IATA: Közeledik a kézipoggyászban szállítható folyadékkorlátozás vége?

Mindössze 100 milliliter folyadék tartályonként, mindez műanyag zacskókban szállítva: így repülnek emberek milliói kézipoggyásszal több mint 15 éve, melyet időről időre felreppenő hírek tarkítanak a korlátozás eltörléséről. A légitársaságok ernyőszövetségének (IATA) vezetője, Willie Walsh szerint ez hamarosan végleg megváltozhat.

A legtöbb légitársaság csak 100 milliliteres tartályokban engedi a folyadékot felvinni a fedélzetre, és személyenként mindösszesen csupán egy litert - illusztrációForrás: Shutterstock

Kilátásban a folyadékkorlátozás vége?

Hamarosan feloldhatják a repülőgépek kézipoggyászában tárolt folyadékok korlátozását. Ezt feltételezi a légitársaságok ernyőszövetségének (IATA) a vezetője, Willie Walsh.

A legtöbb légitársaság csak 100 milliliteres tartályokban engedi a folyadékot felvinni a fedélzetre, és személyenként mindösszesen csupán egy litert. Az egészet átlátszó műanyag zacskóba kell csomagolni, és általában külön kell bemutatni a biztonsági ellenőrzésen.

Miért léptették életbe ezt az elsőre furcsának ható korlátozást?

A 2001. szeptember 11-i terrortámadás után óvintézkedéseket kellett életbe léptetni, hogy hasonló tragédia többé ne történhessen meg.

2006-ban azonban a brit titkosszolgálat arról tájékoztatta a rendőrséget, hogy terroristák üdítős palackban szándékoznak triaceton-triperoxidot (TATP) felvinni a fedélzetre, amely egy kifejezetten instabil vegyület, és olyan apró mozdulat is elegendő a robbanáshoz, mint egy golyóstoll kattanása. A robbanóanyagot egy fényképezőgép vakujával vagy egy laptoptöltővel akarták volna működésbe hozni. Ekkor szerencsére sikerült megelőzni a tragédiát.

A szabályok tehát 2006 óta vannak érvényben, és célja annak a megakadályozása, hogy bűnözők vagy terroristák robbanóanyagot csempészhessenek a fedélzetre.

Ezek a szabályozások a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) ajánlásán alapulnak. A kormányok saját hatáskörben határozzák meg a szabályokat, melyeket módosíthatnak is.

A modern technika, a szkennerek ma már elég kifinomultak a veszélyes anyagok észleléséhez - illusztrációForrás: Schutterstock/stokkete

A modern technika vívmányai

Az új 3D szkennerek és a továbbfejlesztett röntgensugaras technológia ma már elég kifinomult a veszélyes anyagok észleléséhez – mondta Walsh Genfben. Mint mondta, már látja annak jeleit, hogy a folyadékkorlátozást „a megfelelő időben" végül feloldják. De konkrét időpontot egyelőre nem tudott adni.

A technológia fejlődésének köszönhetően valamennyi írországi repülőtéren, illetve több londoni reptéren is olyan berendezéseket állítottak üzembe, amelyek 100 milliliternél is több folyadékot képesek átvizsgálni, ezáltal pedig lerövidült a biztonsági ellenőrzés ideje.

Egyelőre azonban még a régi szabályozás van érvényben.

Nézd meg, hogy a folyadékokon kívül még mi az, amit ki kell venned a kézi poggyászból a repülőtéri biztonsági ellenőrzés során:

 

 

Ezek is érdekelhetnek