A legrosszabb forgatókönyv általában az, amikor eltűnt a bőrönd a repülétéren. Akár késik, akár elveszett, mutatjuk mit kell tenned ilyen esetben, és milyen jogaid vannak. Az utazók általában csak akkor veszik észre, hogy elveszett a csomagjuk, amikor szeretett bőröndjük egyszerűen nem gördül el a célrepülőtér poggyászszalagján.
Ha eltűnt a bőrönd a repülőtéren
A Reisereporter beszélt Dr. Paul Degott utazási ügyvéddel, aki lépésről lépésre elmagyarázta, mit kell tennünk.
Azonnal jelentsd a bőrönd elvesztését a repülőtéren
Függetlenül attól, hogy szervezett utazás részeként vagy egyénileg foglaltad le a repülőjegyet: Az érintett utazóknak először a lehető leggyorsabban jelentkezniük kell a poggyászpultnál. Keress egy táblát, amelyen az áll, hogy „elveszett és megtaláltuk".
Ott regisztrálsz a repülőjegyeddel (és a poggyászmatricával): Többek között elkérik a nevedet, a pontos járatot és a feladott poggyászok számát. Hasznos, ha részletesen leírod a bőröndöket, táskákat.
Ha poggyász nem jelenik meg, akkor veszteségjelentést kell tenned. Fontos: A veszteségigazolást feltétlenül őrizd meg!
Pénzvisszatérítés utazási csomagokra
Kerüld el a következő nagy hibát: „Ne várj a nyaralás után a panaszkodással. És jelentsd az elveszett poggyászod a szálloda recepcióján" – figyelmeztet Paul Degott utazási ügyvéd. Elvileg a kárt azonnal jelenteni kell – ebben az esetben a szállás nem vállal felelősséget.
A szervezett utazásszervezővel más a helyzet: ha a bőrönd nem érkezik meg időben a célállomásra, vagy akár el is tűnik, akkor ők felelősek. A garancia itt akkor is érvényes, ha a szervező nem volt felelős a veszteségért.
Ezért azonnal fordulj az utazásszervezőhöz. Kárcsökkentést minden esetben igényelhetsz. Ez azt jelenti: Az (átmeneti) veszteség nem csak anyagi kárt okoz, hanem az egész nyaralását is érinti.
A keresés miatt telik az idő, a rekreációs érték csorbul, és előfordulhat, hogy aggódni kell a szükséges kellékek beszerzése miatt. Ezért a szervezőnek vissza kell térítenie az utazási ár egy részét. Ha a poggyász nem kerül elő a nyaralás teljes ideje alatt, az utazási ár legalább 50 százalékának visszatérítését kérheted.
Egyéni utazás
Amellett, hogy az elveszett bőrönd megzavarja a nyaralás tervezését, a helyszínen további költségek is felmerülnek.
Piperecikkek, ruházat vagy egyéb apró cikkek – őrizz meg minden vásárlásról szóló nyugtát, és érvényesítsd a költségeket. Ez vonatkozik a szervezett üdülőkre és az egyéni utazókra egyaránt.
A nagy különbség: az egyéni utazók, vagyis azok, akik csak egy légitársaságnál foglaltak járatot, kezdetben csak kárbejelentést tudnak benyújtani. Viszont ugyanez vonatkozik erre is: gyűjtsd össze az összes nyugtát, és küldd el a légitársaságnak.
Gyűjtsd össze a vásárlási bizonylatokat, és küldd el a légitársaságnak
A légitársaság csak arra vállalkozik, hogy eljuttasson A-ból B-be. Minden más jóindulat.
Legtöbbjük azonban a legszükségesebb tárgyakat (fogkefe, tusfürdő stb.) ingyen biztosítja. Néha még egyfajta utalvány is van a ruhavásárláshoz. Minden légitársaság egyénileg szabályozza az összeget.
„Szükséges ruházat, nem dizájnercikkek" – jegyzi meg Degott. Ha a bőrönd egyáltalán nem kerül meg, maximum 1675 eurós kártérítés illet meg – ez utasonként vonatkozik, nem poggyászra. Ezt a Montreali Egyezmény pontosan szabályozza .
A bőröndök gyakran elvesznek
A 2023-as repülési évben 1000 utasra vetítve 6,9 poggyász várhatóan nem érkezik meg a tervezettnek megfelelően a célrepülőtérre - az arány ezért csökkent az előző évhez képest (7,6 poggyász). Erről a SITA légiközlekedés-technológiai szolgáltató számol be a „ Bagage IT Insights 2024 " jelentésében.
A tanulmány szerint 2007 óta világszerte 63 százalékkal csökkent az úgynevezett helytelen poggyászkezelések száma az iparág digitalizálásának köszönhetően.
Nézz be a repülőtéri kulisszák mögé, ez történik a repülő körül, amíg te a felszállást várod: