Drágultak a repülőjegyek a Malév-csőd miatt?
A Malév járatok kiesésével egyes vonalakon a korábbi vetélytársak monopolhelyzetbe kerültek, ez pedig a repülőjegyek árain is érezteti hatását. Olyannyira, hogy mind a beutazó, mind pedig a kiutazó turizmus meg fogja még sínyleni – írja a Turizmusonline.hu
Ez a magas ár azonban nem lehet tartós – mondta el a portálnak Marton József, a repülőjegy értékesítéssel foglalkozó Morton's légi utazási iroda ügyvezetője. Jóllehet az árak egyes vonalakon megálltak akár két- háromszoros szinten, de a kínálat bővülésével lefele mennek ismét. Legalábbis ebben reménykedhetünk.
A Malév sok céges ügyfelet vonzott be olyan mértékű kedvezményekkel, melyekkel a viszonteladó irodák nem élhettek, a leállást követően azonban számos ügyfél náluk kötött ki – olvasható a cikkben. Az utóbbi időkben a fapados foglalás sem ritka, sőt kifejezetten előtérbe került még az államigazgatási utaztatásban is.
A Malév hiányát az üzleti turizmus is megérzi.A magasabb jegyárak negatív hatása olyan mértékű lehet, hogy emiatt akár nagyobb létszámú konferenciák, üzleti utak hiúsulhatnak meg. Több esetben döntő a repülőjegy ára egy úti cél mellett. Ez különösen kellemetlen lehet, amikor Budapest olyan városokkal van versenyben, mint Lisszabon vagy Berlin.
A Budapest-London viszonylaton a legolcsóbb jegy a British Airways Ferihegy-London Heathrow járatra 76 954 forintunkba kerül. Ha azonban az indulás idejét már magunk és nem az ár szabná, vagy hétköznap repülünk, ugyanez 165 000 forint is lehet.
Róma felé repülve az Alitaliának konkurálnia kell a szintén a Fiumicino-ra repülő Wizz Air-rel. A hétvégi ár ugyan kijött 122 euróra - 35 537 forint -, de hétköznapira a legolcsóbb már 422 euró - 122 922 forint - volt.
Rugamasnak tűnt a próbafoglalás során az Air France a Charles de Gaulle viszonylaton, pedig a fapadosok a Párizs környéki repterekre üzemelnek. Míg a hétköznapi foglalásnál a legolcsóbb 111 100 fortinos alap economy és 194 000 forintos economy flex között válogathatunk, addig a hétvégi tarifa már csupán 39 400 forint.
A KLM hétközben 58 000 és 81100 forint közötti árakat kínálja Budapest és Amszterdam között a jegyeit, hétvégére 53 200 a jegy ára. Ahogyan arról korábban a Travelón is beszámoltunk, a cégnek saját leányvállalata személyében akadt konkurenciája az útvonalon. Míg más fapadosok Eindhovenbe repülnek Amszterdam címén, addig a Transavia Schiphol-ra hétközben csomaggal és helyfoglalással együtt 120 eurót kér; meg a hétvégés időpontra is.
Berlinbe a Lufthansa és a németek második legnagyobb légitársasága, az airBerlin is indít járatot, nagyjából kitöltve a Malév napi két járatának kiesésével keletkezett űrt. Itt hétköznapi időpontban is simán találunk 29 800 forintos retúrt. Hétvégére 27 600-at dobott a gép. Elgendolkodtató ugyanakkor a jövőre nézve, hogy a Lufthansa egyetlen napi járata, amely a déli órákban fordul a két főváros között, mennyire lesz életképes, hiszen üzletemberek csak akkor tudják igénybe venni, ha éjszakáznak is a célállomáson, ráadásul a napjukat is kettétöri az indulás/érkezés.
Az economy osztályú, menettérti jegyek ára a Lufthansa müncheni járatára időszaktól függetlenül 84-90 ezer forint között váltakoznak. A napi öt müncheni járat magas kihasználtsággal közlekedik, mivel főleg vállalati dolgozók repülnek velük.
Frankfurtba akár még hétköznap, például május 28-29-én is elmehetünk 64 500-ért, 28-30 között 80 900-ért, hétvégével együtt szintén 64 500 lesz a végösszeg.
A TAROM immár napi 3 járatot üzemeltet a bukaresti Henri Coanda és a Liszt Ferenc repülőtér között. Legalacsonyabb áruk május 28-30. között 79 820 forint euróból átszámolva, míg a hétvégés időpontra 51 267 forint is lehet ugyanez.
Athénba nemrég indult az Aegean járata. 126 és 139 euró közötti árakat kapunk a retúrra legalacsonyabb árként.
A Budapest-Zürich viszonylaton is zsebbe kell nyúlni hétköznap, hogy kikotorjuk a legalacsonyabb 97 900 forintot a repjegyre. Május 31-június 3 között azonban elég 63 400 forint is.
A Finnair meglehetősen egységes képet mutat; hétköznap 84 100, hétvégével 77 300 a viteldíj.
A kapacitást bővítő cseh CSA hétköznap 98 ezerért reptet, hétvégén, ha nem válogatunk az indulás és érkezés időpontjával, akkor 56 200 forintből is megússzuk.
A szintén kapacitását bővítő lengyel LOT-nál ugyanez a történet 100 100 illetve 49 600 forintos bontásban szerepel.
Nagyvonalúnak tűnik az ír Aer Lingus. Az útvonalon a Ryanair-rel konkuráló cég foglalási oldala 44 309 forintért dobta a május 28-30-at és 46 109-ért a május 31- június 03-at.
Lisszabonba eddig is a TAP repült közvetlenül. A hétközbeni 68 200, a hétvégét is magában foglaló jegy 63 450 forintért kerül az utashoz.
A Budapesti indulással vásárolt jegyek árainál talán elgondolkodtatóbbak az ebbe az irányba szóló jegyek árai. Beutazó turizmusunknak nem tesz jót, hogy a számos légitársaság az ellenkező irányú úti tarifái fenti árakat akár 20-30%-kal is meghaladják. Kirívó a Finnair esete, mely a Helsinki-Budapest-Helsinki útra 165 ezerért kínálja jegyét.