A világ nagyvárosai mind azon dolgoznak, hogy csökkentsék az autók okozta terhelést az utcáikon. De vajon milyen lenne egy város, ha egyáltalán nem lennének benne autók?
Nem is nagyon kell megerőltetnünk a fantáziánkat, ugyanis már most léteznek teljesen autómentes települések. A holnapi autómentes napra hangolódva ezek közül a helyek közül mutatunk be néhányat.
A leghíresebb autómentes város, Velence
Velence óvárosát sorompókkal választottak el a teljesen hétköznapi külkerületi- és ipari városrészektől. Ha valaki turistabusszal vagy autóval érkezik a lagúnák városába, itt ezeken a határvonalakon kell kiszállnia a buszból, és leraknia az autóját, amíg a több mint 1500 évvel ezelőtt alapított, csatornák által keresztezett óvárosban kóricál, kávézgat vagy éppen gondolázik.
Itt nem kell tartanunk sem a csöndben suhanó biciklisektől, sem pedig az egyre elterjedtebb rollerektől. A gyaloglás, a hangulatos és menetrendszerűen közlekedő vízibusz, más néven a vaporetto, illetve a turisták kedvence, a gondola a lehetséges közlekedési eszköz.
Giethoorn, az észak Velencéje, ahol csak csónakkal lehet közlekedni
Az észak Velencéjeként is ismerik a holland Giethoorn városát, ahol azért nem közlekedhetnek autók, mert utak helyett csatornák vize csordogál a háztömbök között. A város – érthető módon – hatalmas vonzerő a turisták számára. Főleg azok kedvelik, akik az élet egyszerűbb örömeit keresik, és az apró dolgokban is meglátják a szépet.
A várost 1230-ban alapították, a keskeny vízi utakat pedig azért hozták létre, hogy szállítani tudják a környéken felhalmozódott tőzeget, amelyet üzemanyagként használtak. Ezek a vízi utak lettek a várost híressé tevő csatornák, amelyeken ma kis villanymotoros hajók biztosítják a napi közlekedést mind a helyiek, mind a turisták számára. Télen a csatornák befagynak, ilyenkor korcsolyázni özönlenek a látogatók Giethoornba.
A Mackinac-sziget, ahol autó helyett lovaskocsira kell szállnunk
A Michigan államban lévő Huron-tavon áll az 500 lakost számláló Mackinac-szigete, ahol nyaranta turisták tömkelege árasztja el a szállodákat. A hely legfőbb érdekessége, hogy autóval belépni tilos! A motoros járműveket már 1898-ban betiltották, és ez a tilalom a mai napig tart, így aki a szigeten el szeretne jutni valahová, az csak gyalog közlekedhet, vagy pedig biciklire, illetve lovas kocsira kell szállnia.
A tilalom előtt a turisták autóikkal érkeztek ide, ami megijesztette a lovakat, és zavarta a sziget nyugalmát. A lakosok ezért összefogtak, hogy betiltsák a motoros járműveket, amelyeket ma is csak vészhelyzet esetén engednek be.
Ídra szigete, ahol öszvérek és szamarak segítik a közlekedést
Az Égei-tengeren, a Saronic- és az Argolic-öböl között található Ídra szigete, amelyen egy tipikus görög város fekszik, dombra települt fehér házakkal és kilátással a kristálytiszta tengerre. Egy törvény lehetővé teszi, hogy a sziget érintetlen maradjon: eszerint tilos olyan új épületet felhúzni, amely rontja a városképet. Ami viszont igazi kuriózum, hogy a városban nem járnak autók, mivel az utak túl keskenyek és meredekek ahhoz, hogy négykeréken közlekedni lehessen.
Valódi különlegesség, hogy a sziget szinte teljes gazdasága a négylábúak erejére épül. Az öszvérek a nehéz rakodók, ők szállítják többek között a poggyászt, a bútorokat, a nagybevásárlást és az építőanyagokat. A lovakat általában emberek fuvarozására használják, és csak alkalmanként tesznek a hátukra csomagot, néhány kisebb bőröndöt. Szamarakból már sokkal kevesebb él a szigeten, mint korábban, és többnyire házi kedvencként, esetleg személyszállítás céljából tartják őket, mivel nem bírnak el akkora terheket, mint az öszvérek.
Vauban, a fenntartható mintanegyed
Ez az apró németországi város egy kicsit kilóg a sorból, mivel nem azért nem járható gépjárművel, mert még az autók feltalálása előtt épült, hanem mert kifejezetten autómentesre tervezték. Vauban Freiburg egyik kerülete, amelyet fenntartható mintanegyednek szántak. A tervezők egyik legfontosabb célja az volt, hogy a belváros teljesen autómentes legyen. Emellett olyan vállalkozások, közparkok, iskolák és otthonok létrehozása is a célok között szerepelt, amelyek kényelmessé teszik a Vaubanban élők mindennapjait.
A belvárosba tehát nem engedik be az autókat, így parkolni is csak a városnegyed szélén lehet, ami azt jelenti, hogy a teljes lakóövezet parkolásmentes terület. A városvezetés ösztönzőket is bevezetett az autók elhagyására. A lakosok 40 százaléka – aki úgy döntött, hogy teljesen lemond az autójáról –, pénzjutalmat kap, vagy ingyenesen használhatja a villamost.
Forrás: businessinsider.com, Wikipedia