Ez a szorongó utasok számára legbiztonságosabb hely a repülőgépeken

Légi-közlekedési szakértők felfedték a titkot arról, hogy mely helyek a „legbiztonságosabbak" a repülőgépeken az utazástól szorongó utasok számára, vagy akik félnek egy egyébként meglehetősen valószínűtlen vészhelyzettől.

Melyik a legbiztonságosabb ülés egy esetleges repülőgép-szerencsétlenség során? - illusztrációForrás: Shutterstock/ Andrii Vodolazhskyi

Melyik a „legbiztonságosabb hely", ahol a repülőn ülhetsz?

A szorongó, ideges utasok vélhetőleg mindent tudnak a rettegett turbulenciáról és az elkerülhetetlen szorongásokról, amelyek egy ilyen eseménynél felléphetnek.

Általános az egyetértés az utazók között abban, hogy a turbulencia sokkal jobban érezhető a repülőgép hátuljában, így joggal vélhetnénk, hogy ez kevésbé biztonságossá teheti a gép hátsó részét a többihez képest.

A Daily Star szerint azonban tanulmányok kimutatták, hogy ha valami esetleg tényleg rosszul sülne el, valójában a repülőgép hátulja a legbiztonságosabb hely a repülőgépen.

2015-ben a Time magazin a Szövetségi Légiközlekedési Hatóság (FAA) elmúlt 35 évének adatait vizsgálta meg, amelyben arra jutottak, hogy a kabin hátsó harmadában ülők esetében a halálozási arány 32 százalékos volt.

A gép első harmadában ülők halálozási aránya 38 százalék volt, míg a középen lévő folyosói ülések halálozási aránya 44 százalék volt.

A szakértők azonban arra figyelmeztetnek, hogy ezek a számok nagymértékben múlnak a körülményeken is, korábban is előfordult már, hogy a repülőgép elején ülő utasok is életben maradtak.

Törésteszt a Mexikói-sivatagban

2012-ben tudósok egy csoportja egy, a Mexikói-sivatagban végzett törésteszt során megvizsgált egy lezuhant repülőgépet, hogy meghatározhassák, melyik ülés a legbiztonságosabb, ha egy kereskedelmi repülőgép lezuhanna.

A 2012-es töréstesztben részt vevő Boeing 727, amely korábban a Champion Air flottájában repültForrás: Wikipedia/Eddie Maloney from North Las Vegas, USA - CHAMPION 727, CC BY-SA 2.0

Természetesen a gépen nem valódi emberek ültek, hanem törésteszt-bábuk, illetve kamerák és mérőműszerek. A gépet egy hatfős legénység vitte fel a levegőbe, mielőtt egy távirányítós kezelőhöz került volna, aki a Boeing mögött repülő másik gépen tartózkodott. A tesztgép személyzete három perccel a becsapódás előtt biztonságosan kiugrott a járműből.

A töréstesztben részt vevő gép több részre szakadt, a pilótafülke is elvált a törzstőlForrás: Wikipedia/Riom

A hatalmas repülőgép-szerencsétlenségben a gép futóműve és a repülőgép törzse több részre szakadt. A kísérlet végül feltárta, melyik ülés volt a legbiztonságosabb egy ilyen helyzetben.

Mint kiderült, a 7A ülés, amely több mint 150 méterrel repült odébb a becsapódástól, a legrosszabb: szinte biztos, hogy a benne ülő személy életét vesztette volna. A szakértők végül arra a következtetésre jutottak, hogy baleset esetén a legjobb helyek a szárnyak mellett vannak. A gép hátulja közelében lévő helyek is jók, mivel ott a legerősebb a repülőgép teste.

Legnagyobb meglepetésre a tudósok kiderítették, hogy a repülőgép hátuljában ülő utasok képesek lettek volna felállni, és komoly sérülés nélkül elhagyhatták volna a roncsot.

 Nézd meg videón a 2012-es töréstesztet:

 

 

Ezek is érdekelhetnek