Ezért szállítják vitorlás hajókkal a kávét az Atlanti-óceánon

Az irányadó Bloomberg online magazinban jelent meg az a cikk, ami szerint egyes cégek egészen különleges megoldást kínálnak az Atlanti-óceánon történő kávészállítmányozásra. A vállalatok ugyanis vitorlás hajókkal oldják meg a kávé szállítmányozását. Noha ez ma még luxusmegoldásnak számít, és így a behozott kávé ára is drágul, ötleteket adhat más, olyan cégeknek akik gondolkoznak a tengeri szállítmányozás ökológiai lábnyomának csökkentésén.

A globális kávéipar jelentősen csökkentette a szén-dioxid-kibocsátását, de a szállítmányozás környezetkárosító továbbra isForrás: Paul Olsen / Unsplash

Az út a termesztőktől indul, akiktől a pörkölők közvetlenül vásárolják meg a kávébabokat, például Kolumbiában. Ezt követően egy raktárban tárolják a nyersanyagot, mielőtt felraknák a szállítmányt a vitorlás hajóra. Ezek a hajók olyan európai kikötőkbe indulnak, mint a franciaországi Le Havre vagy az angliai Penzance.

A szállítmányozás vitrolással általában hat hétig tart.

A megérkezés után a kávébabokat elszállítják a pörkölőkhöz, mielőtt a kávézókba vagy közvetlenül a fogyasztókhoz kerülnének. De amint említettük, ez a megoldás azzal jár, hogy a kávé végső ára jóval magasabb a szokásosnál.

A cikkben brit példákon mutatták be a különbséget. Egy cornwalli pörkölőnél, a Yallah Coffee nevű cégnél, ami vitorlással szállítatja a kávébabot, a Las Brisas kávébab 1 kilogrammos zacskója 50 fontba (kb. 23 ezer forint) kerül. Ehhez képest a brit Tesco online kínálatában egy 1 kilogrammos zacskó 13,75 fontért (kb. 6 ezer forint) vásárolható meg.

„A változásnak alulról kell jönnie" - csak akkor válik követendő példává a nagy cégek számáraForrás: Tim Mossholder / Unsplash

A Yallah Coffee alapítója azonban úgy látja, nemcsak környezetvédelmi, hanem üzleti szempontból is megéri a különös szállítási mód. Blake szerint azok az emberek, akiket komolyan érdekel a környezet védelme is, szívesen fizetnek extra összeget egy értékkel bíró prémium termékért.

Kalózhajókkal a zöldebb kávéért 

Az ötlet néhány évvel ezelőtt indult, amikor a környezetvédelemre összpontosító vállalkozások egy kis csoportja úgy döntött, bebizonyítják, úgy is lehet nulla szén-dioxid-kibocsátással kávét és hasonló árukat szállítani, hogy az üzletileg is megtérülő legyen.

A Shiped by Sail nevű brit cég ekkor kezdett el klasszikus kalózhajókhoz hasonló vitorlásokkal (szkúnerekkel) dolgozni.

Azóta pesze kiderült, hogy a terv nem csak egy szempontból kockázatos. A fahajók ugyanis nagyobb veszélynek vannak kitéve az óceánon, ráadásul csak relatíve kevés kávébabot tudnak egyszerre szállítani. Az egész tehát egy tapogatózó projektként indult, de mára üzleti szempontból is értelmet nyert. Kiderült ugyanis, hogy a fogyasztók valóban hajlandók megfizetni a magasabb árat a „zöldebb" kávéért.

Ezek is érdekelhetnek