Évek óta töretlen a sikere a magyar utak legnépszerűbb városi terepjárójának, a Suzuki Vitarának, amely mostantól megújult külsővel és 48 Voltos lágy hibrid hajtással érhető el a márkakereskedésekben.
Kevés olyan autó jár a magyar utakon, amely szinte minden utcán szembe jön velünk, mégsem unjuk meg, sőt, újra és újra beleszeretünk. Szerintem a Suzuki Vitara pont ilyen. Bár megszámlálhatatlanul sokszor láttam már a magyarok kedvenc SUV-ját, de a tesztautó átvételekor szinte azonnal feltűnt, hogy valami itt nem stimmel. Jó értelemben, persze, de nem hagyott nyugodni az érzés. Ahogy körbejártam az autót, feltűntek az elülső fényszórókba helyezett vékony kék LED csíkok, amelyek egyfajta futurisztikus külsőt kölcsönöznek az autónak. A változás elsőre talán nehezen észrevehető, de ha egyszer kiszúrtad, többé már nem tudod levenni róla a szemed.
Formatervezők szerint onnan ismerszik meg egy autó karakteressége, hogy milyen a fényszórója. Nos, bátran állíthatom, hogy a Vitara elülső lámpája az egyik legizgalmasabb most a piacon. Na, de menjünk tovább, hiszen a külső változásokon túl leginkább a motorháztető alatt érhető tetten a modellfrissítés. 2020-tól ugyanis a Suzuki minden modelljét az annak legmegfelelőbb hibrid rendszerrel szereli fel, így a Vitara is megkapta a maga 48 Voltos technológiáját. Műszakilag ez a könnyű és kompakt hibrid rendszer egy meghajtó funkcióval is ellátott integrált indítógenerátorból (ISG) és egy 48 voltos lítiumion-akkumulátorból, valamint egy 48-12 voltos DC/DC konverterből áll.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az ISG az autó lassításakor (a fékpedál lenyomása vagy motorfék esetén) áramot fejleszt, amely a vezetőülés alatti akkumulátorban tárolódik. A lassításból visszanyert energia minimalizálja az áramfelhasználást, amelyet alapesetben a benzinmotor látna el. Az autó beindításakor ugyan még hallottam az 1.4-es BoosterJet motor működését, de az első kanyarok megtétele után azt vettem észre, hogy a forgalom beszűrődő zaján kívül mást nem is hallok. A hibrid meghajtásnak köszönhetően a Vitara az átlaghoz képest jóval csendesebben gurult végig a budapesti utcákon. A külső zajok és a belső csendesség helyett egy idő után már a fedélzeti kijelzőn folyamatosan felvillanó forgalmi jelzésekre figyeltem.
A szélvédőn elhelyezkedő egylencsés kamera ugyanis menet közben folyamatosan pásztázza az adott útszakaszra vonatkozó KRESZ-táblákat, amelyeket azonnal kivetít a kormánykerék mögötti színes kijelzőre. Így ha az autó sofőrje valamiért nem vette észre például a sebességkorlátozásra vonatkozó jelzést, a Vitara vezetéstámogató funkciója figyelmezteti rá. Mint ahogyan a holttérben megjelenő autókat és az óvatlan sávelhagyást is határozottan jelzi az autó. A piacon egyedülálló módon a Suzuki Vitarában már GL+ felszereltség esetén összesen 10 vezetéstámogató funkció áll a sofőr rendelkezésére, amelyek hétköznap a munkába menet vagy hétvégi kiruccanás során elősegítik a biztonságos és balesetmentes közlekedést.
Nem véletlenül említettem a hétvégi kiruccanást, hiszen a már jól ismert AllGrip összkerékhajtás minden terepre elviszi az autót. A kéziféknél található egyszerű tárcsagomb megnyomásával és elforgatásával négyféle üzemmód közül választhatunk, mikor épp milyen pályaszakaszról van szó. Míg az Auto mód alacsony fogyasztást kínál, addig a Sport mód élvezetesebb vezetési élményt nyújt. A Snow mód nagyobb tapadást biztosít a havas, poros és csúszós utakon, a Lock mód pedig kiszabadítja az autót a hó, a sár vagy a homok fogságából.
Joggal vetődik fel a kérdés, hogy mekkora kockázatot rejt magában ennyi élvonalbeli technológia? Erre a Suzuki válasza egyszerű. A Vitarára és valamennyi hibrid modellre a Hybrid Pro 3+7 év garancia érvényes, amely magában foglalja motor, turbó, a sebességváltó és a hibrid rendszer elmeinek (hibrid akkumulátor zárlata esetén) meghibásodását.