A hadihajóból először a brit polgári hajózás szimbóluma lett, majd úszó egyetemet akartak benne létrehozni. A terv füstbe ment: 1972 januárjában a hajó leégett.
Negyven éve, 1972. január 9-én vált a lángok martalékává a hongkongi kikötőben horgonyzó Queen Elizabeth, a világ akkor legnagyobb személyszállító hajója.
A Brit Birodalom erejét demonstrálni hivatott Queen-hajók gondolata a múlt század húszas éveiben született meg. A Cunard hajózási vállalat megrendelésére 1934-re készült el az első hajó, a minden kényelemmel ellátott Queen Mary. A sorban második Queen Elizabeth VI. György király feleségének nevét kapta, s a királyné jelenlétében bocsátották vízre 1938. szeptember 27-én a skóciai Clydebank hajógyárában. A 314 méter hosszú, 36 méter széles Queen Elizabeth a világ legnagyobb hajója volt és több mint fél évszázadig az is maradt. 15 fedélzetén 2285 utas és 1296 főnyi személyzet részére volt hely, a 200 ezer lóerős turbinák 28,5 csomós (53 km/órás) maximális sebességet tettek lehetővé.
A hajó szolgálatba állítását 1940-re tűzték ki, de erre a második világháború miatt már nem került sor. Első útja szürkére festve, teljes titokban New Yorkba vezetett, ahol légvédelmi ágyúkat szereltek rá és csapatszállító hajóvá alakították át (az Admiralitás komolyan fontolgatta azt is, hogy repülőgép-hordozóként hasznosítsák.) Az óriáshajó előbb Ausztráliából, majd az Egyesült Államok hadba lépése után Amerikából vitt katonákat az európai hadszínterekre, összesen 800 ezret. A QE nagy sebessége révén ki tudta játszani a német tengeralattjárókat, így nem kellett konvojban közlekednie.
A Queen Elizabeth 1946-os "leszerelése" után hetente ingázott Southampton és New York között, a brit polgári hajózás szimbólumaként, hírességekkel fedélzetén. Az óceánjárók üzemeltetése az ötvenes évek végétől a repülőgépek konkurenciája miatt veszteségessé vált. A Queen Elizabeth 1968. november 5-én szelte át az óceánt, ezután egy floridai kikötőben horgonyozták le. A hotellé és turistaattrakcióvá átalakított hajó azonban továbbra is csak vitte a pénzt, így rövid idő múlva bezárták. 1970-ben egy hongkongi üzletember vette meg, aki úszó egyetemet akart benne létrehozni. A terv azonban szó szerint füstbe ment: a Hongkongban horgonyzó, átépítésre váró Queen Elizabeth (illetve akkor már Seawise University) gyújtogatás áldozata lett. Az egyszerre öt helyen fellobbanó lángok szétolvasztották a szerkezetet, amely a hatalmas mennyiségű tűzoltóvíz miatt elsüllyedt, kiemelt maradványait már csak ócskavasként tudták hasznosítani. Előbb azonban még egyszer a reflektorfénybe került: Az aranypisztolyos férfi című 1974-es James Bond-filmben az óriáshajó roncsa szolgált a brit titkosszolgálat hongkongi főhadiszállásaként.
Utódát, a Queen Elizabeth 2-t 1967-ben bocsátották vízre, az ünnepélyes alkalommal II. Erzsébet királynő ugyanazt az arany ollót használta, amelyet anyja 1938-ban. A hajót, amely Mike Oldfield brit rockzenészt egy teljes album megírására ihlette, 2008-ban vonták ki a szolgálatból, jelenleg egy dubaji kikötőben rostokol arra várva, hogy úszó szállodaként hasznosítsák. A Cunard vállalat 2010-ben állította szolgálatba az új Queen Elizabethet, amelynek fedélzetén 2092 utas élvezheti luxuskörülmények között a Föld körüli utakat.