Nyári gumi télen - Ki fizet? A szakértőt kérdeztük

Sokan úgy gondolják, hogy télen is lehet nyári gumival közlekedni, holott ez nemcsak veszélyes, de egy baleset során akár a biztosító sem téríti meg a kárt. – hívja fel a figyelmet Cziráki Móni, az Etikuspénzügyek.hu szakértője. Mik az ide vonatkozó jogszabályok és tanácsok?

Nyári gumi télen: nemcsak veszélyes, de egy baleset során akár a biztosító sem téríti meg a kárt - illusztrációFotó: Gulyás Péter

Nem kötelező, de nem árt a téli gumi!

A magyar jogszabályok nem írják elő a téli gumik kötelező használatát. Tehát, ha télen nyári gumival okozunk balesetet, akkor a kötelező biztosítás esetén a másik félnek okozott kárt a biztosító kifizeti. Ugyanakkor, ha bebizonyosodik, hogy a megfelelő gumiabroncs használata megakadályozhatta volna a balesetet, akkor a biztosító utólag követelheti a károkozótól a sérültnek kifizetett kárt.

Apróbetűs részekben

Ha a baleset során a saját autónk is sérül, csak a casco biztosításra támaszkodhatunk. Érdemes alaposan áttanulmányozni a szerződési feltételeket, mert számos biztosító előírja a téli abroncsok használatát egy adott időszakban. Ha ezt megszegjük, és nyári gumikkal okozunk balesetet, a biztosító cég nem köteles kifizetni a károkat.

Elhallgattuk az igazságot

A biztosítók az ajánlatkérés során információt kérhetnek arról, hogy az évszaknak megfelelő gumit használtuk-e. Ha azt jelöltük be, hogy téli gumit használunk, de egy baleset során kiderül, hogy valójában nyárik voltak a járművön, a biztosító kérheti a kifizetett kárösszeg részleges vagy teljes megtérítését arra hivatkozva, hogy nem ennek megfelelően vállalták a kockázatot és adtak díjajánlatot.

Mindent a kényelemért

A biztosítók általában nem tesznek különbséget a téli és a négyévszakos gumiabroncsok között, de érdemes részletesen átolvasni a szerződési feltételeket. Különösen akkor legyünk körültekintőek, ha olyan országba utazunk, ahol a téli időszakban a téli gumik használata kötelező. Általában elfogadják a megfelelő minősítésű négyévszakos gumikat is, bár vannak kivételek, így erre is érdemes felkészülni.

Országonként eltérő lehet

Ha átlépjük a határt, nézzük meg, hogy az adott célországban és az út során érintett országokban milyen szabályok vonatkoznak a téli abroncsokra. Általában ott, ahol hideg évszakokban kötelező a téli gumi használata, elfogadják a négyévszakos gumikat is, de lehetnek kivételek. A síterepek közelében pedig a hólánc használata is kötelező téli felszerelés lehet.

Néhány Európai országban kötelező a hólánc használata - illusztrációForrás: Shutterstock/ Sergey Novikov

Határon túl is érvényes a kötelező biztosítás

Az Európai Uniós országokban is érvényes az itthon megkötött kötelező biztosítás. Ez azt jelenti, hogy ha külföldön okozunk kárt valakinek, a biztosítónk fedezi a károsult autójának javítási költségeit, feltéve, ha betartottuk az adott ország közlekedési szabályait. Azonban a Casco biztosítás nem minden országban érvényes, ilyen esetben érdemes kiegészítő biztosítást kötni.

Vizsgálják a rendőrök

A biztosítás nem minden esetben nyújt védelmet. A téli gumi használata bizonyos országokban, például Ausztriában, szigorúan szabályozott. Az osztrák rendőrség rendszeresen ellenőrzi az úton közlekedő járműveket. Ha nem találnak téli gumit a járművön, pénzbírságot is kiszabhatnak a szabályszegés miatt.

Hoppon maradunk

Bár a téli gumi használata nem kötelező, a KRESZ előírja, hogy a gépjárműnek megfelelő műszaki állapotban kell lennie. Fontos évente ellenőrizni a gumik állapotát, mivel ha kiderül, hogy az abroncsok nem voltak megfelelő állapotban, sem KGFB, sem pedig casco esetén nem fizet a biztosító.

Vigyázat, csúszik!

A legtöbb sofőr a nyári gumik cseréjét a havazáshoz köti, azonban érdemes már ősszel, amikor a hőmérő higanyszála tartósan 7 °C alatt van, felkeresni a gumiszervizt. A nyári gumiabroncsok ezen a hőmérsékleten kevésbé tapadnak megfelelően, így csúszóssá válnak. Ez pedig megnöveli a fékutat és vele együtt a féktávolságot is.

Sérülés nyoma

A felszerelés előtt érdemes ellenőrizni a téli gumikat, hogy lássuk, van-e rajtuk sérülés vagy vágás, valamint egyenletesen kopnak-e. Amennyiben szálszakadás vagy más sérülés nyoma látható, az azonos tengelyen lévőket párban kell cserélni. Ha nagy a különbség a használt és az új gumik barázda-mélysége között, akkor az egész szett cserére szorul.

Sok országban a gumiabroncs barázdáinak mélységét is ellenőrzik - illusztrációForrás: Shutterstock/LeManna

Milliméter pontossággal

Különösen a téli hidegben fontos, hogy a gumiabroncsok kopását időben észleljük. Fontos előírás, hogy a felszerelt abroncsok profilmélysége legalább 1,6 mm legyen, de már akkor ajánlott cserélni, ha a mintamélység 3-4 mm mélység alá kopik. Vásárolhatunk egy profilmélységmérőt, így könnyedén ellenőrizhetjük a barázdamélységet otthon is.

Pumpáljuk fel őket!

Miután felszereltük a gumikat, ellenőrizzük az abroncsokban lévő légnyomást. A helytelen keréknyomás jelentősen befolyásolhatja a jármű vezethetőségét, kanyarodási és fékezési tulajdonságait, valamint az üzemanyag-fogyasztást. Ajánlott kéthetente ellenőrizni ezt az értéket, amelyet általában megtalálunk a gumiabroncs oldalán.

Rázkódik a kormány

Minden átszereléskor fontos az abroncsok centírozása, hogy egyenletesen, rázkódás nélkül forogjanak a kerekek. Vezetés közben is érdemes figyelni a jelekre: ha szokatlan vibrálást, rázkódást érzünk, érdemes felkeresni a szervizt.

Vészfékezés a hóban

A gumik mellett ellenőrizzük a fékbetétek, féktárcsák és fékolaj állapotát is. Ha a betétek elhasználódnak, cserére van szükség, mivel nem biztosítják a megfelelő fékezési teljesítményt és rövidebb fékutakat, amelyek elengedhetetlenek a biztonságos vezetéshez.

Vészfékezés téli és nyári gumival a hóban:

 

 

Ezek is érdekelhetnek