A legnagyobb japán légitársaság, a JAL először rendelt Airbus repülőgépeket, rögtön 31-et, összesen 9,5 milliárd dollárért listaáron.
A bejelentés azért is fontos, mert ezzel megnyílt az Airbus számára a japán piac, ahol még a rivális amerikai Boeing a domináns.
A JAL azért választotta az Airbust, mert a Boeing 787 Dreamliner típusú repülőgépeivel kapcsolatban gondok merültek fel. Például januárban a légitársaságoknak addig leszállított 50 Dreamlinert földre parancsolták, mert az új fejlesztésű akkumulátorokban több ízben tűz keletkezett. A gépek június elején kaptak ismét repülési engedélyt.
Az Airbus-JAL ügylet további huszonöt A350 megvásárlásának az opcióját is tartalmazza, amivel a JAL légiflottájában az Airbus-ok száma 56-ra nőhet. A japán légitársaság az első Airbus repülőgépeket 2019-ben állítja forgalomba.
1980: Az Airbus ekkor jelent meg a japán piacon
Ebben az évben egy A300B2-est adtak át a Japan Air System-nek (JAS), amely 22 évvel később, 2002-ben egyesült a Japan Airlines-szal. Vagyis a JAL-nak már van némi köze az európai repülőgépgyárhoz, de saját jogú közvetlen üzletet most először kötött az Airbus-szal. Ezzel egy igen hosszú, a Douglas, az MD és Boeing fémjelezte amerikai dominanciát tört meg, és még nagyobb versenyre készteti a piaci szereplőket.
Nem csoda hát, hogy a toulouseiak stratégiai fontosságú szerződésről beszélnek- írja cikkében az Airportal. Ezzel tehát sikerült Japán nemzeti légitársaságát megnyerniük és ügyfeleik sorába állítaniuk. A napjainkban kizárólag Boeing gyártmányokkal üzemelő, jelenleg 113 gépet számláló flottában - hacsak addig más, esetleg hamarabb teljesíthető megrendelés nem történik - nagy eséllyel a vadonatúj szélestörzsű, az A350XWB lesz az első új generációs Airbus típus.