A légiutasok 60 százaléka nincs tisztában jogaival

A légiutasok 60 százaléka nincs tisztában jogaival

Az Európában közlekedő légiutasok közel hatvan százaléka nincsen tisztában az utazás során őt megillető jogaival, pedig egy Európai Uniós rendelet alapján a károsult számos esetben igényelhet kártérítést a légitársaságtól – írja közleményében a légiutasok érdekeit a légitársaságokkal szemben érvényesítő Flight Refund.

Csak Európában évente több millió ember kel útra. Akár üzleti célból, akár turistaként utazunk, vagy csak egyszerűen távolba szakadt családtagjainkat szeretnénk meglátogatni, egy-egy járat késése, vagy a csomagok elkeveredése teljesen tönkreteheti utazásunkat. Sokan ilyen helyzetben nem is tudják, mihez kezdjenek, kihez forduljanak segítségért.

"Hónapok óta vártuk a londoni családi utazásunk napját. Amikor elérkezett, izgatottan mentünk ki a reptérre és már a taxiban azt tervezgettük, hogy mit fogunk először megnézni. Sajnos a reptérre érve a kijelző tábláról értesültünk, hogy törölték a járatunkat. Ezt követően hónapokon keresztül leveleztünk a légitársasággal kártérítés miatt, de se a repülőjegyünk árát, se a szállásunk foglalóját nem kaptuk vissza, így igazán költségesre sikerült ez a járattörlés, s a várva-várt nyaralás is elmaradt" – számolt be Márta, egy károsult légiutas.

Pedig, ha tisztában lett volna saját jogaival, akkor a légitársaságnak kötelessége lett volna legalább a repülőjegy árát 7 napon belül visszautalnia és kártérítést biztosítania, így a család rövid időn belül új utazást tervezhetett volna – állítják a szakemberek.

Milyen jogok illeti meg az utasokat?
Jegyvásárlás: Repülőjegy vásárlása esetén a légitársaság nem számolhat fel magasabb árat állampolgárság illetve a jegyvásárlás helye alapján. Emellett a repülőjegyet árusító oldalaknak kötelességük – az adókat, illetékeket is magukban foglaló – teljes jegyárat feltüntetni, hogy az utasok össze tudják vetni más légitársaságok áraival.
Túlfoglalás: Ilyen esetben a beszállás megtagadása helyett, a légitársaság köteles olyan személyt keresni, aki önként, előnyökért cserébe – szállás, étkezés – lemond az utazásról. Amennyiben nem talál ilyet, köteles az otthagyott utast más módon eljuttatni úti céljára vagy visszatéríteni a jegy árát. Ezen túlmenően az utast kártérítés illeti meg az elmaradt utazásért, ami az útvonal hosszától függően 250-600 euróig terjedhet.
Járat törlése: A járat törlése esetén a légi fuvarozónak szintén vissza kell térítenie a teljes jegyárat vagy átfoglalási lehetőséget kell biztosítania az utasok számára, továbbá ugyanaz a kártérítés jár, mint túlfoglalás esetén. Abban az esetben nem lehet kártérítési igényt benyújtani járat törlés esetében, ha a légitársaság legalább 14 nappal az indulás előtt tájékoztatta utasait a járat törléséről, illetve ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy a járat törlésére rendkívüli körülmények miatt került sor. Csökkenhet a mértéke vagy nem jár kártérítés, ha a légitársaság az eredeti időpontokhoz közeli másik járatot biztosított utasa számára,
Hosszú késés: Amennyiben a járat legalább háromórás késéssel éri el úti célját, az utast ugyanolyan kártalanítás illeti meg, mint a járat törlése illetve túlfoglalás esetén, kivéve, ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy a késésre rendkívüli körülmények – például rendkívüli időjárási viszonyok, sztrájk, reptérzár stb. – adtak okot. A légitársaság továbbá felelősségre vonható még az utasnak okozott késésből származó károkért is.
Poggyász elkeveredése: A poggyász elvesztése, sérülése vagy késedelmes megérkezése esetén az utas legfeljebb 1220 euró összegű kártalanításra jogosult. A légitársaságot ugyanakkor nem terheli kártérítési felelősség abban az esetben, ha minden ésszerűen elvárható lépést megtett a károk elkerülése érdekében, illetve ilyen lépésekre nem kerülhetett sor. A poggyász sérülése esetén panaszát a poggyász átvételét követő hét napon belül kell megtennie. A poggyász késedelmes megérkezése esetén erre 21 nap áll rendelkezésére.
Fogyatékkal élő és csökkent mozgásképességű személyek: A fogyatékkal élő és/vagy csökkent mozgásképességű személyeket egyenlő bánásmód illeti meg a foglalás és a beszállás során, emellett segítséget kell nyújtani számukra a reptereken (induláskor, érkezéskor és átszálláskor), valamint a repülőgépek fedélzetén.

Gyakran hiába a jogi szabályozás, sok utas a bonyodalmas ügyintézéstől illetve a jogi útvesztőtőktől megrettenve inkább bele sem vág egy kártérítési procedúrába. Pedig egyébként Magyarországon is létezik már olyan cég, amely az ilyen esetekre szakosodott, és ha egyedül nem megy, hát segít a károsultaknak az ügyintézésben. Persze nem ingyen teszik ezt: a Flight Refund például 25 százalékos sikerdíjért cserébe veszi le a terhet az ember válláról.

Ezek is érdekelhetnek