Újraélesztésben is profik a legszebb stewardessek

Stewardessnek lenni egyben szereplés is, csak náluk szervízfolyosó a catwalk. A Wizz Air kilencszáz légiutaskísérőjéből megválasztották azt a tizenötöt, akik jövő tavaszig márkanagykövetként reprezentálnak. Promóciós fotózásukon a két magyar és egy erdélyi születésű stewardesszel beszélgettünk idegesítő utasokról, vészhelyzetekről és foglalási trükkökről.

"Ehhez a munkához kell egy kis exhibicionizmus. Naponta száznyolcvan ember elé kiállni, beszélni és elmutogatni a biztonsági berendezéseket, egyfajta szereplés. Ha pedig a folyosón végigmegyünk, akkor is a legtöbben néznek minket" - mondta a Travelónak Rácz Adrienn, a Wizz Air újonnan megválasztott nagyköveteinek egyike a fapados légitársaság promóciós fotózásának szünetében.

A kifutópálya lesz a catwalk

Galéria: Wizzair nagykövetekFotó: Páth Dániel/ Travelo

A fapados légitársaság stewardesseiből választott ambassadorjai modellként debütáltak a Liszt Ferenc reptér 2-es terminálján, a márkanagyköveti fotózáson. A modellkedés pedig olyan járulékos elemekből is áll, mint reggel hatkor a szállodában fogadni a sminkest és a fodrászt, szívószállal inni a vizet, nehogy elkenődjön a rúzs, a repülőtéri kifutópályát catwalkként használni, és az aznapi fotózás teljes koncepcióját nem ismerni, csak az aktuális instrukciókat. A legfőbb kellékek pedig a pink esőernyők és egy mínusz 20%-ot jelző, pink tábla, amivel a légitársaság az árainak csökkenését szerette volna a márkanagyköveteken keresztül népszerűsíteni.

Nekünk is voltak olyan illúzióink, hogy a sajtónyilvános eseményen minden gördülékenyen megy majd és megismerjük előre a napi forgatókönyvet is. A meghirdetett kezdés azonban jó egy órát csúszott, és miközben az érkezési oldalon a padokon ülve vártuk a nap megdizájnolt főszereplőit, úgy érezhettük, mintha mi is utazni készülnénk, és a járatindulás előtt két órával nyitják a check-in pultot.

55 ezer szavazat döntött a legjobbakról

A beléptetés és biztonsági ellenőrzés után egy Wizz Air géphez busztoztunk a márkanagykövetekkel és az őket körülvevő személyzettel, illetve fotós stábbal, és szemerkélő esőben megkezdődött a fotózás. A tizenöt márkanagykövet a légitársaság nyolc bázisáról érkezett, lengyel, román, cseh, macedón, szerb, bolgár, ukrán és magyar stewardessek, illetve egy lengyel férfi légiutaskísérő, Kevin Markowicz alkotta a nagyköveti csapatot.

Mint minden évben, idén tavasszal is a fapados Facebook-oldalán egy hónapon át szavazhattak az utasok a legnépszerűbb, legszebb, legrokonszenvesebb légiutaskísérőkre. Az első körben a vállalat kilencszáz jelöltjéből hetven döntőst választottak ki cégen belül, majd pedig az utasokra került a sor. Idén 55 ezer szavazat döntötte el, hogy kik legyenek a Wizz Air nagykövetek. A magyarok közül a két, tavalyi nagykövetet egyikét, a siklósi Spengler Petrát újraválasztották, és mellette új győztesként az egri Rácz Adrienn képviseli a légitársaságot. Érdekességképp a macedón nagykövetek egyike szintén magyar anyanyelvű lány, a 22 éves erdélyi Kiss Bernadett.

