető a Neckermann részéről, Molnár Judit ügyvezető igazgató az OTP Traveltől, valamint a Vista értékesítési vezetője, Józsa Jetta.
Dübörgött az előfoglalási szezon
Az általunk megkérdezett szakemberek szinte egyöntetűen azt mondták, hogy az idei évben nagyon erős volt az előfoglalási szezon: a Kartago Toursnál például duplázták a tavalyi év azonos időszakának számait, és az IBUSZ is harminc százalékos növekedést ért el idén a tavalyi előfoglalási időszak eredményeihez képest.
Egyedül a Vistánál tapasztaltak kiegyensúlyozottabban megoszló keresletet: náluk az előfoglalás ugyan nem hozott kiugró foglalási számokat, de a hagyományos előfoglalási időszakot – amelynek időtartama irodánként változó, de jellemzően februártól áprilisig tart – követően is megmaradt az érdeklődés, és még a májust is erős hónapként zárták. Józsa Jetta hozzátette, hogy náluk a honlap és az online értékesítési folyamat megújulása pont erre az időszakra esett. Úgy látták, sok utas csak most ismerte fel, hogy hagyományos nyaralásokat is kínálnak, nemcsak a speciálisabb, drágább hajós és körutakat. Ez – részben – magyarázhatja a többi utazási irodáétól eltérő tapasztalatot a Vistánál.
Molnár Judit szerint, aki az OTP Travel ügyvezetői pozíciója mellett a Magyar Utazási Irodák Szövetségénél (MUISZ) is alelnöki tisztséget tölt be, az ágazatra az elmúlt két évben sokkal óvatosabb üzletpolitika volt jellemző, mint korábban; a felvevőpiacot az irodák alaposabban felmérték. Az piac a 2008-as válság előtti szintet viszont nem fogja elérni, 2008-ban 275 ezer charter utas indult Magyarországról, míg az idei évre 130 ezer utast prognosztizáltak az utazási irodák.
Füri Mihályné úgy látja, a magyar utasok egyre tudatosabb vásárlóként jelennek meg. Komora Zoltán szerint ehhez kellett az, hogy tavaly nagyon sokan, akik last minute akciókra vártak, pórul jártak, mert jóval kevesebb ilyen ajánlat volt. Így jellemzően hatalmas kompromisszumokat kötve, nem akkor és nem oda utaztak a last minute utasok, mint amikor és ahová szerettek volna. Ez pedig a pár ezer forintos árelőnnyel nem volt arányban. Komora márpedig úgy látja, a magyar utasoknak egyre fontosabb az ár-érték arány, az adott árért elérhető legmagasabb minőséget – lehetőleg medencés, tengerparthoz közel fekvő szállást, magas szintű szállodai szolgáltatásokkal – már tudatosan keresik az utóbbi években.
Ezen a meglátáson a Neckermann szakemberei is osztoznak: utasaik újra nem a minimálcsomagot kérik, hanem igyekeznek olyan klubszállodát választani, ahol a gyerekeknek tartalmas programokat kínálnak, és ahol a gyerek akkor ehet, amikor megéhezik. Ezért már háromcsillagos szállodáknál sem ritka, hogy all inclusive ellátást rendelnek.
Az idei nyár nagy nyertese Törökország és Görögország
Abban egyetértettek a turisztikai szakemberek, hogy a márciusi tunéziai események hatására az előfoglalási időszakban jelentősen csökkent a Tunéziába tervezett nyaralások száma. Az utazási irodák tapasztalatai szerint a térség eseményei gyakran hatással vannak olyan országokra is, amelyek valójában nem hozhatók összefüggésbe a történtekkel, csak földrajzi közelségük miatt fordulnak el tőlük az utazók. Ezt tapasztalta például a Kartago Tours Egyiptom esetében, ahol a tuniszi terrorcselekmény után szintén visszaestek a foglalások.
Június első három hetében, a pénteki két népszerű tuniszi hotelben történt lövöldözés előtti időszakban, még felfutóban volt az érdeklődés. Füri Mihályné a múlt hét elején még arról beszélt, hogy az eredetileg Tunéziára tervezett utasszámot nem fogják elérni, de már megfelelő mértékben tudták tölteni a gépeket. Jelenleg több mint 800 magyar nyaral Tunéziában. A pénteki 38 halálos áldozattal járó – többségében brit és közép-európai turisták voltak az áldozatok – események hatására azonban a nagyrészt turizmusból élő tuniszi gazdaság várhatóan ismét visszaesésre számíthat.
A Vistánál a tunéziai nyaralások még június első felében sem voltak keresettek, de tapasztalataik szerint Egyiptom kezd visszajönni. Az OTP Travelnél is feljövőben van Sharm El Sheikh.
Görögország gazdasági helyzete és az államcsőd veszélye miatt az utóbbi időben más típusú félelmeket keltett az utazókban, mint Tunézia és Egyiptom. A külügy külön állásfoglalást is adott ki a görög nyaralásra készülők megnyugtatására. Mivel a görög bankok egész héten nem nyitnak ki, az eddigi tanács, miszerint megfelelő mennyiségű készpénz nélkül ne induljon senki útnak, most fontosabb, mint valaha.
Az utazási irodák tapasztalatai egyébként vegyesek: a Kartago Toursnál volt már olyan utas, aki visszalépett a görög útjától, és inkább Törökországot választotta. Füri Mihályné ugyanakkor fontosnak tartja felhívni a figyelmet arra, hogy a két ország nem helyettesítője egymásnak – míg egy görög nyaralás sokszor szól a környék felfedezéséről, addig Törökországban inkább a hotelkomplexum területén igénybe vehető szolgáltatásokra helyeződik a hangsúly. De a nyár nagy nyertesének mindenképp Törökországot tartja az utasaik foglalásai alapján.
Az OTP Travelnél a görögországi foglalásokban nem hogy visszaesést nem tapasztaltak, egyenesen növekedést könyvelhettek el: az előző év azonos időszakához viszonyítva 30 százalékkal nőtt a görög célpontokra nyaralást vásárlók száma. Görögország mellett az idei év legkeresettebb célpontja náluk is Törökország, valamint az egyénileg is könnyen megközelíthető Horvátország. Molnár Judit a foglalások alapján lát egy olyan tendenciát is, hogy a városlátogatások egész éves termékké válnak: már nemcsak a tavaszi és őszi időszakra korlátozódnak, hanem a nyári időszakban is vannak, akik – nyaralás mellett vagy helyett – városlátogatásra utaznak el.
Az IBUSZ görög szigetek felé induló charterjáratai tele voltak, ahogy elkezdődött a nyári szünet – számol be Komora Zoltán. Náluk a tavaly bevezetett új desztináció, Kárpathosz idén kezd beérni. A görög szigetekre induló charterek mellett meglepően nőtt a kereslet az előző évekhez képest a buszos görögországi utakra is. De spanyolországi nyaralást is többen foglaltak idén. Horvátország a tavalyi szintet hozza, Olaszország iránt pedig a tavalyihoz képest egyelőre kisebb kereslet mutatkozik.
A Neckermann-nál nőtt a foglalások száma a török, a görög és a spanyol nyaralásokra. Görögországban egyértelmű sláger most Kréta és Korfu, jól teljesít még Kos és Zakynthos, míg a tavaly nagyon népszerű Rodosz iránt idén kisebb az érdeklődés. Kálmán Péter a Bulgáriába induló utasoknál lát még átrendeződést: korábban az olcsó, autós utazások célpontja volt, idén pedig egyre többen indulnak repülővel a rohamosan fejlődő bolgár tengerpartra.
A Spanyolországba induló utasaik kedvence idén Mallorca, ahol a tengerpart mellett az átlagos nyaralóhelynél is több fesztivál, buli és látnivaló várja az utazókat Kanizsai Zsuzsanna értékesítési vezető szerint. A nézelődés pedig különösen fontos a magyar utasnak – teszi hozzá –, ezzel magyarázható a mediterrán hajóutak egyre nagyobb népszerűsége is. Anyacégük, a Thomas Cook éves nemzetközi felmérése szerint, a tengerparti nyaralóhelyeken a magyar utasok fizetnek be a legtöbb kiránduló programra.
A Vista utazási irodánál is Törökország és Görögország az idei nyaralások legnépszerűbb célpontjai. Józsa Jetta úgy látja, a spanyol utak iránt érdeklődők egy részéből is törökországi utas lesz végül, mivel ugyanazért az árért a törököknél valamivel többet kapnak a turisták. Azonban az idei év egyik meglepetésének tartják, hogy idén már az olyan hagyományosan autós célpontokra is, mint amilyen Horvátország vagy Toszkána, inkább repülővel indulnak az utasok. Még akkor is, ha egy átszállást is be kell vállalniuk. A Vista egyik hagyományosan erős profiljának számító mediterrán hajóutakra évről-évre több utast indítanak, ez idén is így lesz.
•dr. Füri Mihályné, Kartago Tours: Kedvenc úti célját, Egyiptomot bármikor, bárkinek szívesen ajánlja.
•Józsa Jetta, Vista: Azt javasolja az utazóknak, hogy merjenek minden évben valami újat kipróbálni. Hogy pontosan hová induljanak, az egyéni érdeklődéstől függ. A hajós utakat mindenkinek szívesen ajánlja.
•dr. Kanizsai Zsuzsanna, Neckermann: A hajóutak a kedvencei, mert akár minden nap másik városban ébredhet, máshol nézelődhet az ember.
•Kálmán Péter, Neckermann: Krétára utazik, mert ott mindent megtalál az utazó, ami a nyaraláshoz kell: hatalmas strandokat, de akár elhagyott kis öblöket is.
•Komora Zoltán, IBUSZ: Kedvence Karpathosz, mert nincs elturistásodva, még csak most kezdődik ott az idegenforgalom, és valódi görög hely; egy "vissza az időben" élmény.
•Molnár Judit, OTP Travel: Saját szervezésű útjaik közül Máltát és Sharm El Sheiket ajánlja. Egyiptom a személyes kedvencei listáján is szerepel, ahogy Bali, Horvátország és Olaszország is.