A Lufthansa, az Air Berlin, a görög Aegean Airlines, a Ryanair, a SmartWings, és a Wizz Air is új járatokat indít Budapestre, az American Airlines ellenben megszünteti New York-i járatát. A repülőteret az évi másfél millió átszálló utas elvesztése érinti kínosan, a magyar államot az ezermilliárd forint, ami a csőd esetén jár a repülőtérnek. A Malév-pilóták már elkezdtek állást keresni.
Az öt napja megszűnt Malév-járatok kapacitásának több, mint 60 %-ára érkezett légitársasági igény, illetve ajánlat, áll a Budapest Airport szerdai közleményében. Ezek a járatok a következő néhány hétben el is indulnak, így a budapesti utasoknak lényegesen kevesebbet kell majd módosítaniuk korábbi utazási terveiken.
„Sajnos azok az előrejelzéseink valóra váltak, hogy a budapesti átszálló forgalmat teljes egészében elveszítettük, a légitársaságok által múlt péntek óta bejelentett új járatok azonban biztosítják számunkra a talpraállás lehetőségét," - jelentette ki Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója.
A Lufthansa, az Air Berlin, a görög Aegean Airlines, a Ryanair, a SmartWings, és a Wizz Air is bejelentette, hogy új járatokat indít Budapestre. Számos légitársaság pedig már növelte kapacitásaikat a budapesti járatokon.
A Budapest Airport közleménye szerint azonban az éves szinten elveszített 1,5 milliónyi átszálló utasforgalom rendkívül nehéz pénzügyi helyzetet teremt a repülőtér számára.
Ne az én pénzemből - 73
Nincs rá szükség - 29
Nem tudom - 13
A hosszú távú kilátások egyelőre nem rózsásak, az American Airlines például éppen szerdán jelentette be, hogy megszünteti a Budapest-New York járatát, elmarad 2012. június 15-re tervezett járatindítás. Közleményükben úgy fogalmaznak: "a légitársaság e járat megszüntetésével nehéz döntést hozott, melyet a magas olajárak és a meggyengült világgazdasági előrejelzések indokoltak, és mely hatással van az utazási hajlandóságra, valamint az útvonal eredményességére".
Az American Airlines 2011 áprilisban indította a Budapest-New York (JFK) járatát, amely a téli menetrendig üzemelt, de tervezték az újraindítást az idén nyáron,írja az Index, mely szerint a járatmegszüntetés hátterében a Malév csődje is komoly szerepet játszhatott. A nemzeti légitársaság ugyanis tavaly 1,5 millió átszálló utast hozott a reptérre, akikre egy ilyen hosszú távú járat inkább alapozhatott, mint a Magyarországról New York-ba vágyókra. A Malév helyére jövő fapadosok pedig jellemzően nem átszállóutasokat fognak hozni.
Amennyiben a Malév felszámolásba kerül, ezermilliárd forintot kell megfizetnie a magyar államnak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt.-nek, ismertette a vagyonkezelői szerződés tartalmát Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos szerdán.
A Malév pénteken, február 3-án állt le, utasai számára totálisan váratlanul. Több mint ötven Malév-járat nem indult el, hétezernél több utas maradt a repülőtereken, felük külföldön. A légitársaság csődje elkerülhetetlennek tűnik, mivel vagyona nincs, repülőgépeit pedig még a hétvégén visszavette a lízingcég. A mintegy 200 munka nélkül maradt pilóta iránt a WizzAir és a Ryanair is érdeklődik, kedden állásbörzét tartottak számukra. Esetükben kulcsfontosságú az időtényező, mivel ha a pilóták 2-3 hónapig nem repülnek, elveszíthetik engedélyüket.
Újabb cikkünk ebben a témában
A Malév-leállás nem érinti a nyári charterutakat - 2012.02.09.Az irodák elkezdték az átfoglalásokat, és igyekeznek változatlan feltételeket kialkudni.