Kártérítés – Ha ezeket tudod, nem verhetnek át a légitársaságok

Legyen szó késésről, járattörlésről vagy ha a dolgok nem a tervek szerint alakulnak: ki fizeti a kellemetlenségeket, jár kártérítés? Nem árt ha tisztában vagy a jogaiddal, így nem verhetnek át a légitársaságok, ha repülőre ülsz, ezért ismertetjük azokat a jogokat, amelyek minden utast megilletnek.

Kártérítés – Ha ezeket tudod, nem verhetnek át a légitársaságok - illusztrációForrás: Shutterstock/Jaromir Chalabala

Kártérítés – Ha ezeket tudod, nem verhetnek át a légitársaságok, több jogod van, mint gondolnád

A repülésem a tervek szerint fog menni vagy sem? Nem árt ha tisztában vagy a jogaiddal, mielőtt repülőre ülsz, ugyanis a légitársaságok sztrájkjai már több alkalommal okoztak gondot az utazóknak és nem mindig tudjuk, hogy mikor jár kártérítés. A repülőtereken a munkabeszüntetések több ezer járattörlést és késést okoztak. Az utazóknak azonban nem csak a lemondás vagy a késés miatt igényük. Elmagyarázunk a kilenc jogot, amelyek minden légi utazónak megvannak.

1. Alternatív közlekedéshez való jog

A járat törlése esetén az érintett utazóknak joguk van egyenértékű helyettesítő szállításra. Ez azt jelenti: a légitársaságnak a lehető leghamarabb el kell szállítania téged a célállomásra. Ha nem ajánlanak fel helyettesítő járatot, az utazók maguk foglalhatnak repülőjegyet, és visszakaphatják a pénzüket.

A járat törlése esetén, ha már nem akarsz utazni, elállhatsz a szerződéstől és követelheted a repülőjegy árának visszatérítését a légitársaságtól. Ha az első részrepülés már megtörtént, és a csatlakozó járatot törölték, az érintettek kérhetik a visszaszállítást a kiindulópontra.

2. Repülési problémák kompenzációja

Ha egy járat több mint három órát késik, vagy teljesen törlik, a légi utazók átalányösszegű kártérítést igényelhetnek. A 261/2004-es EU-rendelet szabályozza, hogy az utasok mikor igényelhetnek kártérítést, és mekkora kifizetésre jogosultak.

Nem a jegyártól, hanem a repülési távolságtól függ. A kompenzáció az útvonal hosszától függően 250-600 euró/fő:
• Rövid távú repülés (1500 kilométerig): 250 euró
• Középtávú repülés (1500-3500 kilométer): 400 euró
• Hosszú távú repülés (3500 kilométertől): 600 euró

Vannak azonban kivételek: Kivételes körülmények között az utazók nem jogosultak kártérítésre, mert akkor a légitársaság nem felelős. Ilyenek például a viharok vagy sztrájkok a repülőtéren, ha azok nem érintik a légitársaság személyzetét.

Fontos: A késést vagy a járat törlését írásban erősítsd meg, például a repülőtér földi személyzetével. Kártérítés igényléséhez benyújthatod a légitársaságának az EU utaspanasz-űrlapot.

Ha nem szeretnéd saját magad felvenni a kapcsolatot a légitársasággal, akkor az utasjogi portálok, például a Flightright, az EU-Claim vagy a Fairplane segítségét kérheted. A szolgáltatásaik ellenértékének bizonyos százalékát azonban megtartják, általában 30 százalékot.

3. Túlfoglalás kompenzációja

A légitársaságok néha valóban több jegyet tudnak eladni egy járatra, mint amennyi ülőhely van.
„A légitársaságok valójában mindig egy bizonyos százalékkal túlfoglalják a járatokat" – mondta Stefanie Müller, a Flightright utasjogi portál szóvivője a Reisereporternek. Akkor lehet, hogy  fel kell adnod a helyed a gépen.

Ha ez megtörténik, két lehetőség van:

1. A légitársaságnak sikerül egy órán belül egy másik géppel eljuttatnia a célrepülőtérre – minden rendben.
2. Ha az átfoglalás miatt több mint három órát késik, a repülés hosszától függően 250 és 600 euró közötti kártérítésre vagy jogosult (lásd 2. pont).

Jogosult vagy a kártérítésre, ha törlik a repülőjáratod - illusztrációForrás: Shutterstock/Gorodenkoff

4. Késés esetén szállodához való jog

Azok az utazók, akiknek járata az indulás napján éjfél után késik, jogosultak szállodai szobára – függetlenül attól, hogy maga a légitársaság okolható-e az indulás késéséért vagy sem.

A légitársaságok általában maguk szervezik meg az éjszakát a szállodában, valamint a transzfert oda és vissza a repülőtérre. Ezért kérdezd meg konkrétan a légitársaságot.

5. Élelmiszerhez való jog

Ha már a gépen vagy, és többórás várakozás után sem száll fel, a következők érvényesek:
Európában egy óra várakozás után jogosult vagy a vízre, a légkondicionálásra és a WC használatára.
Amerikában csak két óra elteltével leszel jogosult vízre, légkondicionálásra és mosdóhasználatra.

Ha a repülőtéren ragadsz, jogosult vagy a légitársaság ellátására és élelmezésre, ha a járatod legalább két órát késik. A várakozási időnek megfelelő ingyenes étkezést és frissítőt kell biztosítaniuk. A gyakorlatban a légitársaságok gyakran bocsátanak ki utalványokat, amelyeket az utazók a repülőtéren válthatnak be.

6. Kutya a repülőn - Állj ki kedvencedért

Még ha kedvenceddel utazol, neked és az állatodnak is bizonyos jogai vannak. Például az állatnak nem kell átmennie egy röntgenszkenneren a biztonsági bejelentkezéskor, és nem kell a csomagtartóban utazniuk – sajnos ott is történtek szomorú balesetek.

Bizonyos feltételek mellett a kisebb házi kedvencek - a Lufthansánál például tizenkét hetesnél idősebb, legfeljebb nyolc kilogramm súlyú kutyákat és macskákat - kiegészítő kézipoggyászként bevihetők a repülőgép utasterébe. A nagyobb állatokat a raktérben szállító dobozokban szállítják.

Ne felejtsd el, hogy a kutya papírjainak is rendben kell lenniük . illusztrációForrás: Shutterstock/Javier Brosch

7. A sürgősségi orvosi segítségnyújtás joga

Van orvos a fedélzeten? Egy kérdés, amelyet valószínűleg egyetlen légi utas sem hall szívesen a repülőgép hangszóróiból. De ne ess pánikba: az esetek 80 százalékában valóban van orvos vagy más egészségügyi szakember a fedélzeten.

Ha a várakozásokkal ellentétben nincs orvos a fedélzeten, ne ess pánikba: aki úgy érzi, hogy segítségre van szüksége, általában jogilag védett. Így nem kell tartani a kártérítés következményeitől, de nyugodt szívvel eleget tehetsz a  jogi segítségnyújtási kötelezettségednek.

8. Utazás fogyatékkal élőkkel

Ha te vagy valamelyik hozzátartozód fogyatékkal élő ember, nem kell attól tartanod, hogy visszautasítják a repülőúton. Elvileg minden uniós légitársaság köteles ugyanolyan jogokat biztosítani a fogyatékkal élőknek, mint bármely más állampolgárnak. A fogyatékosság miatti elutasítás tehát nem lehetséges.

A légitársaságoknak foglaláskor ellenőrizniük kell, hogy lehetséges-e a szállítás. Ha ezt követően elutasítják, jogi lépéseket tehetsz a légitársaság ellen.

9. Panaszjog

Persze, mindig lehet panaszkodni: legyen az e-mailben, levélben vagy közösségi oldalakon keresztül (talán a leggyorsabb mód). Ha panaszt teszel, legalább tisztában kell lenned a jogaiddal.

Ha ésszerű időn belül nem kapsz választ a légitársaságtól, vagy a válasz nem kielégítő a számodra, lehetőséged van panaszt benyújtani a Szövetségi Légiközlekedési Hivatalhoz (LBA).

Az alábbi videóban hasznos tippeket láthatsz a kézipoggyász hatékony bepakolására:

 

 

Ezek is érdekelhetnek