Ötletes telefonos alkalmazások, amelyekkel játszva tanul a gyerek

Távolról sem ideális megoldás telefont vagy tabletet nyomni a gyerek kezébe, ha épp nem tudunk vele játszani, de néha bizony életmentő lehet egy igazán nekik való applikáció. Csupa olyan alkalmazást mutatunk most, amik kedvesek és szórakoztatóak, sőt, titokban még fejlesztik is a csemetét.

Alfi

• 4 éves kortól ajánlott. Ingyenes.
Magyar nyelvű, magyar fejlesztésű alkalmazás, melyet magyar kutatók fejlesztettek az ELTE Alfa Generáció Laborjában. A pszichológusok, biológusok és informatikusok által összerakott app egy biztonságos és gyerekbarát fejlesztő játék, az adott korcsoportnak szóló tartalmakkal. Elsősorban a 4-8 éves gyerekeknek ajánlják, és olyan játékokat tartalmaz, melyek fejlesztik a kreativitást, a memóriát, a logikai és érzelmi készségeket.

Forrás: Rohappy/Shutterstock

Szülői oldalról nézve plusz pont, hogy az alkalmazás odafigyel a képernyőidő szabályozására is. Erre azt a jópofa megoldást találták ki a fejlesztők, hogy ha elérkezik a szülő által beállított játékidő vége, akkor az app először álmos lesz, aztán el is alszik. De be lehet állítani rajta azt is, hogy jelezze az esti mese idejét a gyerkőcnek, ráadásként pedig felajánlja A Kék Ajtó titka című mese interaktív, állatkerti kalandjait.

ScratchJr

• 5-7 éveseknek ajánlott. Ingyenes.
Kezdő programozóknak szóló alkalmazás. Olyannyira kezdő programozóknak, hogy az appot kifejezetten a kisiskolás korosztály számára fejlesztették. Van egy nagytestvére is, ez a Scratch, ami már a 8 év felettieknek szól. Színes képekkel, logikusan felépítve – és egy aranyos macska segítségével – magyarázza el, hogy miként épülnek fel a kódok, amelyekkel akár egy egyszerű történetet is összerakhatnak.

Ha valakinek bejön ez a kódolósdi, és igazság szerint felnőttként is nagyon jó kis időtöltés, az próbálja ki a Lightbot: Code Hour című applikációt is, melyet 6 éves kortól ajánlanak a fejlesztők. Húsz szintet lehet megugrani ingyenesen, de ha valakinek több kell, akkor ötven szintet is teljesíthet, ez utóbbi, bővített verzió viszont már fizetős lesz. A logika itt is hasonló, csak ebben az esetben nem egy macsek, hanem egy kis kerekfejű robot vezet végig az alaplépéseken.

Frog Puzzle

• 6 éves kortól ajánlott. Az app egy része ingyenes, de vannak fizetős opciói.
A Frog Puzzle egy vicces logikai játék, ahol a békánkat kell végigvezetni egy pályán a célig, melyet egy piros korong jelez. A játékos feladata az, hogy elkészítse a béka útvonalát, amelyet aztán végigjárhat. Figyelni kell a nyilak irányára, illetve azt is végig kell gondolni, hogy egy-egy pályaelem pontosan hova juttatja a brekit, például a spirál alakú a másik spirálra röpíti át akár egészen a pálya másik végébe. És persze azt sem kell elfelejteni, hogy ha nem irányítjuk másképp, akkor a béka csak ugrál előre és végül bezuttyan a tóba.

Alapvetően 60 különböző pályalehetőség van, de akár magunk is építhetünk hozzá, illetve, ha belépünk a közösségbe, akkor a többiek által megosztott pályákat is ki lehet próbálni. Hároméves kortól már lehet elvileg játszani az applikációval, bár inkább 6 éves kortól lesz igazán értelme. De annyira ötletes az egész, hogy szabad perceikben talán még a szülők is rajta ragadnak majd.

Kétéltű- és hüllőhatározó

• 5 éves kortól ajánlott. Ingyenes.
Egy magyar fejlesztésű alkalmazás, melyet a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület és a Farkaskölykök Ifjúsági Egyesület közösen hozott össze. Bár utazásra még senkit sem biztatnánk, a közeli kiserdőben tett séta során, vagy akár a saját kertünkben is jól jöhet egy app, amelyik fokozatosan vezet rá, hogy vajon milyen élőlénnyel találkoztunk, és egyúttal megtanítja a gyerekeknek a kétéltűek és a hüllők közötti különbségeket is.

Az alapfunkció a faj felismerése különböző kritériumok, például méret, szín és egyéb jellegzetes tulajdonságok alapján, de van az alkalmazásban egy kétéltű- és hüllőlexikon, valamint egy játék is, amellyel az ezekre az állatokra vonatkozó ismereteit tesztelheti a felhasználó. Összesen 35 fajt tartalmaz az app, illetve 41 illusztráció és 12 hang is segíti a könnyebb eligazodást, azaz a faj meghatározását.

BOOKR Kids Mesetár

• 3 éves kortól ajánlott. Hét napos ingyenes próbaidőszak után előfizetéssel működik.
A MóraBookr fejlesztésében 3 éves korosztálytól vannak mesék, a felső korhatárt körülbelül 11 évesre lehet belőni, bár ez a műfaj pont olyan, hogy bárkinek ajánlható. Több száz meséről és történetről van szó, melyek az alkalmazásban animált, interaktív formában elérhetőek, azaz nemcsak egy sima felolvasásról van szó, hanem egy vizuális élményről is.

A könyvtárat offline is lehet nézni – így akár utazások idején is remek lehet –, sőt, a mesék mellé fejlesztő játékokat is felpakoltak a tervezők. Sok klasszikus mese is fent van az új kedvencek mellett, plusz kötelező olvasmányok és angol nyelvű mesék; az applikáció honlapján meg is lehet nézi a kínálatot. Saját „könyvespolcot" is létre lehet hozni, ahol a kedvenc meséiket gyűjthetik össze a gyerekek.

Fa Book

• 6-10 éveseknek ajánlott. Ingyenes.
Egy alkalmazás, amit már egy utcai séta során is tudunk használni, de persze még jobb, ha eljutunk egy közeli parkba vagy ideális esetben egy erdőbe. Magyar fejlesztésű alkalmazásról van szó, amely a bennünket körülvevő fák meghatározásában segít.

A vizuális meghatározás opcióban az adott fa külalakja, például levelének vagy lombkoronájának formája, esetleg termése alapján azonosíthatjuk be a fát. Az applikáció lexikon részében pedig száznál is több fafaj részletes leírása érhető el. Ezeken kívül lehet olvasni az Év Fáiról is, de pakoltak az alkalmazásba egy kvízjátékot is a tervezők. Elméletileg 3 éves kortól már nézegethetik a gyerekek, de alapvetően a nagyobb korosztály fogja igazán élvezni.

Street Music Academy

• 9 éves kortól ajánlott. Ingyenesen is játszható, de a teljes élményt a fizetős verzió adja.
A többihez hasonlóan ez is egy korhatár nélkül játszható app, viszont a feladatok összetettsége miatt mégis inkább a 9 évesek és a kicsit nagyobbak számára lesz igazán élvezetes. Alapvetően egy zenei készségfejlesztő játékról van szó, mely a lehető legegyszerűbben magyarázza el a gyereknek a hangok természetét. Azt mutatja be, hogy minden adhat hangot, vagyis bármiből lehet hangszer, akár egy üdítős dobozból is.

A játék a ritmusérzéket fejleszti, mivel a gyerekeknek figyelniük és fülelniük kell a hangokra, majd pontosan elismételni azt. A ritmusokhoz kedves, rajzos képeket is társít az app, a megoldásokat pedig kis színes pöttyök segítik. A nehézségi fok választható, lehet könnyű, közepes és nehéz is attól függően, hogyan állítja be az alkalmazást a felhasználó.

 

Ezek is érdekelhetnek