Tegnap (augusztus 24-én) mutatták be az észak-németországi Bremervörde városában a világ egyik első 100%-ban hidrogénmeghajtású vasútvonalát. A vonatokat a francia Alstom cég fejlesztette ki egy 100 kilométeres regionális vonalra, amely Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde és Buxtehude településeket köti össze.
A 14 új szerelvény a tervek szerint a jelenleg az útvonalon közlekedő dízel szerelvényeket váltja fel, lehetővé téve a német vasúthálózat ezen szakaszának teljes szén-dioxid-mentesítését. Mivel a vonatok zöld hidrogénnel közlekednek, nem bocsátanak ki szén-dioxidot, ahogy a működésükhöz szükséges üzemanyag gyártása sem.
A France Press jelentése szerint Németországban a vasúthálózat mintegy 20%-át csak dízelmozdonyok fedik le, és nem valószínű, hogy valaha is villamosítanák ezeket a vonalakat. Elsősorban regionális és vidéki vasútvonalakról van szó, amelyek nem termelnek annyi bevételt, hogy indokolják az elektromos vonatokra való költséges átállást.
A hidrogéntechnológia már sokkal reálisabb alternatíva, mivel nem igényel drága infrastruktúrát. Ráadásul Európa-szerte kezdenek felbukkanni a hidrogén-létesítmények, így az egyetlen akadály már csak a vonatok megvásárlása marad.
A Bremervörde városának van egy saját hidrogén-termelő létesítménye, az első tesztvonatok pedig 2018-ban kerültek próbaüzemre. Az Alstom közleménye szerint a vonatok hatótávolsága 1000 kilométer, vagyis naponta csak egyszer kell tankolni.
Maguk a vonatok 93 millió euróba kerülnek a vonalakat kiszolgáló Elbe-Weser közlekedési vállalatnak. Eddig a 14 járműből csak hatot szállítottak le az Alstom közleménye szerint a pandémia miatt, írja a themayor.eu.