Az még nem olyan nagy baj, ha valaki a mini tusfürdőt magával viszi a hotelből, de a szálloda nevével hímzett törölközőt hazavinni már lopásnak számít.
Míg egyesek hazainduláskor lelkesen tuszkolják befele a táskájukba a szállodai piperecikkeket és eldobhatós papucsokat, mások szerint már ez is a kínos lopás kategóriája. Fizettem érte, és úgyis kidobnák, ha nem vinném el, gondolja az egyik tábor. Csak a szolgáltatást vettem meg, nem a szoba berendezését – így a másik.
Vannak olyan esetek, amikor egyértelműen lopásról beszélhetünk: ilyen, ha a vendég magával vinné a plazmatévét, a dizájnos kispárnahuzatot és a szobát díszítő vázát is. Más esetben már nem ilyen magától értetődő a dolog: például egy félig kiürült sampon vagy testápoló esetén. Mit gondolnak ezekről az esetekről a hotelekben dolgozók? Vannak olyan dolgok, amiket lelkiismeretfurdalás nélkül elemelhetünk? A Daily Telegraph utánajárt.
A brit lap újságírója rengeteg szállodai alkalmazottal beszélt, és abban a többség egyetértett, hogy a piperecikkeket, és az olyan apróságokat, amiket nem lehet újra használni, nyugodtan elvihetjük. A szobába készített, szálloda logójával ellátott toll vagy jegyzetpapír sem fog különösebben hiányozni senkinek, ha akarjuk, tegyük el emlékbe.
"Ha ingyenes piperecikkekre, vagy a hotel logójával ellátott apró tárgyakra fáj a foga, csak rajta! A hotelek tele vannak apró, utazáshoz ideális méretű tusfürdőkkel, samponokkal, szappanokkal. Ha ilyeneket akar, csak emelje fel a telefon kagylóját, és kérjen belőlük. Kijelentkezéskor senki nem fogja ellenőrizni, hány sampon lapul a táskájában, sőt, reménykedünk is benne, hogy elvisz egy párat, és amikor később használja őket, a hotelünkre gondol majd" – idézi a Daily Telegraph a hotelek titkait előszeretettel szellőztető Jacob Tomsky-t, akinek munkásságáról már a Travelón is megemlékeztünk, nem is egyszer.
Tomsky a fentiekhez még azt is hozzáteszi, hogy a hotelnek nincs joga ítélkezni a vendég fölött, ha az egyszerre tizenöt üveg samponnal szereti mosni a haját. Ha annyi kell, annyit adnak, ne szívbajoskodjunk. Bár a törölközők már határozottan a szálloda tulajdonát képezik, és nekünk eszünkbe nem jutna magunkkal vinni őket, a brit utazók 68 százaléka vallotta be egy felmérés során, hogy távozáskor vitt már magával törölközőt.
Pedig ez lopásnak számít, ha pedig rajtakapják az embert, könnyen tiltólistára kerülhet az adott hotelben, és még a törölközők árát is a kártyájára terhelik. De volt, aki nem úszta meg ennyivel: Japánban egy fiatal párt azért tartóztattak le, mert a szobában található fürdőköntöst és hamutartót akarták meglovasítani. Egy nőt Nigériában pedig azért zártak három hónapra börtönbe, mert ellopott két törölközőt a Transcorp Hilton Abjua Hotelből.
A hotelek különböző stratégiákat dolgoztak ki arra, hogy elvegyék a vendégek kedvét a lopkodástól. A Ritz-Carlton lánc szállodáiból például bármit hazavihetünk – ha megfizetjük az árát. Valószínűleg, ha a vendég látja, hogy mennyibe kerülnek a berendezési tárgyak, kevésbé érzi magát feljogosítva arra, hogy ingyen bármit hazavigyen magával. Máshol a megszégyenítés eszközével élnek: az Egyesült Államokban több szállodalánc is lopásgátlóval látta el ágyneműit és köntöseit. Ha megpróbálunk ezekkel távozni, hasonlóan kínos csipogás hallatszik majd, mintha piti bolti tolvajok lennénk.
A luxushoteleknél pedig a piperecikkeket egyre nagyobb és nagyobb kiszerelésben készítik a szobába, így a vendégek számára már nem olyan vonzók, mert egyszerűen túl nagyok ahhoz, hogy minden gond nélkül elcsomagolják őket.
Ha egy pillanatig is habozunk, hogy elvihetjük-e az adott dolgot, hallgassunk a józan eszünkre. Ha pedig az sem segít, egyszerűen kérdezzük meg a hotelt, magunkkal vihetjük-e az egész héten használt mamuszunkat, vagy ez a szálloda tulajdonát képzi? Persze így kevésbé izgalmas, de legalább tolvajokká se válunk – tanácsolja a Daily Telegraph újságírója.