Szabályszegés kapucniban, ablak mellett

Tippek azoknak, akik csak jó zenével a fülükben, és táblagéppel az ölükben képesek átvészelni a repülést. Ide értve a felszállást és a landolást is, amikor a kütyük használata elviekben szigorúan tilos.

Önt is zavarja, hogy repülővel utazva a fel- és leszállás idejére el van vágva a modern technika vívmányaitól – eltekintve a repülőtől, amin épp utazik? Retteg a repüléstől, és jól jönne, ha az egész út alatt hallgathatná kedvenc, megnyugtató slágereit? Esetleg gyakran repked munkaügyben, és pont azok a nagyjából félórás időkiesések okozzák a legtöbb bosszúságot, amikor nem tudja használni munkaeszközeit?

Fotó: . / Northfoto

 A Gizmodo.com napokban megjelent cikke a szabályok felrúgására ösztönöz, ugyanis szerintük semmi értelme, hogy csak az utazómagasságot elérve használhatjuk kedvenc iPod-unk, Kindle-ünk vagy táblagépünk. Pár jó tanáccsal is ellátnak a lázadáshoz: ezek lényege a megfelelő helyezkedés, a rejtőzködés, és a személyzet félrevezetése. Állítják, hogy technikailag semmi sem indokolja a fel- és leszálláskor alkalmazott tiltást, ugyanis az elektronikus interferencia elleni védelem a repülőgépeken az 1960-as évek óta megoldott. Ráadásul egy airplane módba kapcsolt, vagy 3G nélküli Kindle nem bocsát ki több interferenciát, mint a fel- és leszállás közben is használható villanyborotvák (!) és diktafonok.

Az első, és legfontosabb szabály a kütyüs lázadáshoz: üljünk jó helyre! Ez leginkább az ablak melletti védett üléseket jelenti, hiszen így az egyik oldalunk teljesen láthatatlanná válik a stewardessek számára. Ha pedig keresztbe tesszük a lábunkat, még kevesebbet látnak belőlünk, és abból, amivel matatunk (rossz az, aki rosszra gondol).

Fotó: Monkey Business Images / Northfoto

 Persze az sem mindegy, mit viselünk az akcióhoz. A Gizmodo kapucnis felsőt javasol, ami ugyan a frizuránknak nem kedvez, cserébe eltakarja a fülünkbe rejtett fülhallgatót. A vastag pulcsi amúgy is indokolt az igen hideg gépeken, úgyhogy nem fog feltűnni senkiknek, hogy épp trükközünk. Haladóknak két pár fülhallgató gépre vitelét javasolják: míg az egyikkel zenét hallgatunk, addig a másikat jól látható helyen hagyjuk elöl. A legszemfülesebb légiutas-kísérő is békén fog így hagyni – főleg, ha a biztonsági övünk is láthatóan be van kapcsolva – mert látja, hogy ugyan van nálunk füles, de jól viselkedünk, hiszen az nincs bedugva sehová.

Ön csak utazómagasságon használja kütyüit?
Igen, és biztos vagyok benne, hogy nem viccből tiltják máskor. - 78
Igen, bár hülyeségnek tartom a tiltást. - 135
Nem, trükközni szoktam, és általában sikerül. - 85
Nem, trükközni szoktam, és általában lebukom. - 4
Sosem használok kütyüket a fedélzeten. - 55

Az e-book olvasók és táblagépek megfelelő álcázásához is van a szerzőnek pár szava. A legegyszerűbb megoldás, ha az ablak mellett ülve, keresztbe tett lábbal, kicsit elfordulva magunk elé vesszük a fedélzeti magazint, vagy egy tetszőleges könyvet – állítólag a Biblia a legjobb erre a célra – és ezzel fedezzük, mit csinálunk valójában. Gyakran utazóknak érdemes lehet beruházni egy valódi könyvből kialakított iPad-rejtekhelyre, bár ára elég borsos, úgyhogy jobban járunk, ha magunk eszkábálunk egy hasonlót. A cikk szerzője például a jegyzetfüzetnek álcázásra esküszik, a tökéletes átveréshez egy ceruzát vagy tollat is fogjunk a kezünkbe, mintha rajzolnánk vagy írnánk valamit.

Természetesen senkit nem biztatunk a szabályok megsértésére, ám érdemes tudni, hogy még a szabályt az Egyesült Államokban megalkotó szövetségi légügyi hatóság (FAA) is fontolgatja a korlátozások feloldását. Ehhez azonban előbb meg kell vizsgálniuk, vajon tényleg nem veszélyeztetik-e a tabletek és az e-könyvolvasók a repülés biztonságát, így ez még eltarthat egy darabig.

Hamarosan megengedhetik
A légügyi hatóság elméletben engedélyezi azon elektronikus eszközök használatát fel- és leszállás közben, melyeknek biztonságosságát a légitársaság bevizsgálta. Ez azonban készüléktípusonként és repülőgéptípusonként egy-egy vizsgálatot jelentene, amelynek költségeit egyetlen légitársaság sem vállalná be szívesen. Így például a Kindle összes típusát be kellene vizsgálni az adott légitársaság összes gépén. Ennél jóval egyszerűbb minden eszköz használatát tiltani. Az FAA most azt tervezi, hogy maga végzi el a teszteket, melyek után a fel- és leszállás közben használható kütyük listáját – melyen például szerepel a villanyborotva és a diktafon – kiegészíti a tabletekkel és e-olvasókkal. Az okostelefonok azonban egyelőre nem szerepelnek a tesztelendő eszközök listáján.
Ezek is érdekelhetnek