Lehajtható asztalok, GPS-es utastájékoztató és lila ülések fogadják a MÁV saját fejlesztésű IC+ kocsijainak utasait. A prototípusokat ki is próbálhattuk szerdán a budapesti Nyugati pályaudvaron, és ősszel már forgalomba is állíthatják az első két járművet. A legfontosabb: ezentúl állomáson állva is lehet pisilni. Mármint a vonaton.
Az új IC+ kocsikat tesztelték már osztrák szélcsatornában, 300 km/h-s menetszélben és -50 fokos hidegben, hamarosan pedig külső zajmérésen vesznek részt. Az Európai Unió támogatásával készült járművek március végén ugyanis utolsó futópróbájukra indulnak Svájcba, de előtte még egy, a szomszédos Vasúttörténeti Parkba tartó próbaúton mutatták be a prototípusokat a sajtó munkatársai számára.
Magyar mérnökök tervezték
A MÁV Zrt. igazgatósága még 2011 nyarán fogadta el a MÁV-Gépészet kezdeményezését egy teljesen új IC-kocsitípus megépítésére, a tervezést magyar mérnökök végezték, a munkálatok a szolnoki járműjavítóban zajlottak. A két kocsi gyártása és a hozzá szükséges géppark kialakítása 1,4 milliárd forintba került.
Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára az indulás előtti sajtótájékoztatón elmondta, ha minden a tervek és reményeik szerint halad, megkezdődhet a sorozatgyártás, amely 200 új munkahelyet teremthet - köztük a fogyatékkal élők számára is -, míg a beszállítóknál további 200-250 új munkahely jöhet létre.
Ungvári Csaba, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója hozzátette, hogy a két IC+ vasúti kocsit várhatóan az idén ősszel már forgalomba állítják. Közben kitért a hosszú távú utazásokra tervezett ülések ergonómiai kialakítására, a járműveket ugyanis később nemcsak belföldi, de nemzetközi forgalomba szeretnék állítani. A nemzetközi EuroCity vonatokhoz csatolva legalább kihasználhatják majd a 200 km/órás megengedett sebességüket, Németország és Ausztria irányába tartva.
Lila ülések, narancsszínű mosdó
Az Indavideó stábja tavaly májusban járta be az egyik új IC+ kocsit a szolnoki járműjavítóban. Akkor a prototípus csak 90 %-os készültségi állapotban volt, a kábelek lógtak, a kapaszkodók még lötyögtek benne, de a lehajthatós, méretében növelhető laptoptartó asztalok, a konnektorok és a lila kárpítozott ülések már a helyükön voltak. Az utolsó simításokat azóta elvégezték, a kocsikat légkondicionálóval, wifivel és audiovizuális eszközökkel látták el. Így kerültek fel a plafonra a felfüggesztett monitorok, ahol a GPS-alapú utastájékoztató rendszer adatai futnak rajta, de a kalaptartó alatt futó idő és hőmérséklet kijelző sáv is funkciót kap idővel. Az ülések kárpítja hozza a klasszikus tömegközlekedési lila mélyebb árnyalatát, a mosdófülkét pedig határozott narancsban képzelték el.
A belső térben a mobil eszközök, telefonok, laptopok számára elektromos csatlakozókat alakítottak ki, ingyenes wifi használható és belső videó-felügyeleti rendszer működik az utastérben. A kocsiban zárt rendszerű wc-blokk található, így aztán vészhelyzet esetén sem kell összeszorított térdekkel várni arra, hogy elinduljon az állomásról a vonat, a végtermék ugyanis nem folyik ki alul a sínekre.
Legutóbb a Zalaegerszeg és Budapest közötti IC járat állt forgalomba, így tavaly december közepe óta a hét vonatpár mellett, naponta négy - vasárnaponként öt - InterCity járat közlekedik a két város között. A sajtótájékoztatón az államtitkár kiemelte, hogy a belföldi vasúti forgalomban több mint 700 wifi-vel ellátott jármű közlekedik, az idén pedig befejeződik a 300 távolsági forgalomban közlekedő vasúti kocsi felújítása is.