Megfizettetnék a túlsúlyt nagydarab utasaikkal a légitársaságok, míg a sovány utasok kedvezményt kaphatnak a jegyárakból. A túl testes utasoknak eddig is két jegyet kellett venniük, a soványoknak azonban nem járt olcsóbb jegy, pedig így lenne igazságos. Vagy nem?
Ismét felmerült a túlsúlyos utasok megsarcolásának ötlete: az egyes légitársaságok által már alkalmazott árképzés új változatát javasolja egy norvég légügyi szakértő. A Sogn og Fjordane Egyetem munkatársa, Dr Bharat P Bhatta szerint a súly és a rendelkezésre álló hely sokkal fontosabb szerepet kap a repülésben, mint más közlekedési módoknál, így a légitársaságoknak ezt is figyelembe kell venniük a jegyek kiállításánál.
Dr. Bhatta három árazási verziót javasolt a Journal of Revenue and Pricing Management című, árképzéssel foglalkozó szaklapnak. Az első szerint az utazók saját és poggyászuk együttes súlya alapján fizetnének a jegyért, a második verzió szerint pedig alapdíjat fizetnének, amelyből lejönne vagy hozzáadódna egy külön tétel, melyet a súlyuk határoz meg. A harmadik variáció meghatározna egy standard súlyt, amelytől 25 százalékkal térhetnének el az utasok pozitív vagy negatív irányba. Aki ennél többet vagy kevesebbet nyom, az kedvezményt illetve felárat kap. A kutató ezt a harmadik verziót tartja a leginkább alkalmazhatónak.
Igen, de a bőrönd súlya is számítson - 81
Nem, ez diszkrimináció - 47
Nem tudom - 5
A légitársaságok egy része jelenleg felárakkal bünteti túlsúlyos utasait, a normális vagy éppen alacsony súlyú utasok azonban nem kapnak kedvezményeket. A British Airways például övhosszabbítót ad azoknak, akiket nem ér át a standard biztonsági öv. Akit az övhosszabbító sem ér át, azt még egy jegy vásárlására kötelezik. Az amerikai Southwest légitársaság AirTran nevű leányvállalata tavaly vezette be új súlyszabályzatát: azok az utasok, akik nem férnek el ülésükben a két lehajtott karfa között, kötelesek két jegyet venni maguknak.
Bár a legtöbb légitársaságnak szerepelnek a szabályzatában a túlsúlyos utasokra vonatkozó kitételek, ezeket csak kevés esetben érvényesítik, mivel igen kínos jeleneteket eredményeznek. Így aztán a túlsúlyos utasok fuvarozását voltaképpen átlagos súlyú utastársaikkal fizettetik meg. Bhatta szerint a mostani árpolitika, mely csak a túlsúlyt bünteti, a többieknek azonban nem ad kedvezményt, csak a légitársaság számára előnyös, az utasok számára kifejezetten hátrányos.
Mivel valóban minden kiló számít a repülésben, a légitársaságok sorra vetnek ki külön díjat a feladott poggyászra, így serkentve utasaikat a spórolásra. Van olyan cég is, például a British Airways, mely kedvezményes jegyárat kínál a csak kézipoggyásszal utazóknak. A KLM pedig nemrég vezette be a feladott poggyász különdíját a rövid távú utazások esetében. Az utas súlya alapján történő jegyárazás így nem tűnik annyira a valóságtól elrugaszkodott ötletnek, ám egészen biztos, hogy sokak érzékenységét sérti majd.