Az emberek már jól ismernek minket

Internetes forradalom zajlott le az utazási piacon, ezért a Wizz Air is belevágott az online utazási irodába - mondja Abrán György, a Wizz Air kereskedelmi igazgatója. Vele beszélgettünk az induló Wizz Tours-ról, miközben szó volt arról is, hogy Baku nem egy vadkeleti ötlet, és hogy az alig 12 000 forintos Moszkvai repülőjegy árának is megvan az oka.

Forrás: Travelo

A Wizz Air múlt heti közleményét nehezen lehetett elvonatkoztatni a közeljövőben induló légitársaságok konkrét esélylatolgatásaitól, noha Abrán György kereskedelmi igazgató azt mondja, amíg nem értékesít jegyeket, nem szállít utasokat egy légitársaság, addig nem lehet és nem is érdemes versenytársként kezelni. Megkérdeztük, hogy jelent e bármit is, amikor arról írnak közleményükben, hogy a légiközlekedési hatóságnak kötelessége az újonnan indult társaságok műszaki és pénzügyi hátterét ellenőrzi, de a Wizz Air szerint, ezzel a kijelentéssel semmi konkrétumra nem akartak célozni.

„Szerettük volna felhívni a figyelmet arra, hogy a közleményben felsoroltak fontos tényezők, amiket érdemes a hatóságoknak megvizsgálni, és biztos vagyok benne, hogy ezeket meg fogják tenni. A piac iránt felelősséget érző cég vagyunk, az utazó közönség kiszolgálása fontos számunkra abból a szempontból is, hogy mi történik általában a piacon. Az elmúlt években láttunk jó néhány csődöt. Azt mindenképp el kell kerülni, hogy a magyar piac olyan helyzetbe jusson, hogy a magyar utasok valahol külföldön ragadjanak, és mindezt mondom anélkül, hogy itt konkrét cégekre gondolnánk."

Baku nem egy vadkeleti ötlet

Váradi József vezérigazgató még a Wizz Air moszkvai járatának bejelentésekor fogalmazott úgy, hogy manapság homokot árulni a sivatagban jobb üzlet, mint belépni a légiközlekedési iparágba; miközben az sem mindegy, milyen útvonalakat választ magának egy légitársaság. Nyár elején például sokan, különösen a Wizz Air bakui járatának sikerét vonták kétségbe, már csak a lassú és drága vízumügyintézés miatt is. Abrán György azonban azt mondja, hogy az útvonal az első néhány járat alapján népszerű és az eddigi számok ígéretesek.

Abrán György, a Wizz Air kereskedelmi igazgatójaForrás: Travelo

 „Egy óriási kiaknázatlan potenciál van a két ország közötti kapcsolatban. Lehet, hogy első hallásra egy vad keleti ötletnek tűnik, és az emberek nehezen értik meg, hogy Baku hogy került az újonnan bevezetett utak sorába, de azt gondolom, ha megnézzük azt, hogy Azerbajdzsánban jelenleg milyen gazdasági fejlődés van, és hogy milyen igény van arra, hogy turisták jöjjenek a hazai, akár wellness hotelekbe, az magyarázatot ad a lépésre. Mert Azerbajdzsánból már szívesen mennek csehországi wellness hotelekbe, főleg Karlovi Varyba, de szerintem ugyanezt Magyarország simán tudja nyújtani, sőt talán még nagyobb választékot is. És bár a vízum valóban egy korlátozó tényező, ezen mindkét országnak meg kell próbálni javítania, hiszen Azerbajdzsánnak is az az érdeke, hogy minél több turista érkezzen hozzájuk, és minél több időt töltsön el ott."

Bakuba, a Kaukázus új Dubajaként is emlegetett azerbajdzsáni üdülőhelyre június közepén indult el az első Wizz Air gép. Mivel az azeri légitársaság egyelőre nem indít járatot a magyar és az azeri főváros között, így a Wizz Airnek nincs közvetlen versenytársa ezen az útvonalon. Abrán György hozzáteszi, hogy az Azerbajdzsáni desztináció egy nagyon felárazott, korlátozott piacnak számít, de egy lowcost légitársaság belépése stimuláló hatással lehet, és sokkal nagyobb növekedést tud elérni, mint egy hagyományos légitársaság.

Egyelőre csak Moszkvában gondolkodnak

Amíg azonban Bakuba 25-30 ezer forintos jegyárért (vízum nélkül) szállítja az utasokat a Wizz Air, addig Moszkvába szeptember 23-tól akár már 11 990 forintért. Ennek a járatnak azért is van jelentősége, mert az oroszok adják a negyedik legtöbb turistát Magyarországon. A járatindító sajtótájékoztatón Szijjártó Péter államtitkár is jelen volt, aki szerint ez a keleti nyitás stratégiájának újabb sikerpontja. Sőt, ősztől további légitársaságoknak engednék, hogy Magyarországról tetszőleges orosz városba repüljenek, de ehhez módosítani kell a magyar-orosz légiközlekedési megállapodást.

Váradi József és Szijjártó Péter a Wizz Air moszkvai járatának bejelentésekor tartott sajtótájékoztatónFotó: Soós Lajos / MTI

 „További oroszországi tervezett útvonalakról még nem tudunk beszámolni, de biztos vagyok abban, hogy lenne még más desztinációra is igény. Ugyanakkor az Európai Unión kívüli országoknál különböző jogi regulációs problémákba ütközhetünk, amiket meg kell oldani egyenként. Vagyis a járatok nem csak a mi kívánságunk alapján indulnak el."

Mindenestre azóta, hogy a Malév kivonult a piacról, a Moszkva-Budapest útvonalon egyedül az Aeroflot üzemeltet járatot. Az 51 százalékban orosz állam tulajdonában lévő légitársaság 40 és 80 ezer forint közötti viteldíjait még az orosz utazási irodák is sokallták, ezért azok is inkább külföldi légitársaságok járataira vásároltak jegyeket. Ehhez képest a szeptember 23-tól induló Budapest-Moszkva járatra szóló Wizz Air jegyár határozottan szolidnak mondható, miközben felmerül a kérdés, milyen egyéb költségeket kell megspórolni egy légitársaságnak, hogy még ezen az áron is nyereségesen működő járatot tudhasson maga mögött.

„Nincs erről szó, a megbízhatóság és a repülés biztonsága nálunk elsődleges szempont. Azért tudunk alacsony árakat nyújtani, mert alacsonyak a költségeink, de persze azt is figyelembe kell venni, hogy egy alacsony ár egy bevezető útvonalnál az bizonyos promóciós szempontokat is szolgál, és nem jelenti azt, hogy mindig 11 990 forint lesz. Nyilván egy későbbi vagy egy karácsonyi ár magasabb lehet, de az is tény, hogy az árérzékeny közönségnek az igényét mindig figyelembe vesszük, és bizonyos napokon, időszakokban mindig igyekszünk olcsóbb jegyárakat biztosítani."

„Az emberek már jól ismernek minket"

Néhány hete jelentette be a Wizz Air azt is, hogy utazási üzletágat indít október 1-jével, vagyis a repülőjáratot és a szállást egy csomagban fogja értékesíteni. Az új online utazási platformot arra tervezték, hogy az utazók kényelmesebben és kedvezőbben foglalhassák le utazásukat. A Wizztours.com weboldal magyar, lengyel és angol nyelven is elérhető lesz, ahol az utas közel 30 000 hotelből és számos úti célból válogathatja össze magának a csomagot.

„Ebből az utazóknak több előnye is lehet, a csomag ára vonzóbb lesz, mint az egyes részei külön-külön megvásárolva. Másrészt a foglalás is egyszerűbb lesz. Egy Wizz által nyújtott csomag az utas közönség számára egyfajta megbízhatóságot fog sugározni, mert már ismerik a Wizz márkanevet, de a megbízhatóság a Wizz Tours esetében is fontos. Mert nagyon sok olyan esettel találkoztunk korábbiakban, amikor valahol ott ragadtak az utasok, vagy az utazási iroda csődbe ment, nem tudott olyan utakat befejezni, amiket megkezdett. Ezeket figyelembe véve, amit a Wizz Tours nyújtani tud, az a megbízható szolgáltatás. Az emberek tudják kitől jön, és ki áll mögötte."

Internetes forradalmon van túl az utazási piac

Persze felmerült bennünk a kérdés, hogy nem érzik e hátránynak a tapasztalat hiányát azokkal a hosszú évek óta dolgozó utazási irodákkal szemben, akik járatosak az adott desztináció turisztikai jellemzőiben, ismerik a hoteleket vagy a tour operatorokat. Abrán György szerint azonban ezekre nincs is feltétlen szükség:
„Az utazási piac, a tour operátoroknak a piaca az utóbbi időben nagy változáson ment keresztül, itt is egy internetes forradalom zajlott le. A vakációs utakat nagyon sokszor már neten foglalják le. És ebben az online szegmensben nekünk legalább akkora tapasztalatunk van, mint egy utazási irodának, amelynek igaz, hogy van utazási irodai tapasztalata, de nem biztos, hogy a modern kornak megfelelő módszerekkel értékesíti vagy menedzseli a cégét. Miközben nekünk ez az internetes kereskedelmi tapasztalatunk az elmúlt közel tíz évből megvan. Emiatt is vágtunk bele ebbe az új kezdeményezésbe. Úgy éreztük, a wizz márkanév elért egy olyan ponthoz, amikor ki lehet terjeszteni más szegmensek fele is például új partnerek bevonásával a csomagértékesítésbe is."

Forrás: Travelo

 A kereskedelmi igazgató azt is elmondta, hogy megbízható világmárkákat jelentő partnerekkel társultak. A hotel kínálat például az Expedia.com-tól érkezik (a világ egyik legnagyobb online, washingtoni székhelyű utazási irodája), amely által 30 ezer hotelt tud ajánlani. Az ügyfélkiszolgáló, call center feladatokban az Odigeo csoport leányvállalatával, a Travellink-kel fognak együttdolgozni, de nagyobb gépparkot vagy több munkaerőt nem igényel az online utazási iroda.
„Az által, hogy ilyen kiszervezett megoldással indulunk, azt jelenti, hogy a mi saját létszámunkban ez nem okoz munkaerő növekedést, viszont a platformot, a marketinget, mögé a márkanevet és az értékesítés nagyobb részét a Wizz Air fogja végezni. A csomagokat pedig a jelenlegi hálózatunk teljes egészén érvényesítjük, de hálózaton kívül is lesznek majd új állomások." Ilyen például a népszerű egyiptomi üdülőhely, Hurghada, ahova november 2-tól 19 990 forinttól lehet jegyet foglalni, vagy a Budapest-Málta járat, amely ezen túl már télen is üzemel, de ilyenek lesznek a lengyel síelő járatok is. A kereskedelmi igazgató szerint ezek az útvonalak a Wizz Tours nélkül szinte egyáltalán nem lehetnének üzemeltethetők.

Low cost csomagok

A csomagértékesítés pedig szintén a low cost modellt fogja követni. Ha valakinek nincs szüksége különösebb szolgáltatásokra, az csak a hotelt és a Wizz Air repülőjegyét veszi meg, de opcionálisan választhat majd mellé olyan plusz kényelmi szolgáltatást, mint az utasbiztosítás vagy a csomagfeladás. Kérdésünkre, hogy mivel tudják garantálni, hogy utast nem hagynak nyaralóhelyen semmilyen körülmények között, Abrán György azt válaszolta, hogy az évi nyolcvanezres járatból az ilyen jellegű, sokszor elkerülhetetlen probléma eddig is csak nagyon kicsi arányt tett ki:
„A Wizz Airnek 45 gépes flottája van. Azért tud olcsó jegyárakat adni, mert magas a kihasználtsága, de ez azt is jelenti, hogy nincsenek tartalékok a rendszerben. Emiatt bár előfordulhatnak késések, például karbantartási, műszaki hiba vagy egy alkatrész csere miatt, de mindenképp az utasok biztonságát tartjuk szem előtt. Ezek azt gondolom, elkerülhetetlenek, ha ebben a modellben dolgozunk. De ilyenkor mindent igyekszünk megtenni, hogy az utasok kényelmetlenségét csökkentsük, szállással vagy élelemmel látjuk el, és a másnapi járattal próbáljuk meg elhozni őket."

A Wizz Tours kezdeményezést jelenleg Magyarországon és Lengyelországban vezetik be, de később szeretnék kiterjeszteni több piacra is. Hiszik, hogy a szolgáltatás népszerű lesz, és bár a weboldal és a foglalási menet kialakítása még a napokban is folyik, az elkövetkező hetekben már azt is láthatjuk, milyen típusú hotelek, hol és mennyiért lesznek elérhetők. A 30 000 hotel között lesz ötcsillagos és alacsonyabb árkategóriás, tengerparti és reptér közeli egyaránt, de azt mondják, azon vannak, hogy mindenféle igénynek megfeleljenek.

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek