A fapados légitársaságok komfort nélküli nejlonsátrakban várakoztatják utasaikat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren - adta hírül a napokban az Index.hu olvasói észrevétel alapján. Bár kezdetben a sátrak állandósulásáról szóltak a hírek, a légitársaságok inkább már abban bíznak, hogy átmeneti lesz ez a megoldás.
„Tíz perc gyaloglás után, megérkeztem egy sörsátor-váróterembe. Döbbenetes látvány az egész tákolmány. Ezekben se WC, se egy szék hogy le lehessen ülni" – idézte az Index a panaszos olvasót. A hírportál megkereste a Budapest Airportot az üggyel kapcsolatban, melynek szóvivője, Hardy Mihály azt nyilatkozta, hogy akinek ez a megoldás nem tetszik, az ne vegyen fapadosra jegyet. A rendezvénysátrakat egyébként a Budapest Airport építtette, hogy a fapadosok utasait megvédjék az időjárás viszontagságaitól.
Megkérdeztük a Budapestről induló fapados járatok üzemeltetőit, hogy valóban fűtetlen, ülés nélküli várótermekben kívánják-e várakoztatni az utasaikat. Arról is érdeklődtünk, hogy máshol a világon alkalmazzák-e ezt a megoldást, és hogy eztán az elsőbbségi beszállást választók rosszabbul járnak, hiszen őket előbb terelik ki a sátorba? Kérdéseinkre részletes választ csak a Wizz Airtől kaptunk, a Jet2 későbbre ígért tájékoztatást, a Transavia.com és a Germanwings pedig nem veszi igénybe a sátrakat.
A Ryanair úgy nyilatkozott, hogy az új sátraknak köszönhetően – amelyek a társaság szerint a terminál épületével teljesen azonos komfortfokozatot biztosítanak – továbbra is a megszokott, gyalogos módon szállhatnak be az utasaik a repülőgépekbe. Így a járataik időben fel tudnak szállni télen is, és az árak is alacsonyak maradhatnak. Az easyJet csupán annyit közölt, hogy „a gyalogos beszállási lehetőség rugalmasabb működési feltételeket biztosít" számukra. Ugyanakkor fontosnak tartották kiemelni, hogy ez egy időszakos megoldás, amely addig szól, amíg nem születik megállapodás a Budapest Airporttal egy olyan terminál létesítéséről, amely megfelelő felszereltséggel rendelkezik.
Remélik, hogy tudnak jobbat
Bár a korábbi híradások a sátrak állandósulásáról szóltak – nyárra is a helyükön akarták hagyni őket, hogy a napsütés ellen védjék az utasokat –, az easyJethez hasonlóan a Wizz Air is az ideiglenességet hangsúlyozta válaszában. „A repülőtérrel közösen dolgozunk azon, hogy jobb megoldást találjunk a Wizz Air utasai számára. Biztosak vagyunk abban, hogy a Budapest Airport jobb megoldást talál a jelenleginél" – mondta el Daniel de Carvalho, a Wizz Air vállalati kommunikációs menedzsere. Az is kiderült, hogy a Wizz Air azért veszi igénybe a sátrakat a megszokott buszok helyett, mert a reptér nem engedélyezi a társasággal szerződött buszoknak, hogy a diszkont légitársaságoknak kijelölt területen működjenek.
Mivel vannak buszaik az utasok szállítására, és szeretnék is ezeket használni a továbbiakban is, bíznak benne, hogy a sátrak csak ideiglenes megoldást jelentenek. A kommunikációs menedzser hangsúlyozta, hogy a Budapest Airport tulajdonában lévő sátrak fűtése is megoldott lesz. Kitért arra is, hogy a sátrakban csak közvetlenül a beszállás előtt kell az utasoknak egy kis időt eltöltenie. Várakozásra azért kerülhet esetleg sor, mert a légitársaságoknak és utazóközönségüknek mindig figyelembe kell vennie azokat biztonsági előírásokat, amelyek a repülőgép megközelítésre és elhagyására vonatkoznak. Egyébként, a világon sehol máshol nem használ ilyen sátrakat a Wizz Air.
Végezetül, az elsőbbségi beszállással kapcsolatban azt tudtuk meg Daniel de Carvalhótól, hogy a „szolgáltatást igénybe vevő utasok szállhatnak fel először a gépre, és ők választhatják ki először az üléseiket. Így a terminálba is elsőként érkezhetnek és megspórolhatják a hosszú sorbanállást a beléptetésnél." Mi ezt úgy értelmezzük, hogy aki megfizeti az elsőbbségi beszállást, az előbb mehet ki a sátrakhoz, ami annyira nem tűnik jó ajánlatnak.
Kövesd a színes csíkokat!
És hogy ott pontosan mi vár az utasokra? Az Index fórumán Tothmesz részletesen kifejtette tapasztalatait: „A dolog egészen pontosan úgy néz ki, hogy ahol eddig külön sorbanállás volt a placcra kisétálás előtt a terminál épületében, ott már csak egy kapu van, amin a beszállókártya vonalkódjának lehúzásával lehet átmenni. Figyelmeztető tábla is van, hogy korlátozottak a mosdóhasználati lehetőségek a kilépés után. Utána végig kell sétálni a korábban is használt utashídon, aminek a végén már egy jóval szélesebb fém lépcsőt eszkábáltak össze. Ezen lesétálsz a palával fedett karámba, ami engem valami piaci bódéra emlékeztet (akár lehetne fadapos duty free kirakodóvásár a két oldalán)" – írja Tothmesz.
„Ezen kisétálsz a sörsátrakba, amik ki vannak táblázva műanyag vackokon, mint a BKV buszokon a megállók, ezeket cserélgetik a sátrak ajtajában. Minden sátorban két beszállókapu van kialakítva, rögtön az elején ellenőriznek, aztán kígyózik az adott járathoz a sor a sátor másik végén lévő kijáratig, aminek az ajtajára ki van ragasztva egy színes téglalap és a tájékoztató, hogy ezt a színű sávot kell majd követni. Amikor kinyitják az ajtót, az utasok szépen libasorban követik a színes vonalakat egészen a gépig. Mire a fedélzetre értem, szakadtam a röhögéstől, annyira szürreális volt az egész, de én úgy vagyok vele, hogy jobb, mint simán a karám volt" – fejezte be élménybeszámolóját a fórumozó.
Önök szerint is jobb megoldás, mint a korábbi, homokzsákokkal rögzített kordonok? Vagy felháborítónak tartják az egészet úgy, ahogy van? Volt már szerencséjük a sörsátrakhoz? Írják meg nekünk!