Ha a hazai utazóközönségen múlt volna, az egy éve nem létező Malév is a kedvenc légitársaságok közé került volna. A nosztalgia helyett azonban a 2012-es légitársasági teljesítményekre koncentrált a repjegy.hu, amikor online szavazást hirdetett. Az eredmények közt néhány meglepetés is előfordult, például amikor egy fapados stewardessei kiütik a nyeregből a nagy légitársaságokat.
Több mint kétezerötszáz szavazat érkezett a repjegy.hu Az én légitársaságom 2012 elnevezésű felmérésére. A hazai utazóközönség kedvence összesítettben a Qatar Airways lett, a második helyre a Turkish Airlines került, és a harmadik kedvenc a KLM - derült ki az oldalt üzemeltető Weco Online budapesti sajtótájékoztatóján, ahol öt kategóriában vették át az utazóközönség díjait a légitársaságok hazai képviselői.
Bezzeg a Malév de jó volt
Az öt favorit közé a világ legjobb légitársaság-szövetségéhez tartozó British Airways is bekerült, és ha az utazókon múlt volna, akkor a Malév sem hiányzott volna a toplistáról.
A szavazás egyik érdekessége, hogy bár a Malév tavaly januárban csődöt jelentett, a szavazáson részt vevő utasok több kategóriában is - mint például fedélzeti kiszolgálás, vagy a magyar utazók igényeit figyelembe vevő menetrend - előkelő helyre emelték. A repjegyforgalmazó oldal munkatársai azonban nem vették figyelembe a néhai légitársaságunkra leadott szimpátiaszavazatokat, tekintettel arra, hogy csak a 2012. évi utazásokat értékelték. A Weco Online ügyvezetője szerint ha a Malévot széles körben övezte volna ez az elégedettség és mítosz, talán nem kellett volna eltűnnie a piacról.
Egy fapadosé a legjobb személyzet
Ami némileg meglepő, hogy a legkedvesebb légiutaskísérő személyzet díját nem egy hagyományos, hanem egy fapados légitársaság, a prágai székhelyű Smartwings nyerte el, amelyik csak 2012 tavaszától érkezik Budapestre. Az viszont kevésbé lepett meg bennünket, hogy fapados légitársaságok az árérzékeny kategóriában kerültek csak a toplistára, de ott sem ők a legobbak. Ami az ár-érték arányt illeti, a szavazatok szerint a diszkontok közül a cseh Smartwings, a Wizz Air és a Germanwings került fel a top ötös listára, de még ezt a kategóriát is a Qatar nyerte.
A Qatar érdemei
Kíváncsiak voltunk, hogy a napra pontosan két éve Magyarországon is bázist nyitó katari légitársaság borsos árai ellenére hogyan nyerte meg a kategóriát. A társaság magyarországi képviselője szerint a szolgáltatások árának meghatározásában szerepe van a kerozin árának is, ami az ő részükről előnyt jelent. Valószínűleg Qatar olyan, plusz szolgáltalások miatt is népszerű, mint hogy honlapján online vízumügyintézésre is lehetőség van az Egyesült Arab Emírségekbe, és cool-faktorához még olyan, marketingértékben erős megállapodások járulnak hozzá, mint például az, hogy a business classon négy, Michelin-csillagos séf készíti az ételeket.
Az sem jár viszont rosszul, aki turistaosztályon utazik. Személyes benyomásaim alapján figyelnek az ételválasztékra, jó borokat szolgálnak fel, rendszeresen frissítik a filmkínálatukat, a zenéiket, egyedül csak az utastér lehűtésének mániája furcsa több, közel-keleti légitársaság, így például a Fly Emirates esetében is. A forró Afrikába is repülő Qatarra nem árt rétegesen felöltözni.
A legjobb menetrenet a KLM állítja össze
A szavazáson a holland KLM több kategóriában is jól szerepelt, például ők kínálják a legjobb menetrendet. Ez egyrészt az üzleti utazóknak fontos, hogy egy egy napos, európai kiruccanásra ne délután háromkor kelljen elrepülniük, de az is lényeges, hogy például egy hosszú hétvégére Berlinbe utazó párnak hány teljes napja lesz a városnézésre.
A Turkish Airlinest szintén jó szívvel emlegették a hazai utazók, és néhány hónappal ezelőtt a JTB Hungary fennállásának 100. évfordulója alkalmából tartott sushipartiján is azt hallottuk a japán utazási iroda munkatársaitól, hogy a légitársaság jó és rugalmas, kifejezetten szeretnek velük dolgozni. A szavazáson a törökök a legjobb fedélzeti ellátással kerültek az első helyre. Ebben a kategóriában a favorit Qatar csak a második lett, a harmadik helyre pedig az ételkínálatra egyre inkább adó British Airwayst szavazták meg.
És aki megosztó
Az a légitársaság, amelyik jellemzően megoszta a magyarországi utazókat, a Ryanair. A több fapadost is érintő sátras check in rendszerét, a személyzet modorát már mind elemezték olvasóink a Travelón, de a repjegy.hu oldalán megjelentetett kommentek alapján adódhatnak még kellemetlenségek. "A Budapestről érkezett gépről legördülő bőröndöket 2-3 méteres dobással, időnként erőteljes rúgással terelték helyre az ír alkalmazottak" - írta egy utas santiago néven.
A sátras beszállítás tesztidőszaka után, novembertől a Wizz Air visszaállt a buszoztatásra, mondván az előbbi beszállítási mód nem felel meg a légitársaság biztonsági és szolgálati színvonalának. A Ryanair, a Jet2 és az easyJet maradt a beszállókapuk használatánál. De azért van néhány szolgáltatás, amellyel a fapadosok is igyekeznek az utazók kényelmét szolgálni. Az easyJet járatain például novembertől bevezették az ülőhely foglalást , a Jet2 pedig állatokat is utaztat.
A Legjobb légitársaság - összesítés
Qatar Airways
Turkish Airlines
KLM Royal Dutch Airlines
Smartwings Travel Service
British Airways
A legkedvesebb légiutaskísérők
Smartwings
Qatar Airways
KLM Royal Dutch Airlines
Germanwings
Swiss
A legjobb menetrend
KLM Royal Dutch Airlines
Qatar Airways
British Airways
Lufthansa
Germanwings
A legjobb fedélzeti ellátás
Turkish Airlines
Qatar Airways
British Airways
Smartwings
KLM Royal Dutch Airlines
A legjobb ár-érték arány
Qatar Airways
KLM Royal Dutch Airlines
Smartwings
Wizz Air Hungary
Germanwings
Újabb cikkünk ebben a témában:
Még 4 napig szavazhat kedvenc légitársaságára! - 2013.12.28.
December végéig lehet ugyanis szavazni az "Én légitársaságom" jelöltjeire.