Két légitársaság is kitiltotta a gyerekeket gépeinek bizonyos részeiről, hogy a sírás és a ricsaj ne zavarja azokat, akik pihenni vagy dolgozni szeretnének. A gyerekesek csak a gép hátuljában foglalhatnak helyet.
Az Air Asia fapados légitársaság 2013 februárjától bevezeti járatain az úgynevezett „csendes zónákat". Ezek azok a helyek, ahová csak tizenkét éven felüliek ülhetnek, így a kisgyerekek nem zavarják meg a többi utas pihenését. „Eleve nehéz elaludni, vagy legalább pihenni egy kicsit a hosszú órákon át tartó repülőutakon. Egy hangosan síró gyerek mellett végigülni az utat pedig egyenesen kibírhatatlan" – írja az angol Daily Mail. Hasonló vélemények miatt határozott úgy a Malajziában, Indonéziában és Thaiföldön járatokat üzemeltető légitársaság, hogy a kisgyerekeseket a gép hátsó részében helyezi el, a turistaosztály első hét sorát pedig a tizenkét évesnél idősebb vendégeknek tartja fenn. Így a válaszfalak és a mosdók miatt szinte teljesen el lesznek szeparálva a kiskorúakkal utazók a csendre vágyóktól, és az üzleti utazóktól.
A csendes helyekért nem számítanak fel plusz költséget, ide is annyiért vehetnek az utasok helyjegyet, mint a gép más részeire. Jó tudni, hogy azoknál, akik csoportosan vásárolnak jegyet, és utazna velük gyerek is, a társaság foglalási rendszere a csapat egyik tagjának sem fogja megengedni, hogy a csendes részleget válassza.
Persze sokan rosszallják ezt az intézkedést, mert úgy érzik, hogy diszkrimináció éri őket – írja a BBC News. „Már most is nagyon nehéz dolga van a családoknak, ha repülőre szállnak. Nem egyszerű egymás mellett helyeket találni, így pedig még rosszabb lesz a helyzet, hogy még kevesebb választási lehetőségünk marad" – idézi Brett Snydert, a The Cranky Flier (A problémás légiutas) blog íróját a Daily Mail. Simon Calder, az Independent utazási újságírója, aki rendszerint két lányát is magával viszi utazásaira, szintén úgy gondolja, hogy az embereknek kéne toleranciát tanulnia, és nem a családosok helyzetét ellehetetleníteni. „Akiket zavarnak a gyerekek a repülőn, tanulják meg kezelni a helyzetet. Használjanak füldugót, vagy hallgassák az iPodjukat" – idézi a BBC News.
De olyanok is akadnak, akik bár sokat utaznak a gyerekeikkel, mégis megértik, miért van szükség erre a lépésre. A harmincöt éves Cathy Winston, aki Mummy Travels (Utazó anyuka) néven blogot is vezet arról, hogyan utazik két hónapos kislányával, jó ötletnek tartja a gyerekeseknek szánt részleget. Így legalább a rosszalló tekintetektől nem kell tartania, amikor felsír a gyerek – mondja.
Ahogyan arról már korábban beszámoltunk a Malaysia Airlines idén áprilisban tiltotta ki a 12 éven aluli gyermekeket új A380-as repülőgépeinek felső fedélzetéről. A légitársaság elnöke, Tengku Azmil Twitteren erősítette meg, hogy rengeteg panasz érkezik azon utasaiktól, akik drága jegyeket vásárolnak, ám utastársaik síró gyerekei miatt nem tudnak aludni. De nemcsak a Malaysia A380-asain hoznak létre gyermekmentes zónákat: a légitársaság 747-es gépeinél is úgy módosították az első osztályt, hogy oda már nem lehet útibölcsőket felszerelni, így csecsemőkkel nem lehet ebben a szekcióban utazni.
Egy felmérés szerint a brit légiutasok többsége örülne a gyerekmentes járatok bevezetésének. A Jetcost.co.uk weboldal felmérése szerint a válaszadók kétharmada a hangoskodó gyerekeket tartotta a repülés legszörnyűbb elemének, majd a pocsék kaja és a szűkös hely következett a listán. A válaszadók 53 százaléka támogatná a gyerekmentes repülőjáratok bevezetését. Korábbi cikkünkben mi is kikértük olvasóink véleményét, és hasonló eredményeket kaptunk: a válaszadók több mint fele értett egyet az intézkedéssel, mert idegesítik a gyerekek a fedélzeten.