Egy-egy külföldi utazást gyakran már hetekkel korábban várunk, elképzeljük magunkat a vágyott város utcáin andalogni, vagy a napfényes tengerparton egy pohár koktéllal pihenni. Aztán jönnek a turistacsapdák, az átverések és csalások: ha nem figyelünk oda, a helyi taxishiénák, a lehúzós szálláshirdetések vagy a láthatatlan baktériumok az egész nyaralásunkat elronthatják.
A TV2 sztárja is átverés áldozata lett
A Séfek séfjében megismert Paprika Dorina Görögországban szembesült a kellemetlen ténnyel, hogy az általuk választott hotel távolról sem olyan volt, mint a szállásfoglaláskor, a weboldal képein. Mint elmondta, a szoba is egészen más volt, véleménye szerint a fotókat agyonretusálták. Kézzelfogható volt az átverés, Dorináék turistacsapda áldozatai lettek. Neki azonban szerencséje volt, mert a hotel menedzsmentjénél jelezni tudták a problémát, és visszakapták a pénzüket, de sok esetben ez nem megy ilyen könnyen.
Horvátországban csalók ajánlanak fel olyan apartmanokat, amelyek nem a sajátjuk, vagy akár nem is léteznek. Bár az ezzel foglalkozó közösségi médiás csoportokban már számtalanszor jelezték e csalások tényét, vannak, akik még mindig nem elég körültekintőek, és a saját hibájukból voltak kénytelenek okulni.
Klára Vir szigetére szeretett volna menni 7 éjszakára, posztjára azonnal jelentkezett is egy hölgy, aki több apartmant is felajánlott számára. Klárának ugyan feltűnt, hogy a szóban forgó szállásadó meglehetősen értelmetlen szövegeket küldött neki, de arra gondolt, hogy talán fordítón keresztül próbált kommunikálni.
A nő az ár 40 százalékát kérte előlegként fizetni, amit Klára át is utalt a megadott bankszámlaszámra, de sajnálatos módon csak az utalás után szembesült a ténnyel, hogy csalóval van dolga. Hiába tett feljelentést a rendőrségen, ott semmi konkrétumot nem tudtak neki mondani.
S bár a csoportból kitiltották a szélhámost, az elmúlt két évben így is sok utazót károsított meg a kamuprofillal működő „szállásadó", aki ellen addig a rendőrség sem tud érdemben eljárni, amíg több bejelentés nem érkezik.
Itthon is érhet kár bennünket
Csenki Patrik – alias Unifield – magyar rapper és YouTube-er szintén majdnem belefutott egy hasonló esetbe, amelyet akkor meg is osztott saját csatornáján. Szilveszterre kerestek szállást Egerszalók környékén egy nyolc fős társasággal, így a szokásos módon, szállásadó oldalakon, ezzel foglalkozó közösségi médiás csoportokban keresgéltek.
Utóbbin kaptak is egy üzenetet valakitől, aki rengeteg fotóval igyekezett bizonyítani, hogy az általa kínált szállás pont az, amelyet Patrikék kerestek. A rappernek még akkor sem volt gyanús az eset, amikor az illető megírta, hogy mások is érdeklődnek a szállás iránt, ezért sietniük kellene a döntéssel. A dolog akkor lett gyanús, amikor a potenciális szállásadó megírta, hogy a 80 ezer forint foglalót a könyvelőjének utalja át.
Magyarországon akkor lehetünk biztosak abban, hogy legális szolgáltatóval van dolgunk, ha a szolgáltatás rendelkezik regisztrációval a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központnál, vagyis NTAK-számmal. Ez a regisztrációs szám szolgál ugyanis a szálláshely azonosítására. 2020. október 1-je óta pedig kötelező feltüntetni a szálláshely hirdetésekben az NTAK regisztrációs számot és a szálláshely típusát is.
Csak óvatosan a közvetítő oldalakkal!
A Redditen egy felhasználó panaszkodott arról, hogy egy Rigában bejelentett közvetítő oldalon keresztül foglalt le egy autót egy jó nevű olasz autókölcsönzőnél a görögországi Korfun, egy teljes hétre. Az jármű foglalóját előre kifizette 25 ezer forint értékben, de az csak a helyszínen derült ki, hogy a foglaló dupláját kérik az autóért. Nyilvánvaló volt az átverés, de az illető az éjszaka közepén nem tudott mit tenni. Az autót nem vette át, így jármű nélkül maradt egy hétig a szigeten. Hiába követelte vissza a befizetett összeget, 30 nap elteltével sem történt semmi érdemleges az ügyben.
