2013. február 27-én, Budapesten felavatták Magyarország új légiforgalmi irányító központját. Az ANS I nevű, régi irányítóterem lekapcsolásán, és az ANS III nevű központ ünnepélyes átadásán a Travelo is részt vett.
Amikor meghívót kaptunk a HungaroControl új légiirányító központjának átadására, lelki szemeink előtt Ferihegy ikonikus irányítótornya derengett fel. Később, amikor már a megnyitó helyszínére tartottunk, csalódottan konstatáltuk, hogy a kertvárosi környezetben található Igló utca 33-35. egészen biztosan nem a tornyot jelenti, ahová gyerekkorunk óta úgy felmennénk egyszer. A toronylátogatás – ahonnan amúgy a Ferihegyen le-vagy felszálló, illetve guruló gépeket irányítják – így továbbra is álom marad. A dizájnos, színes üveglapokkal borított épületben található, most átadott központtal – mely a légtérben irányítja a forgalmat – viszont sikerült behatóbban megismerkednünk.
A csúcstechnológiával felszerelt, 13 milliárd forintból megvalósuló, közel tízezer négyzetméter alapterületű, háromszintes új légi navigációs központról megtudtuk, hogy iszonyú menő: egész Közép-Európa légi közlekedési infrastruktúráját a legmodernebbek közé emeli. Az új központot olyan innovatív eszközökkel és szoftverekkel szerelték fel, mint a világszerte elismert, a magyar irányítók igényei szerint fejlesztett MATIAS navigációs rendszer. A magyar irányítók a NATO felkérésére a tervek szerint már az új központból irányíthatják Koszovó magas légterének forgalmát is.
A megnyitó első részén az ünnepélyes beszédek hangzottak el, majd visszaszámlálás után a régi irányítóközpontban leállították a munkát, és annak minden korábbi funkcióját sikeresen és zökkenőmentesen átvette a vadonatúj ANS III központ. Az ANS I leállításánál mi is jelen lehettünk, bár a nagy fehér "leállító gomb" megnyomásának történelmi pillanatát a fotósok hadától sajnos nem láttuk.
Egy másik jelentős pillanatot azért sikerült elcsípnünk: pont az egyik légiirányító mellett álltunk, amikor a képernyőjén megjelent a figyelmeztetés, hogy a gépe lekapcsolódik a rendszerről, valóban akarja-e. Meghatódva mondta, eddig sohasem nyomhatta meg egy ilyen hibaüzenetnél a rendben gombot, de most az egyszer lehetősége nyílt rá – a képernyője pedig azon nyomban el is sötétült.
Az új központ fogadtatását sajnos nem tudtuk ennyire testközelből átélni, biztonsági okokból ugyanis csak a fotósok és kamerások mehettek fel az új ANS III központba, az újságírók egy kivetítőn követhették az eseményeket. Sajnos így már nem volt az igazi.
Az eseményen Frank Brenner, az európai légiforgalmi szolgálatokat összefogó kormányközi szervezet (EUROCONTROL) főigazgatója példaértékűnek nevezte az ANS III beruházást, és a nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedően precíz technikai átállást. Brenner megerősítette, hogy az ANS III teljes kapacitással üzemel, és az átállás nem okozott késést a légitársaságoknak.
Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója elmondta, hogy az új irányító központ átadása lehetővé teszi, hogy a HungaroControl egy helyre – a felszabaduló épületbe – telepítse innovációs vállalkozásait. Az ANS I nevű, régi irányítórészleg ad majd helyet annak a tudásközpontnak, ahol többek között a toronyszimulátor, vagy a légiirányító akadémia lesz megtalálható.
Az utánpótlás kiképzésére, és a kutatás-fejlesztésre pedig nagy szükség lesz: az EUROCONTROL statisztikái és előrejelzései szerint Európa felett évente csaknem 10 millió járat közlekedik, ám ez a szám a következő 20 évben akár meg is duplázódhat.
címlapkép: HungaroControl