Miközben a járműipar megszenvedi a koronavírust, a lakóautók és lakókocsik szegmense soha nem látott forgalmat produkál. Jelenleg legalább 12 hónapos szállítási határidőkkel kell számolni az új lakóautó-rendeléseknél, és a lakókocsik is csak valamivel érkeznek meg gyorsabban a tulajdonosokhoz – erről hazai piaci szereplők beszéltek a Világgazdaságnak.
"Nincs az a termék, amit ne tudnánk eladni" – fogalmazott a lapnak az egyik forrása, utalva arra, hogy a koronavírus-járvány elleni védekezés részeként leállított turizmus eredményezte helyzetben az utazni vágyó tömegek egy részénél felértékelődött a lakóautók és a lakókocsik kínálta lehetőség. Az üdülésre szánt források ebben a kategóriában csapódtak le, a kereslet berobbant, és jelentős számú új ügyfélkör jelent meg a kereskedőknél.
Miközben a kereslet nagyot ugrott, a gyártók a beszállítói oldalon keletkező anyaghiánytól szenvednek, ami miatt nem tudják kihasználni a rendelkezésre álló termelési kapacitásaikat. Ezért a hosszúra nyúlt várólista lökést adott a használt kategóriának, az azonnal elérhető, néhányéves lakóautókért kiélezett verseny alakult ki.
A lap megkérdezte az elmúlt másfél éves tapasztalatairól hazánk legnagyobb lakóautó-értékesítő és -kölcsönző cégét, a Suwenor Kft.-t is, amelynek értékesítési vezetője, Szabó Gabriella elmondta, hogy júliusban és augusztusban a legnagyobb a kereslet, de az ezen kívüli időszakban is csak nehezen lehet szabad lakóautóhoz vagy lakókocsihoz jutni. A vírus első hulláma lenullázta a bérléseket, amelynek napidíja nettó 20-40 ezer forint, az értékesítés viszont 2020 végére rekordot döntött.
Az új vagy 1-2 éves lakóautók 20 millió forintnál indulnak, míg az új lakókocsikat 6-10 millió forint között árazzák.
"Amíg nem tér vissza a biztonságérzet a légiközlekedésben, be kell rendelkeznünk arra, hogy marad a felfokozott érdeklődés. A növekedés üteme lassulhat, de a mostani bázis hosszútávon is megmaradhat. Az biztos, ha nem tör ki a világjárvány, nem következik be ilyen mértékű bővülés. Soha ekkora keresletet nem éltünk meg ezen a piacon" – fogalmazott a lapnak Szabó Gabriella.
Nomád luxus lakóautó a jeled
Korábban itt a Travelón már többször is írtunk kerekeken guruló otthonokról. A lakóautós vagy lakókocsis utazás nagyon izgalmas dolog, és teljesen más életérzés, mint egy hátizsákos kirándulás vagy akár egy motoros túra. Valahol félúton mozog a nomád megoldások és a szállodai pihenés között. Fantasztikus szabadságérzetet ad, hogy a házunkkal bármikor odébb gurulhatunk, de közben a gyerek legnagyobb plüssmacijától kezdve a kedvenc kávésbögrénkig minden nálunk van.
Lehet ez egy hagyományos lakóautó, egy tiny house, amelyben, kicsiben ugyan, de minden benne van, vagy akár egy kerekeken guruló komplett hotelszoba, amelyik házhoz jön, és bedokkol a szállodába. A kulipintyónak is nevezett, pár négyzetméteres életterületet adó mozgalom képviselőiről itt írtunk, míg a mozgó luxusapartmanokról ebben a cikkünkben tudhat meg több érdekességet, köztük azt is, hogy pontosan mi a különbség lakóautó és lakókocsi között.