Egyre nagyobb szeletet hasít ki a magánszállásokat kínáló honlapok tortájából az a szállásfoglaló oldal, amely eredetileg a meleg férfiakat célozta meg.
Egy bosszantó vendéglátó miatt született meg az elsősorban meleg férfiak számára magánszállásokat kínáló Misterbnb oldal ötlete. Az alapító, Matthieu Jost partnerével éppen Barcelonában bérelt szobát, azonban az utolsó pillanatban szembesült azzal a lehangoló ténnyel, hogy a házigazdájuk nem lelkesedik azért, ha két férfi nem kifejezetten a hely szűkössége miatt osztozik egy ágyon. Az eset miatt ugyan rossz szájízzel, de egy hiánypótló ötlettel indultak haza Párizsba.
Hazaérkezése után Matthieu elhatározta, hogy az akkor már roppant népszerű Airbnb mintájára, – amelyen nem volt olyan funkció, ami ki tudja válogatni a melegbarát helyeket – megcsinálja az oldal meleg változatát. Kiiktatva annak lehetőségét, hogy mások is hasonlóan kevéssé toleráns szállásadóval kényszerüljenek egy fedél alá, mint anno ő Spanyolországban. Igény pedig volt rá, ezt bizonyította az expanzív növekedés: 2013 nyara óta mostanra már 130 országban közel tízezer felhasználója van az oldalnak.
A Misterbnb nagytestvéréhez hasonló működési elveken alapul, szálláshelyet hirdetni teljesen ingyenes, jutalékot csak a sikeres foglalások után vonnak le mindkét féltől. A lakástulajdonosnak érdemes gondosan megválaszolnia minden üzenetet, hiszen így előrébb kerülhet a találati listán. A vendégek már a foglaláskor fizetnek, a házigazda viszont csak 48 órával a távozásuk után kapja meg a pénzt, ha a vendég addig nem jelzi, hogy valami probléma merült volna fel.
Ezt követően pedig mindkét fél számára fontos, hogy egymás profilján pozitív értékelést hagyjanak, hiszen ez segíti majd a későbbi vendégeket és házigazdákat egyaránt. A vendégek – érthető okokból – a minél több referenciával rendelkező szállásokat keresik. "Első vendéget találni rendkívül nehéz volt, úgy két hónapig senki nem szavazott nekem bizalmat, de aztán beindult az üzlet, már egy tucatnyi pozitív értékelésem van és heti rendszerességgel jönnek az új foglalások" – meséli Jens, aki berlini lakásának egyik szobáját adja ki.
Vannak azonban más sajátosságai is a koncepció által behatárolt célcsoportnak, ami nem minden esetben jelent pozitív élményt. "Sokszor szembesültem azzal, hogy ismerkedésre használják felületet, és azért utasítanak el, mert nem töltöttem fel képet a profilomba. Ilyen jellegű problémával más szállásadó honlapokon nem szembesültem" – panaszkodott egy magyar felhasználó. Kétségtelen, egyes hirdetésekből valóban kitűnik, hogy a szolgáltatás másodlagos célja az alkalmi partnerkeresés.
Elég gyanús például az, ha valaki a saját ágyát osztaná meg a vendégével és emellett azt is nyilvánvalóvá teszi, hogy meztelenül alszik. A turistákat pedig csak maximum egy-két éjszakára fogadja, nehogy túl terhessé váljon a szituáció, ha nincs meg a kölcsönös szimpátia. Egy másik hirdető pedig azzal próbál népszerűvé válni, hogy szexjátékok hatalmas választékát kínálja a vendégeinek, sőt, megfáradt testüket még grátisz végig is masszírozza. A pozitív visszajelzéseket látva azonban úgy tűnik, erre is van igény.
Egyébként Budapest is képviselteti magát, már több tucat helyi hirdetés szerepel az oldalon, referenciája azonban csak néhánynak van. A kínálat elég széles, dominálnak a jó ízléssel berendezett, tágas belvárosi lakások, de akad olyan is, aki takaros kis lakótelepi szobáját adná ki éjszakánként 15 euróért. Jelenleg a legnépszerűbb egy Vörösmarty térre néző tetőteraszos lakás vendégszobája, és ez se mondható drágának, hiszen két fő már 35 euróért megkaphatja egy éjszakára.
Az oldal persze nem csak meleg házigazdák és utazók számára áll nyitva. A felhasználók tíz százalékát például olyan nők teszik ki, akiknek elege lett azokból a szállásadókból, akik a turisták némileg kiszolgáltatott helyzetét kihasználva próbálkoznak be vendégeiknél. Sokkal nagyobb biztonságban érzik magukat, ha tudják, hogy a házigazdájukat egyáltalán nem érdekli a női mivoltuk.
Az Airbnb túlcsorduló kínálata mellett a nyitottabb, melegbarát szállásadók számára új lehetőségeket nyithat meg ez a felület. Hiszen egy merőben új célcsoportot fedezhetnek fel, egy piac bármilyen jellegű szegmentálása pedig pozitívan hat mind a keresleti, mind pedig a kínálati oldalra.