Legyen szó késésről, járattörlésről vagy ha a dolgok nem a tervek szerint alakulnak: ki fizeti a kellemetlenségeket, jár kártérítés? Nem árt ha tisztában vagy a jogaiddal, így nem verhetnek át a légitársaságok, ha repülőre ülsz, ezért ismertetjük azokat a jogokat, amelyek minden utast megilletnek.
Kártérítés – Ha ezeket tudod, nem verhetnek át a légitársaságok, több jogod van, mint gondolnád
A repülésem a tervek szerint fog menni vagy sem? Nem árt ha tisztában vagy a jogaiddal, mielőtt repülőre ülsz, ugyanis a légitársaságok sztrájkjai már több alkalommal okoztak gondot az utazóknak és nem mindig tudjuk, hogy mikor jár kártérítés. A repülőtereken a munkabeszüntetések több ezer járattörlést és késést okoztak. Az utazóknak azonban nem csak a lemondás vagy a késés miatt igényük. Elmagyarázunk a kilenc jogot, amelyek minden légi utazónak megvannak.
1. Alternatív közlekedéshez való jog
A járat törlése esetén az érintett utazóknak joguk van egyenértékű helyettesítő szállításra. Ez azt jelenti: a légitársaságnak a lehető leghamarabb el kell szállítania téged a célállomásra. Ha nem ajánlanak fel helyettesítő járatot, az utazók maguk foglalhatnak repülőjegyet, és visszakaphatják a pénzüket.
A járat törlése esetén, ha már nem akarsz utazni, elállhatsz a szerződéstől és követelheted a repülőjegy árának visszatérítését a légitársaságtól. Ha az első részrepülés már megtörtént, és a csatlakozó járatot törölték, az érintettek kérhetik a visszaszállítást a kiindulópontra.
2. Repülési problémák kompenzációja
Ha egy járat több mint három órát késik, vagy teljesen törlik, a légi utazók átalányösszegű kártérítést igényelhetnek. A 261/2004-es EU-rendelet szabályozza, hogy az utasok mikor igényelhetnek kártérítést, és mekkora kifizetésre jogosultak.
Nem a jegyártól, hanem a repülési távolságtól függ. A kompenzáció az útvonal hosszától függően 250-600 euró/fő:
• Rövid távú repülés (1500 kilométerig): 250 euró
• Középtávú repülés (1500-3500 kilométer): 400 euró
• Hosszú távú repülés (3500 kilométertől): 600 euró
Vannak azonban kivételek: Kivételes körülmények között az utazók nem jogosultak kártérítésre, mert akkor a légitársaság nem felelős. Ilyenek például a viharok vagy sztrájkok a repülőtéren, ha azok nem érintik a légitársaság személyzetét.
Fontos: A késést vagy a járat törlését írásban erősítsd meg, például a repülőtér földi személyzetével. Kártérítés igényléséhez benyújthatod a légitársaságának az EU utaspanasz-űrlapot.
Ha nem szeretnéd saját magad felvenni a kapcsolatot a légitársasággal, akkor az utasjogi portálok, például a Flightright, az EU-Claim vagy a Fairplane segítségét kérheted. A szolgáltatásaik ellenértékének bizonyos százalékát azonban megtartják, általában 30 százalékot.
3. Túlfoglalás kompenzációja
A légitársaságok néha valóban több jegyet tudnak eladni egy járatra, mint amennyi ülőhely van.
„A légitársaságok valójában mindig egy bizonyos százalékkal túlfoglalják a járatokat" – mondta Stefanie Müller, a Flightright utasjogi portál szóvivője a Reisereporternek. Akkor lehet, hogy fel kell adnod a helyed a gépen.
Ha ez megtörténik, két lehetőség van:
1. A légitársaságnak sikerül egy órán belül egy másik géppel eljuttatnia a célrepülőtérre – minden rendben.
2. Ha az átfoglalás miatt több mint három órát késik, a repülés hosszától függően 250 és 600 euró közötti kártérítésre vagy jogosult (lásd 2. pont).
4. Késés esetén szállodához való jog
Azok az utazók, akiknek járata az indulás napján éjfél után késik, jogosultak szállodai szobára – függetlenül attól, hogy maga a légitársaság okolható-e az indulás késéséért vagy sem.
A légitársaságok általában maguk szervezik meg az éjszakát a szállodában, valamint a transzfert oda és vissza a repülőtérre. Ezért kérdezd meg konkrétan a légitársaságot.
5. Élelmiszerhez való jog
Ha már a gépen vagy, és többórás várakozás után sem száll fel, a következők érvényesek:
Európában egy óra várakozás után jogosult vagy a vízre, a légkondicionálásra és a WC használatára.
Amerikában csak két óra elteltével leszel jogosult vízre, légkondicionálásra és mosdóhasználatra.
Ha a repülőtéren ragadsz, jogosult vagy a légitársaság ellátására és élelmezésre, ha a járatod legalább két órát késik. A várakozási időnek megfelelő ingyenes étkezést és frissítőt kell biztosítaniuk. A gyakorlatban a légitársaságok gyakran bocsátanak ki utalványokat, amelyeket az utazók a repülőtéren válthatnak be.
6. Kutya a repülőn - Állj ki kedvencedért
Még ha kedvenceddel utazol, neked és az állatodnak is bizonyos jogai vannak. Például az állatnak nem kell átmennie egy röntgenszkenneren a biztonsági bejelentkezéskor, és nem kell a csomagtartóban utazniuk – sajnos ott is történtek szomorú balesetek.
Bizonyos feltételek mellett a kisebb házi kedvencek - a Lufthansánál például tizenkét hetesnél idősebb, legfeljebb nyolc kilogramm súlyú kutyákat és macskákat - kiegészítő kézipoggyászként bevihetők a repülőgép utasterébe. A nagyobb állatokat a raktérben szállító dobozokban szállítják.
7. A sürgősségi orvosi segítségnyújtás joga
Van orvos a fedélzeten? Egy kérdés, amelyet valószínűleg egyetlen légi utas sem hall szívesen a repülőgép hangszóróiból. De ne ess pánikba: az esetek 80 százalékában valóban van orvos vagy más egészségügyi szakember a fedélzeten.
Ha a várakozásokkal ellentétben nincs orvos a fedélzeten, ne ess pánikba: aki úgy érzi, hogy segítségre van szüksége, általában jogilag védett. Így nem kell tartani a kártérítés következményeitől, de nyugodt szívvel eleget tehetsz a jogi segítségnyújtási kötelezettségednek.
8. Utazás fogyatékkal élőkkel
Ha te vagy valamelyik hozzátartozód fogyatékkal élő ember, nem kell attól tartanod, hogy visszautasítják a repülőúton. Elvileg minden uniós légitársaság köteles ugyanolyan jogokat biztosítani a fogyatékkal élőknek, mint bármely más állampolgárnak. A fogyatékosság miatti elutasítás tehát nem lehetséges.
A légitársaságoknak foglaláskor ellenőrizniük kell, hogy lehetséges-e a szállítás. Ha ezt követően elutasítják, jogi lépéseket tehetsz a légitársaság ellen.
9. Panaszjog
Persze, mindig lehet panaszkodni: legyen az e-mailben, levélben vagy közösségi oldalakon keresztül (talán a leggyorsabb mód). Ha panaszt teszel, legalább tisztában kell lenned a jogaiddal.
Ha ésszerű időn belül nem kapsz választ a légitársaságtól, vagy a válasz nem kielégítő a számodra, lehetőséged van panaszt benyújtani a Szövetségi Légiközlekedési Hivatalhoz (LBA).
Az alábbi videóban hasznos tippeket láthatsz a kézipoggyász hatékony bepakolására: