A nagy külföldi repülőtereken már jó néhány éve működnek spa kezeléseket kínáló üzletek, most Magyarországon is nyílt egy kis thaimasszázs-szalon a Sky Court utasterminálon. Az átutazók kényelmét szolgáló reptéri kínálatból még hiányoznak a zuhanyzók, és egyelőre egyéb wellness-kezeléseket sem terveznek bevezetni. Igaz, a Malév leállásával a tranzitutasok száma is drasztikusan visszaesett.
Kis alapterületű thaimasszázs-szalon nyílt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Sky Court utasterminálján. A 2A és 2B között található csarnokban éttermek, kávézók, újságárusok és duty free shopok vannak, wellness szolgáltatást mostanáig nem találhattunk ott.
"Az utazás sokszor stresszes körülményeket jelent az utasok számára, éppen ezért több nemzetközi reptéren elterjedtek már a kényeztető, lazító, hangulatjavító szolgáltatások" - mondta a szalon megnyitó ünnepségén Alan Bork, a Budapest Airport Fogyasztói Üzletágigazgatója, aki a reptér további fejlesztéseit és a Malév körüli eseményeknek a fejlesztésekre gyakorolt hatásait is vázolta röviden, de erre később térünk ki.
Zuhanyzók nincsenek, de vannak kismamaszobák
A hazai reptéren ez az első spa szolgáltatás - kozmetika, fodrászat nincs, és a közeljövőben nem is terveznek. Amikor a tranzitutasok kényelmét szolgáló zuhanyzók felől érdeklődtünk, Kurucz László, a Budapest Airport kommunikációs igazgatóságának munkatársa elmondta, nincsenek nyilvános zuhanyzók a reptéren, viszont kismamaszobákat találhatunk. Igaz, a Malév leállásával a tranzitutasok száma is drasztikusan visszaesett.
A repülőtéri spa keresett szolgáltatás, az Egyesült Államokban például komplett hálózat működik Xpres Spa néven, Európában pedig népszerű a Be Relax franchise.
"Utazásaink során láttuk, egy gyors felfrissülést ígérő szalon a reptéren milyen jó ötlet, így feleségemmel együtt mi is gondolkozni kezdtünk ezen" - mondta a Travelónak a két belvárosi és az egy reptéri üzlettel rendelkező Lian Day Spa tulajdonosa, Molnár Péter, aki azért a hagyományos thai masszázst szerette volna Ferihegyre hozni, mert távol-keleti utazásai során beleszeretett. Sokan vannak ezzel így, egy statisztika szerint az országban összesen 60-70 thaimasszázs-szalon üzemel. Ezek egy része hotelekben működik, másik részük magánkézben lévő üzlet, vagy üzletcsoport.
Két típusú thai női masszőr van
A reptéri üzletben dolgozó masszőzök kizárólag thaiföldi nők, akiket egy "helyi kapcsolaton" keresztül választottak ki a tulajdonosok. "A thai masszázst előítéletesen szokás összekapcsolni erotikus szolgáltatásokkal. Mindig törekszünk arra, hogy ne legyen ebből félreértés: ez a szolgáltatás csak a masszázsról szól" - tette hozzá Molnár Péter.
"Két típusú thai női masszőr van. Az egyik alapos szakmai tudással, és masszőrdiplomával rendelkezik és a célja, hogy a világban szakemberként boldoguljon, a másik pedig inkább fehér férjet szeretne, hogy kitörjön a nehéz életkörülményeiből." Molnár Péter hozzátette, ők inkább idősebb és tapasztalt masszőröket alkalmazunk, akiknél nem fordulhat elő, hogy megszervezik az utazását, és a lány egy hónap múlva felmond, mert megtalálta az igazit.
Magányosan Európában
A hazai munkavállalás feltételeit több hónapon át intézik a munkáltatók, a másik oldalon ezalatt nehéz és komoly elhatározás szükséges ahhoz, hogy egy nő a családját hátrahagyva egy éves szerződést kössön egy magyarországi munkára. "A családokban az elsőszülött lányokra hárul az a feladat, hogy el kell tartaniuk a az idősebb női családtagokat, így sokan meghozzák azt a döntést, hogy a gyereküket az édesanyjukra bízva hosszú időre elutaznak. Ha az egyéves szerződés lejárt, egy hónapra hazautazhatnak, de ezután is várjuk őket vissza" - mondta Molnár Péter.
A thai nők munkavállalása mellett persze az is érdekes, milyen elvárásai vannak a Budapest Airportnak a Malév leállása után. Alan Bork elmondta, 2010-ben 8,2 milió utas fordult meg a magyar reptéren, 2011-ben 8,9 millió. "Az elmúlt hét történései miatt idén várhatóan csökkenés lesz, nagy kihívásoknak nézünk elébe, de ebben a nehéz helyzetben is már sok megkeresést kaptunk más légitársaságoktól."
A légitársasági partnerek gyorsan reagáltak az eseményekre, és február 6-tól elkezdték átvenni a kimaradt forgalom egy részét. A Wizz Air, a Lufthansa, a British Airways, az Air France, a KLM, a Brussels Airlines és a Norwegian is új járatok indítását kezdeményezték. Az Air Berlin, a második legnagyobb német légitársaság is licitált egyet, bejelentette, hogy naponta közlekedő járatot indít Berlinbe. "A Sky Court bővítési és felújítási munkái pedig folytatódnak az események ellenére is, és továbbra is bizakodóak vagyunk."