Nekik ez volt az álmuk

Galéria: Wizzair nagykövetekFotó: Páth Dániel / Travelo

Ha már a divatszakma analógiájával éltünk korábban, az ottani szakmai irányelvekhez képest itt egészségesebb nőképet sugalló stewardesseket választottak az utasok, a sáska alkat a szavazáson nem volt menő - feltehetően a férfi szavazók voltak többségben. A nagykövetek szerint azonban ez nem szépségverseny, legalábbis ahogyan ők tapasztalták, a törzsutasok elégedettség alapján döntöttek. Mint elmondták, a brüsszeli járatokon inkább az "öltönyösök", az üzletemberek és politikusok képviselik a törzsutasi gárdát, a londoni és északi járatokon a külföldön hosszabb-időre letelepedett, és gyakran ingázó munkavállalókkal lehet sűrűbben találkozni, a spanyol és olasz járatokon viszont ritkán bukkanak fel visszatérő arcok, oda inkább nyaralni utaznak a magyarok.

A duplázó nagykövetről, Spengler Petráról már korábbi beszélgetésünkből kiderült, angoltanárként kezdte a pályáját, és hét éve jelentkezett a Wizz Airhez stewardessnek. Rácz Adrienn külkert végzett kereskedelmi és marketing szakon, majd pedig úgy döntött, követi az álmait.

Lázár Zsuzsi is megihletett

"Sokat utaztam a légitársasággal. A legelső utam Rómába vezetett, ahol éppen a tavalyi nagykövet, Lázár Zsuzsi látta el a légiutaskísérői feladatokat. Nagyon tetszett, amit csinál, ő is ihletet adott nekem, hogy ezt a pályát válasszam" - mondta az egri lány. A jövőbeni tervei között szintén ez a fapados szerepel, ha ugyanis az évek múlásával úgy érzi, váltania kell, akkor leginkább a nagyköveti program marketinges hátterével szeretne foglalkozni. Arra a kérdésre, hogy miért éppen egy fapados társasághoz jelentkezett, elmondta, mindenképpen magyar bázisról szeretett volna dolgozni, ezért hagyományos légitársaságokban nem gondolkozott.

Kiss Bernadett Marosvásárhelyen kezdte wizz aires tevékenységét, onnan Varsóba delegálták, majd pedig vezető légiutaskísérőként Szkopjéba került, így lett macedón jelöltek befutója.

12 óra, 2 ország, 4 fel-leszállás/nap

A hagyományos légitársaságoknak megvan az az előnye a stewardessek szempontjából, hogy több időt töltenek az adott célállomáson, ha pedig megcsípnek egy-egy charter járatot - mint az a legendák szerint a néhai Malév légiutaskísérőinél komoly presztízsharc volt - akkor akár egy hetet is eltölthetnek Nairobitól Bangkokig a legkülönfélébb, egzotikus helyeken. Ebből a fapadosok személyzete kimarad, ők civil utasként turistáskodhatnak. Az olasz városok a kedvenceik, Spengler Petra legutóbb az Adriai-tenger partján fevő Bariban járt, kolléganője Barcelonába vágyik a leginkább.

"Egy hosszabb munkanapunk akár tizenkét órát is jelenthet. A járatindulás előtt hetven perccel nekünk is be kell csekkolnunk, érkezéskor pedig harminc percet töltünk a földön. A fordulóidőkkel együtt a napba négy repülés fér bele, tehát két ország. Ha mindez hajnalban kezdődik, az fárasztó" - mondta Spengler Petra hozzátéve, a kávé, tea és az egymás szórakoztatása tartja őket frissen a pörgősebb munkanapokon.

Egy utas tőlem egy méterre ájult el

Galéria: Wizzair nagykövetekFotó: Páth Dániel /Travelo

Vészhelyzetből néha akad, de eddig még sok ijesztő élményük nem volt. "Egyszer egy utas pont a mosdó előtt, tőlem pár méterre lett rosszul és ájult el, de szerencsére pont egy orvos ölébe zuhant, aki tudta, mit kell tennie"- mondta Rácz Adrienn, aki egy másik alkalommal egy mogyoróallergiával küzdő gyereken próbált segíteni, de akkor is akadt orvos a fedélzeten.

