Az MS Sea Diamond tengerjáró tragikus balesete a nemzetközi híradásokba is bekerült, miután 2007. április 5-én zátonyra futott, ami egy francia apa és lánya életét követelte. 1195 utas – többségében amerikaiak és kanadaiak – nehéz és veszélyes evakuálás során menekült meg. A hajót ezután végleg elnyelték a hullámok, de a világhírű görög sziget partjainál 17 év után is a környezeti katasztrófa időzített bombájaként ketyeg a tenger mélyén.
Szantorini lakosai pedig megelégelték a várakozást, hogy eddig semmi nem történt a ronccsal. A hatályos jogszabályok végrehajtását és a vonatkozó bírósági határozatok végrehajtását követelik a hajó azonnali eltávolítása érdekében.
A hajóroncs a tengerfenéken maradt, és továbbra is szennyez, lassan, de egyenletes ütemben, naponta erodálódik, és bármikor felmérhetetlen mértékű ökológiai katasztrófát okozhat" – áll a hivatalos szerveknek eljuttatott levelükben.
Állítólag a hajó tulajdonosa és az egymást követő görög kormányok tehetnek arról, hogy nem tettek lépéseket a hajó teljes megsemmisüléséből fakadó környezeti pusztítás felszámolására.
Attól tartanak, hogy az acél üzemanyagtartályok elkerülhetetlen korróziója előbb-utóbb hatalmas üzemanyag-szivárgást okoz, ami pusztulásba sodorná érintetlen tengeri környezetüket, és tönkretenné a sziget tengeri ökoszisztémáját.
Bár a tragédiát követő hónapokban megtörtént a vizek és a közeli partszakasz felületes fertőtlenítése, és két évvel később egy sikertelen szivattyúzásra is sor került, a helyiek a folyamatban lévő védekezési intézkedéseket elégtelennek tartják a veszély ellensúlyozására.
A Krétai Műszaki Egyetem Mérgező és Veszélyes Hulladékkezelési Laboratóriuma által a bíróságon bemutatott független szakértői jelentés megerősítette Szantorini lakosainak legnagyobb félelmeit.
A hajóroncs belsejében ismert szennyező anyagok közé tartozik több száz köbméter motorüzemanyag és kenőanyagok; több száz liter akkumulátor-elektrolit; rézkábelek; nehézfémeket és egyéb veszélyes vegyi anyagokat tartalmazó anódok – a becslések szerint 400 évbe telik, mire lebomlanak.
„Minden egyéb késedelem vagy intézkedés többek között a kaldera ökológiai pusztulásához vezet" – hangsúlyozta Loucas Lignos, az incidens kezelése ellen tiltakozó helyi csoportok képviselője.
„Nem mondhatom, hogy jelenleg van kátrány vagy benzinolaj a strandjainkon, vagy, hogy nem tudunk emiatt úszni, de azt tapasztalom, hogy naponta olajos keverékek törnek a felszínre a hajóroncsból. Egy napon a tartályok felszakadnak, és sokkal több üzemanyag ömlik majd ki az MS Sea Diamond belsejéből" – magyarázta Lignos a Greek Reporternek.