Érdemes megfontolni, hogy – még ha EU tagországról van is szó – a csalási esetek felgöngyölítése, a károk enyhítése sok esetben nem kielégítő módon történnek meg. A közvetítő oldalak esetében érdemes megfontolni, hogy ezek leginkább arra jók, hogy összehasonlítsuk a piaci árakat, és utána a bérbeadó (repülőjegy esetén légitársaság) saját hivatalos oldalán vegyük meg a szolgáltatást.
Sok a panasz a taxisokra is!
Hasonló problémát jelenthetnek a gátlástalan taxisok is, legyen szó példának okáért Ausztráliáról, Bulgáriáról, vagy éppen Törökországról. Isztambul igen kedvelt turisztikai célpont, szeretjük is a török metropoliszt, azonban a taxisokkal nem árt vigyázni, ugyanis előszeretettel trükköznek, legyen szó magáról az utasról, vagy a taxis alkalmazásról. Piroska elmesélte, korábban mindkét eljárásnak áldozatul esett – pontosabban csak az egyiknek, mert a másik csak az alkalmazás üzemeltetőjét károsította meg.
Appon keresztül rendelt autót a repülőtérre, amely meg is érkezett, de a sofőr közölte vele, hogy nem ő, hanem a barátja viszi be a városba, ő maga pedig törölte a megrendelést, így nem kellett jutalékot fizetni az alkalmazás után. A barát ugyanannyiért vitte be Piroskát Isztambul belvárosába, mint amennyi a feltüntetett összeg volt, így ő ezúttal nem lett megkárosítva.
Más alkalommal azonban igen. Az appon keresztül rendelt taxis ugyanis sokkal többet vont le Piroska számlájáról, mint amennyi az alkalmazásban fel volt tüntetve. A nő arra gondolt, ez csak egyedi eset volt, de újra belesétált a csapdába, és ismét többet kellett fizetnie.
Harmadik alkalommal azonban már képernyőfelvételt készített a rendeléséről, majd az újabb eset után elküldte azt az alkalmazás ügyfélszolgálatának, hogy ez így elfogadható-e? Piroskának szerencséje volt mert a cég visszautalta a többletet, amit a taxis levont tőle. Mindaddig azonban, amíg nincs elegendő reklamáció, az átverések mindennaposak, ezért érdemes résen lenni.
Egy másik kedvelt trükk, hogy az étteremről, vagy szállodáról, ahová szeretnénk eljutni, azt állítják, hogy bezárt, ezért a sofőr egy másikat ajánl. Ennek a trükknek sem szabad bedőlni, nagy valószínűséggel az illető jutalékért dolgozik.
Nászútból rémálom
Trópusi nyaralások esetén érdemes arra is figyelni, hogy a köztisztaság, a higiénia milyen fokú a lefoglalt szállásoknál, hiszen a meleg éghajlaton gond nélkül, vígan megélnek a baktériumok, amelyek nem nézik, hogy mekkora összeget költöttünk álmaink nyaralására.
Az elmúlt években több százan jelezték, hogy komoly ételmérgezést szenvedtek egy zöld-foki-szigeteki luxusszállodában, ahol szalmonella és shigella fertőzést kaptak el. A birminghami Cordelia Plummer (56) és párja, Ian Waller (56) csaknem 3000 fontot fizettek egy all inclusive nyaralásért a zöld-foki-szigeteki Salban található Riu Cabo Verde szállodában. Álomnyaralás helyett azonban fájdalmas gyomorfertőzést szenvedtek, mely után ügyvédhez fordultak. A vizsgálat során kiderült, hogy nem elszigetelt esetről van szó, az érintettek magas száma pedig azt jelzi, hogy a probléma továbbra is megoldatlan maradt. A felmerülő okok között megjegyezték, hogy az ételeket gyakran fedetlenül és hidegen tálalták, de az általános köztisztaság is megkérdőjelezhető volt.
Mások is elmondták tapasztalataikat a rémálomszerű nyaralásról: