Régi álmunk, hogy megragadjuk a kormányt, és hajóról fedezzük fel a Balatont? A balatonfüredi Hajósiskola vezetője, Báthori Adrienn segítségével körbejártuk, hogyan szerezhetjük meg a hajós jogosítványt.
Népszerű a vitorlázás
Ahhoz, hogy szabadon szelhessük a habokat, el kell végeznünk egy kedvtelési célú vitorlás kishajó vezetői tanfolyamot. A sikeres vizsgát követően nem csak hazánkban, hanem Európa belvizeire, tehát tavakra, folyókra, csatornákra is evezhetünk olyan vitorlás kishajóval, amely hajótest hossza legalább 7 méteres, de a 20 méter hosszúságot nem haladja meg, és maximum 12 fő szállítására alkalmas.
Környezetvédelmi okokból
A belsőégésű motorral hajtott járművekkel tilos közlekedni a Balatonon, valamint a Velencei- és Fertő tavon. E szabály alól csak a hatóságok, vízimentők, illetve edzéseket, versenyeket kísérő hajók élveznek kivételt, ám ehhez a speciális engedélyek mellett szolgálati vagy hivatásos hajóvezetői engedély szükséges.
Motorozzunk a vízen
Szabadidős céllal csak elektromos motorral meghajtott hajót használhatunk. Ha az elektromos hajó teljesítménye meghaladja a 14,7 kilowattot, és a testhossza 7 méter feletti és nem haladja meg a 20 métert, akkor kedvtelési kisgéphajó vezetői engedély szükséges a vezetéséhez. Ezzel a jogosítvánnyal is evezhetünk a nemzetközi vizeken, sőt, a motorcsónak mellett jetski és yacht vezetésére is jogosultak leszünk.
Jelentkezés feltétele
Legalább alapfokú, 8 általános iskolai végzettséggel rendelkezzünk, valamint tudjunk úszni, amelyről nyilatkozatot kell tennünk. Az elméleti tananyagból már a 17. életévet betöltött fiatal is vizsgázhat, a gyakorlati vizsgára azonban elengedhetetlen a betöltött 18. életév. A tanfolyam megkezdése előtt be kell mutatnunk a háziorvos által kiadott egészségügyi alkalmassági igazolást is.
Két részből áll
A képzés az elméleti és a gyakorlati anyagból áll. Az elméleti tananyag egyik része a Hajózási Szabályzat, azaz a vízi KRESZ, ahol megtanuljuk a legfontosabb közlekedési tudnivalókat. Emellett külön vizsgát kell tennünk hajózási ismeretekből is, attól függően, hogy vitorlás kishajóra vagy kisgéphajóra szeretnénk megszerezni a képesítést.
A KRESZ-vizsgához hasonló
Minden tantárgyból számítógépes rendszeren, tesztből álló vizsgát kell tennünk. A képesítés megszerzésének ez a legnehezebb része, hiszen a sikeres vizsgához minimum 75% - os eredményt kell elérnünk. A felkészüléshez kötelező a hajós iskolák által szervezett tanfolyamon való részvétel, ahol lehetőség van a vizsgatesztek begyakorlására is.
Szezonon kívül
Ha nem szeretnénk magolással tölteni a nyarat, érdemes az elméleti tananyagot ősszel vagy télen elsajátítani, így a jó időben csak a hajózás gyakorlatát kell megtanulnunk. Arra figyeljünk, hogy a sikeres elméleti és gyakorlati vizsga között maximum 18 hónap telhet el. Ha kifutunk az időből, meg kell ismételnünk az elméleti vizsgát.
Vezethetünk, amíg megérkezik?
A gyakorlati vizsga a kisgéphajó és a vitorlás kishajó esetében is az alapvető manőverek végrehajtásából áll, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy biztonságosan hajózzunk a vízen. A sikeres gyakorlati vizsgát követően egy adatlapot kap a vizsgázó, amely Magyarország területén maximum 60 napig érvényes. Ezen időintervallumon belül postai úton küldi meg a hatóság, és ezután kézhez vehetjük az engedélyünket.
Együtt jobban megéri
Ha idővel úgy döntenénk, hogy a vitorlás kishajó vezetői engedély mellett megszereznénk a kisgéphajói jogosítványt is, akkor érdemes jelentkezni egy vitorlás és motoros kombinált képzésre. Az elméleti tananyag több területen fedi egymást, ráadásul kedvezőbb áron nyújtják az iskolák, ezzel pedig megspórolhatjuk egy újabb tanfolyam költségét, valamint könnyíthetjük az adminisztrációs terheket.
Számoljunk a sodrással
A nagyobb balatoni városokon kívül több hajósiskola is üzemel a fővárosban és a nagyobb vidéki városokban. Az utóbbiak gyakorlati részét többnyire a Dunán szokták tartani. Érdemes körültekintően választani tanfolyamot, hiszen minden vízterületnek megvan a sajátossága. A folyóvízen számolnunk kell a sodrással, a Balatonnál pedig a különböző szél- és hullámviszonyokkal, ez utóbbi kedvezőbb lehet a vitorlázás alapjainak elsajátításához.
Mennyibe kerül a vizsga?
A vezetői engedély megszerzésének díja iskolánként változhat. Ennek egy része fix díj, hiszen a vizsgadíj, a képesítés kiállításának díja jogszabályban rögzített hatósági eljárási díj.
Nem kell hozzá papír
A kisebb méretű vitorlás és motoros hajók hivatalosan csónaknak minősülnek, így ezek vezetéséhez képesítésre nincs szükségünk. A biztonságos vezetéshez azonban nem árt, ha rendelkezünk némi gyakorlattal, valamint ismerjük a Hajózási Szabályzat rendelkezéseit.
Életet menthet
A jelenleg érvényben lévő előírások szerint minden kisgéphajón és vitorlás kishajón annyi mentőmellénynek kell lennie, ahány személy tartózkodik a hajón. Ha a hajóvezető nem tud bemutatni elegendő számú mentőmellényt, azt a hatóság 15 ezer forint helyszíni bírsággal sújtja, míg szabálysértési eljárás esetén 30 ezer forint a pénzbírság fix összege.
Viseld és tedd vissza!
A vízreszállás előtt győződjünk meg arról, hogy a hajóban rendelkezésre áll-e gyermekünk részére megfelelő méretű mentőmellény. Ha nincs, keressük fel a balatoni strandokon, kikötőkben a VMSZ állványain kihelyezett mentőmellényeket. Az idei évben elindított Mentőmellény Állvány Projekt célja, hogy a mentőmellény használata általánosan elterjedjen, ezzel elősegítve a biztonságos közlekedést a vizeken.
Szondáztatás a vízen
Ne feledkezzünk meg róla, hogy ahogy a közúton, úgy a vízen is zéró tolerancia van érvényben az alkoholfogyasztásra. Ha valaki szeszes italt fogyasztott, nem vezethet gépi, illetve nem gépi meghajtású vízi járművet sem. Ellenkező esetben az alkohol befolyásoltságától függően szabálysértési eljárás indulhat ellenünk, ami akár 50 ezer forint pénzbüntetéssel jár, és a jogosítványunktól is elbúcsúzhatunk. Súlyosabb esetben büntetőeljárás is indulhat ellenünk.
Ha kíváncsi vagy az idei Kékszalagra, akkor mutatunk egy összefoglaló videót róla, hogy még jobban megjöjjön a kedved a hajós jogsihoz!