Nem mindegy, hogy a gép egy libalegelőn vagy a városközpontban landol, ahogy az sem, hogy kell-e fizetni a kézipoggyászért. Sokan vannak, akik sosem fizetnének a vízszintessé dönthető ülésért vagy annak háttámlájába applikált videó-játékért, de azok is, akik szerint a kiszolgálás minősége fontosabb az olcsó jegyáraknál.
Legutóbb tavaly nyár végén mutattunk be egy listát a világ legjobb légitársaságairól, január végén pedig arról írtunk, hogy néz ki ez a magyar utazóközönség szerint. A két listából két dolog derült ki: a világ utazói által leadott szavazatok összesítése alapján az európai légitársaságok szinte teljesen kimaradnak a világ élvonalából, és amíg a hazai utasok többsége diszkont légitársasággal repül, addig a szavazataik azt mutatják, hogy a minőségi fedélzeti kiszolgálás fontosabb az alacsony repülőjegy áraknál.
Mégis fapadossal repülünk
A hazai utasok nagy része fapadossal repül, így a Repjegy.hu tavalyi felmérésén a legtöbb minősítés a diszkont légitársaságokra érkezett. Nem meglepő, évek óta tapasztaljuk: az európai piac fapadosodik, a minőséget mennyiségre váltja, és mindezt azért, hogy megőrizze versenyképességét a folyamatosan bővülő piacon. Február hónapban például a Norwegian Airlines gépein, amit a világon a legjobb fapadosként tartanak számon, 22 százalékkal volt több utas az előző év hasonló időszakához képest.
A légitársaságok pedig elképesztően találékonyak költségtervezéseikben. Nincs az a funkció vagy életérzés, amit ne tudnának felülértékelni és pénzre váltani. Így aztán az európai fapadosodás főleg a feláras reptéri becsekkolás, a feladott csomag és a nagyméretű kézipoggyász pótdíjai kapcsán figyelhető meg, de fizethetünk azért is, ha az ülőhelyünket magunk akarjuk megválasztani. Igaz, utóbbit a légitársaságok plusz kényelmi szolgáltatásként tartják számon, ennek okán számol fel helyfoglalási díjat 2012 november óta az easyJet, és idén februártól már a Ryanair is. Aki szeretné elkerülni a beszállókapuk előtti tolakodást és a stresszt, vajon családtagja vagy barátja mellé tud-e ülni a gépen, az fizessen érte. Mindez – ahogy a fizetőssé váló szolgáltatásokról érkező sajtóközleményekben olvasható – "az utasok kényelme és a megváltozott piaci igények kiszolgálása érdekében történik".
A mosoly, az ingyen van
Mert a fapadossal utazók szerint a sztyuvik mosolya szinte mindent kompenzál - legalábbis ez derül ki a már említett hazai felmérésből. A légiutaskísérők segítőkészségét ugyanis az utóbbi években pont a fapados légitársaságoknál értékelték a legtöbbre: így 2012-ben a cseh Smartwings, tavaly pedig a Jet2.com stewardessei szerezték meg az első helyet a légitársaságok között.
Azonban hiába a fapados szimpátia, a világ utazóközönsége tavaly az Emiratest választotta kedvenc légitársaságának, a hazai légiutasok pedig borsos árai ellenére is a hazánkban 3 éve bázist nyitó katari légitársaságot. A Qatar Airways turistaosztályán a hazai bázisnyitás napján egyik kolléganőnk is utazott: "Személyes benyomásaim alapján figyelnek az ételválasztékra, jó borokat szolgálnak fel, rendszeresen frissítik a filmkínálatukat, a zenéiket, egyedül csak az utastér lehűtésének mániája furcsa, több közel-keleti légitársaság, így például a Fly Emirates esetében is. A forró Afrikába is repülő Qatarra nem árt rétegesen felöltözni."
Fine dining és tokaji aszú
Azt nem tudni, hogy a Qatar Airways-t mennyire befolyásolja, hogy kétszer egymás után választották őket a magyarok kedvenc légitársaságának, mindenesetre áprilistól már magyar borokat is kínálnak a business osztályon. Az üzleti osztályán a fine dining ételeket készítő négy, Michelin-csillagos séf közül az egyiknek, még magyarországi étterme is van. A légitársaság üzleti osztálya iránt megnövekedett keresletet pedig jól mutatja, hogy májustól pl. Doha és London között nemcsak, hogy sűrítik a járatszámot, de olyan Airbus A319-es gépeket is indítanak, amelyeken csak business osztály van. A típus turistaosztályos elrendezésében általában 134 utast tudnak szállítani, az újban viszont csak 40, vízszintes ággyá alakítható székes és a kilencszáz elemből álló szórakoztató központtal felszerelt kabin-rendszerű fedélzettel repülnek.
"Drágán jó minőséget adni nem nehéz. De a többség rájött, hogy akkor is eljut a célállomásra, ha közben nem nyalják ki a seggét, csak a jegy ezáltal a töredékébe kerül" – ezt már Huba Huba nevű olvasónk írja, akit egy légitársaság minőségi fedélzeti kiszolgálása és szórakoztató-technikai felszereltsége soha nem hoz lázba.
Mindenesetre amíg a hazai utasok többsége kétszer egymás után ár-érték kategóriában is Qatart választotta kedvenc légitársaságának, addig a világ utazóközönsége szerint az „Év légitársasága" díjat 2013-ban a kivételes szolgáltatásairól, különleges szórakoztató programjairól és dizájn megoldásairól híres Emirates nyerte el. (Ha kíváncsi egy Emirates Airbus A380-as gép belsejére, kattintson ide.) A dubai székhelyű légitársaság két év után vette át az első helyet világviszonylatban a 2013-ban második Qatar Airwaystől.
Libalegelő vagy központi reptér
A légitársaságok értékeléseinél a személyzet és a fedélzeti ellátás mellett hasonlóan fontos a rugalmasan kialakított menetrend: mert nem mindegy, hogy az üzleti utazónak az egynapos, európai tárgyalásra reggel nyolckor vagy délután háromkor kell elrepülnie, vagy hogy pl. egy hosszú hétvégére Rigába utazó párnak, hány teljes napja lesz a városnézésre. Ahogy az sem, hogy az ország melyik repülőterén landol a gép. Egy Byk001nevű olvasónk tavaly nyáron utazott Párizsba az Air France járatán, négyezer forinttal fizetett többet, mintha a fapados Ryanair gépével repült volna, utóbbinál azonban még poggyászdíjat is fizetnie kellett volna:
"Emellé jár ugye a félzsemlés, kávés fedélzeti ellátás - ami a Ryanairnél minimum 5 euró oda-vissza-, és szerintem olcsón számoltam. Meg nem is a Beauvais-i libalegelőre szálltunk le, hanem valami Charles de Gaulle-ról elnevezett repülőtérre, ahonnan kb. 4 euróval olcsóbb a bejutás Párizsba, plusz ugyanannyi vissza. Szóval, ha a kaját nem számítom, már akkor is olcsóbb volt az AF európa vezető LC (low-cost) légitársaságánál."