A kínai turisták új generációja egyénileg akarja felfedezni a látnivalókat ahelyett, hogy tömött sorokban követné idegenvezetőjét. Leginkább persze shoppingolni szeretnek.
Terjedelmes, mindent megörökítő turistacsoport özönli el az Uffizi termeit, vagy áll be elénk a sorba az Eiffel toronynál? Pont sikerült volna lefotózni a sienai dómot, kár, hogy a lépcsőjén épp egy tucat kínai formál V-betűt az ujjaival? - ezek az élmények lassan a múlt homályába vészhetnek. A kínai turisták új generációjának már esze ágában sincs befizetni a korábban hatalmas népszerűségnek örvendő csoportos utakra - derült ki az ITB World Travel Trends jelentéséből.
A fiatal, iskolázott, tehetős, és már a digitális korban felnőtt kínaiak az egyéni utazás élményére vágynak, és az idegenvezetők követése helyett a kezükbe akarják venni az irányítást. Az ország gazdasági fejlődése miatt pedig meg is van a megfelelő keretük arra, hogy egy olcsóbb csoportos út helyett maguk fedezzék fel a látnivalókat, szórakozzanak és vásárolgassanak a különböző butikokban. A kínai turisták többségének ugyanis a shoppingolás az egyik kedvenc időtöltése külföldön - derül ki a jelentés mutatóiból.
A változó igények kielégítéséhez a szolgáltatóknak jócskán fel kell kötniük a gatyájukat. Többek között kínaiul beszélő személyzetre lesz szüksége, és kínai fogásokat kell felvennie a szálloda éttermének kínálatába azoknak, akik azt szeretnék, hogy az ázsiai országból származó turisták új hulláma elégedetten távozzon. Ezekkel a szolgáltatásokkal azt éreztetik a látogatókkal, hogy tisztelik a kultúrájukat - írja az International Travel Daily News utazási portál.
Az ITB jelentéséből azonban az is kiderül, hogy bár az egyéni, internetes repjegy- és szállásfoglalás aránya rohamtempóban növekszik, az utazási irodák piacvezető helyzetén ez még nem változtatott. Az utazásszervezőknek azt tanácsolják, hogy a kínaiak tőlünk eltérő internethasználati szokásaira is fordítsanak figyelmet. Számításba kell venniük, hogy Kínában a legnépszerűbb keresőmotornak a Baidu számít, a betiltott oldalakra - Facebook, YouTube - mutató linkeket pedig nem igazán jó ötlet elhelyezni. "Itt a közösségi kommunikáció más módon és csatornákon folyik, mint Nyugaton. Erre mindenképpen figyelni kell" - mondta el az utazási portálnak Dr. Martin Buck, a fent idézett utazási trendekről szóló jelentést készítő szervezet igazgatója.
Miért fordítanak ekkora figyelmet a kínai turisták igényeire? Az ENSZ Turisztikai Világszervezete szerint 66 millió kínai állampolgár utazott külföldre idén, 15 százalékkal többen, mint tavaly. Jövőre pedig további növekedésre számítanak. Ázsiában Hong Kong nagyon népszerű célpont, Európában Németország és Franciaország a legkeresettebbek.