Nehéz kiverni a fapados légitársaságokból a járattörlések, késések miatt az utasoknak járó pénzt. Ilyen esetekben akár 600 eurót is kaphatunk, ha utánajárunk.
A fapados légitársaságok mindent megtesznek annak érdekében, hogy ellehetetlenítsék utasaik kártérítéshez jutását – véli az utasérdekek képviseletére létrejött brit Flight Refund cég. A 25 százaléknyi sikerdíjért dolgozó cégnek az elmúlt egy év során összegyűlt tapasztalatai szerint ne számítson könnyű önálló érdekérvényesítésre az, aki a régióban aktív fapados légitársaságoktól és charter szolgáltatóktól repülőjegyet vásárol az esetben, ha a gépe akár késik, váratlanul törlik, esetleg visszautasítják a beszállását.
A cég szerint nem lesz könnyebb helyzetben az utas akkor sem, ha vis maior esemény esetén a kártérítési igényt a késés vagy törlés miatt nem lehet érvényesíteni, bár elvárná, hogy kárát a légitársaság enyhítse. Jól látszott ez a múlt hétvégén sűrű köd miatt a környező reptereken rekedt közel 700 utas esetében is. Ezen utaztatók látszólag nem vesznek tudomást az érvényben lévő jogszabályról és utasaik jogairól.
Az elmúlt év károsultjai közül a legtöbben a légitársaságtól kapott első visszautasító levél után fordultak a Flight Refundhoz - akkor, amikor az utasok első önálló kárérvényesítő szándéka falba ütközött. Voltak már olyan extrém esetek is, amelyekben másfél-két éves folyamatos levelezés után kerültek megoldandó ügyek a jogi utaskísérőhöz. Mindezeket követően a Flight Refund már sikeresen segítette új ügyfeleit jogaik érvényesítésében - egy olyan európai uniós jogszabály alapján, amely minden légi utasnak európai uniós kötődésű légi járaton jogi védelmet biztosít jelentős késés, járattörlés vagy visszautasított beszállás esetén.
A kártérítésre kötelezhető légitársaságok egyelőre úgy tűnik, ellenállnak, véli a Flight Refund. Igyekeznek minden lehetséges körülményről azt bizonyítani, hogy hatáskörükön kívül esik, s ezzel lezártnak tekintik az ügyet. Egy charter gép 6 órás késését követően például azzal védekezett, hogy az utas nyaralása a késés ellenére is tartalmas lehetett: "... a felperesek igen csekély késedelmet szenvedtek, különös tekintettel arra, hogy alperes charter járatokat üzemeltet, amelyek egy hetes külföldi tartózkodásra, illetve azokról visszautaztatták az utasokat, így az utasok nyaralása egy hét viszonylatában érdemben semmivel sem lett rövidebb..."
Egy másik, fapados járat a mintegy 4 órás késését rágcsálók garázdálkodására fogta: "...az indulást megelőző takarítás során rágcsáló jelenlétére utaló nyomokat találtunk a gépen..." A bizonyítási eljárás során azonban kiderült, hogy rágcsálóirtási jegyzőkönyv még csak nem is a kérdéses járat napjára szólt, arról nem beszélve, hogy kártérítés így is járna az utasoknak.
A FlightRefund Ltd. kizárólag a légi utasok beszállásának visszautasítása, járatának törlése, valamint a több mint három órás késése esetén felmerülő kártérítési követelések érvényesítésére szakosodott, amelyet az Európai Unió rendelete alapján érvényesít. A cég a megnyert ügyeknél a kártérítés 25 százalékára tart igényt.
Számos európai cég foglalkozik egyébként az utasjogok sikerdíjas érvényesítésével. Ha a légiutasnak kártérítés jár, közvetlenül a légitársasághoz is fordulhat, nem kell közvetítőt igénybevennie. A közvetítőcégek azt ígérik, velük gyorsabb az ügyintézés, mivel ismerik az igénylés menetét, és ha perre kell vinni a dolgot, abban is van tapasztalatuk.
Kártérítés járattörlésnél, túlfoglalásnál és 3 órán túli késésnél jár a vonatkozó EU-szabályozás szerint. Az összeg a repülőút hosszával arányos, 250-600 euro, és csak az EU-ból induló, vagy EU-s, norvég, izlandi vagy svájci légitársaság EU-ba érkező járatainál érvényes. A kártérítés mellett jár szállás és ellátás is. Nem jár kártérítés a rossz időjárás vagy egyéb vis maior miatt törölt járatoknál, olyankor, ha a törlésről 2 héttel korábban értesítették az utast, és abban az esetben, ha alternatív járatra kínált jegyet a cég.
Újabb cikkünk ebben a témában:
Könnyebben kaphatnak kártérítést a légiutasok
Száz-kétszázezer forintnyi kártérítés járna a törölt vagy jelentősen késő járatok utasainak, ám százból csak ketten jutnak hozzá ehhez az összeghez. Az EU most bekeményít.