"A szüléstől kezdve a szívinfarktus és epilepszia kezeléséig, és az újraélesztésig mindent megtanítottak nekünk. Évente meg kell ismételnünk a képzést, ahol sokat gyakorolunk" - kapcsolódott be a témába Spengler Petra. A rosszullétekről bőven van tapasztalatuk, arra viszont, hogy bábaként közreműködjenek, nem volt példa, és nem is hiszik, hogy valaha lesz. A repülőútjaik ugyanis rövidek, húsz perc távolságban le tudnak szállni életbevágó eseményekkor, tehát ha valakinél a gépen megindulna a vajúdás, akkor azonnal tudnak reagálni.

Szkopjében néha ijesztő a leszállás

A viharok, turbulenciák nem jelentenek problémát a nagykövetek számára, bár a szkopjei repülőtérhez közeledve Kiss Bernadett stresszhormon szintje emelkedni szokott. Mint elmondta, a macedón főváros leszállópályája nehéz terep, és a legtöbbször fúj a szél, van, hogy még egy kört meg kell tennünk a leszállás előtt, hogy biztonsággal földet érjenek.

Mint kiderült, minden légiutaskísérőnek van egy olyan utastípusa, amelyik a leginkább bosszantja. Kiss Bernadett az arroganciát és az okoskodást tudja a legkevésbé tolerálni. "Amikor az időjárás miatt a kapitány elrendeli, hogy mindenki maradon a helyén, és csatolja be az övét, akkor rendszerint akad, aki pont a mosdóba készül és nekiáll vitatkozni, amikor vissza szeretném ültetni."

A kalaptartó-csapkodó utas mindenki mumusa

Rácz Adriennt az udvariatlanság bántja. "Nem esik jól, ha üdvözléskor az utas nem köszön vissza. Egy idő után túl lehet ezen lépni, tudom, hogy az utazás feszültsége is hozzájárul ehhez, mert felszállás után, a szervíz alatt már sokan közülük barátságosabbak." Spengler Petra leginkább a csapkodásra érzékeny. "Sok utasunk sajnos nem tudja, hogyan kell használni a kalaptartót és jó erősen becsapja a fedelét. Ez egy hosszú munkanap alatt akár hússzor is megtörténik" - a stewardess szerint a kalaptartó csapkodás sok más kollégájának a mumusa.

Galéria: Wizzair nagykövetekFotó: Páth Dániel

Kézenfekvő lenne, ha az utasok a megváltozott poggyász szabályok miatti frusztrációjukat is szeretnék a repülőgép személyzetén levezetni, de a nagykövetek elmondása szerint nekik nem szoktak emiatt panaszkodni. A tavaly ősszel bevezetett szabály szerint kisméretű (maximum 42x32x25cm) kézipoggyászt ingyenesen, a nagyméretűt (maximum 56x45x25cm) az online foglaláskor kifizetett 2750 forintért lehet a fedélzetre vinni. A legtöbb fapadosnál más és más szabály érvényes, nem kis rutin kell hozzá, hogy megtanuljunk az adott társaság elvárásai szerint csomagolni, és ez nem biztos, hogy elsőre sikerül.

Foglaljunk előre két-három hónappal

A fapadosoknál a foglalási rendszer sem túl átlátható, illetve a kalkuláció a járulékos költségekkel. A nagykövetek szerint ennek megvan a maga logikája, bár elmondásuk túl sok újdonságot nem nyújtott. "Ha két-három hónappal a tervezett indulás előtt megvesszük a jegyet, akkor lehet a legjobban kijönni. De érdemes sűrűbben is ránézni az oldalra, hogy milyen akciók vannak. Lehet, hogy több kattintás, de pár perc alatt a végére lehet érni"- tanácsolta Spengler Petra.

Időközben az eső elállt, de a Wizz Air gépet nem ezért kellett elhagynunk, hanem mert egy másik járatnak vészhelyzet miatt erre a gépre szüksége volt. A fotózást délutánig folytatták a lányok egy másik gépen, este pedig közös vacsorára mentek, hogy jobban megismermerjék egymást, mert eddig ők is csak a Facebookon követték a szavazás eredményeit. Arról, hogy idén milyen fontosabb feladataik lesznek a légitársaság arcaként, majd később kapnak eligazítást.

Ezek is érdekelhetnek