Kedvezményes kártyával drágább a városnézés

Utánanéztünk, mi éri meg jobban: egyénileg megváltani a tömegközlekedési jegyeket, és egyesével megvenni a látnivalókhoz a belépőket, vagy megvásárolni az egészet egy csomagban? Vagyis érdemes beruházni egy városnéző kártyára? Tesztvárosunk Párizs volt, a Travelo válasza pedig: egyértelmű nem.

Ha városnézési célzattal indulok neki az utazásnak, szeretek még otthon előre tájékozódni a látnivalókról, kigyűjteni a belépők és buszjegyek árait, és megtervezni a programot. Ilyenkor sosem a városnéző buszok, és a kombinált belépők, vagy városi kártyák kínálatát térképezem fel, hanem azokat a lehetőségeket, melyeket az átlagos városlakóknak szántak, nem a turisták beetetésére.

A Párizsban a Notre Dame például ingyenes, csak a toronymászásért kell fizetni
Galéria: Városnéző kártyák
(Fotó: Northfoto)

Úgy gondolom, hogy a kombinált kártyák túl drágák, az idő pedig rendszerint túl rövid ahhoz, hogy ki tudjam használni az összes kedvezményt amit nyújtanának. A turistabuszok pedig egyszerűen feleslegesek. Sokaktól hallok ezzel ellentétes véleményt: bizony érdemes megvenni ezeket a kártyákat, hiszen a tömegközlekedés és a legérdekesebb látnivalók mind „ingyenessé" válnak, ha kiadunk egy zsák pénzt egy ilyenre. Ráadásul a szervezést is megspórolhatjuk, hiszen csak meg kell néznünk azokat a dolgokat, amiket a városkártya kínál.

Kisebb városokban, ingyen megéri – és egy nagyvárosban drágán?

Kíváncsi lettem: tényleg megéri? A városnéző buszokkal kapcsolatos legutóbbi cikkemben ugyan arra jutottam, hogy sokkal jobban megéri a helyi tömegközlekedést választani. Egy párizsi buszjegy például nincs két euró, a hop on-hop off busz napi ára ezzel szemben közel harmincat kóstál. Ha pedig jól választjuk meg az útvonalunkat – a fények városánál maradva, például, ha a 69-es buszra szállunk – az élmény is ugyanaz lesz. De ki tudja, a számos kedvezményt kínáló – igaz borsos árú – kártyákat áttekintve hátha más lesz a véleményem.

Elöljáróban még annyit, hogy eddig három helyen volt nagyon jó tapasztalatom a városkártyákkal: ez Innsbruck, Montreux, itthon pedig Pécs. Bár nagyon különböző helyek, abban egyeznek, hogy méretük nem túl nagy, így az ember tényleg ki tudja használni a felkínált kedvezményeket, a városnéző kártyát pedig mindhárom esetben a hotel a szobafoglalás mellé ingyenesen biztosította. Innsbruckban ilyen csomagot sikerült foglalnunk, Montreux és Pécs szállodái azonban automatikusan, minden vendégnek felkínálják ezeket a kártyákat. (Persze, csak ha a szerződött hotelek egyikében szállunk meg.) Kisebb városban, ingyenes kártyával tehát jó ez a műfaj, de mi a helyzet a fizetős kártyákkal a nagyvárosokban?

Ha valaki először jár Párizsban, az Eiffel-torony biztosan nem marad ki
Galéria: Városnéző kártyák
(Fotó: Walter Zerla / Northfoto)

Utánanéztem, hogy az egyik legnépszerűbb európai fővárosban, Párizsban mennyibe kerül ez a kártya, mit tartalmaz, hány napra váltható, mely fontosabb látnivalókért kell külön fizetni. A legrövidebb időtartamra szóló kártya árát összehasonlítottam a tömegközlekedési jegyek, és a látnivalók áraival. Feltételezve, hogy a kártyát megvásárló turista még életében nem járt a városban, a szállása pedig nem közvetlenül a belváros kellős közepén van, napijeggyekkel, és a pár nap alatt letudható, legnépszerűbb látványosságok belépőivel számoltam.

Ötvenöt múzeum, hét látnivaló, százhúsz oldalas útikönyv

Párizsban ha városnéző kártyára fáj a fogunk, Paris Passt lehet váltani. A Paris Passt kettő, négy, illetve hat napra vásárolhatjuk meg. A kétnaposért 105 eurót, a négynaposért 153 eurót, a hatnaposért 186 eurót kell fizetni. Diák, illetve gyerek kedvezmény van, de jó tudni, hogy az állami múzeumokba a 26 év alatti EU állampolgárok ingyenesen mehetnek be. A Paris Pass 55 párizsi múzeumba, 7 látnivalóba ad ingyenes belépési lehetőséget, ráadásul kikerülhetjük vele a jegypénztáraknál kígyózó sorokat is. Korlátlanul használható a teljes párizsi közlekedési rendszer, a cég hop on-hop off járatai, kapunk egy 120 oldalas útikönyvet – felételezhetően angolul vagy franciául – és bizonyos boltok és éttermek is kedvezményt adnak a vásárlás, fogyasztás végösszegéből, ha felmutatjuk a kártyát. Sőt, egy szajnai hajóút, Versailles-i kastélybelépő, és egy borkóstolás is benne van a kártya árában – már csak az a kérdés, hogy a rendelkezésre álló idő alatt mit tudunk ebből kihasználni.

Ha először járunk Párizsban, az Eiffel-torony, a Louvre, a Musée d'Orsay, a Notre Dame, a Montmartre a Sacré Coeur-rel, és a Champs Elysées a diadalívvel az első napokban biztosan le fog kötni, a további izgalmak csak ezek után következnek. A Paris Pass ezek közül csak az Eiffel-tornyot nem tartalmazza, ide a belépő, ha a tetejéig akarunk liftezni – és miért ne akarnánk, ha most járunk itt először? – 14 euró. Ha erre nem telik, mégis fel akaunk jutni a toronyba, 5 euróért a második emeletig lépcsőzhetünk. Ez egy edzéssel is felér, máris spóroltunk egy aerobik-belépőt! Tehát, ha a városlátogatásunk első két napjába a leghíresebb látnivalókat tuszkoljuk bele, és egyiknél sem időzünk túl sokat, 119 euróból jövünk ki fejenként, ha Paris Passt váltunk. A sportosabbak és spórolósabbak pedig 110 euróból jöhetnek ki.

Hajóúttal és palacsintával együtt is olcsóbb

Ha minden jegyet magunk veszünk meg, a tömegközlekedésért két napra 16,65 eurót kell fizetnünk. De olcsóbb, ha egy tízes gyűjtőjegyet vásárolunk 12,70 euróért, és ezzel gazdálkodunk – ez akár megosztható több ember között is, ha nincs fejenként tíz jegyre szükségünk. A Louvre-belépő 11 euró, a Musée d'Orsay 9 euró, a diadalívbe felmászni 8 euró. A Sacré Coeur ingyenes, a Notre Dame-ért is csak akkor kell fizetni, ha fel akarunk mászni a 387 lépcsős harangtoronyba, ez 8,50 euróba kerül. Így összesen 67,15 eurót költünk két nap alatt fejenként, ha pedig a gyűjtőjeggyel és az Eiffel-toronnyal is spórolunk – tehát csak a másodikig lépcsőzünk – ez 54,20 euró lehet.

Hajózás a Szajnán
Galéria: Városnéző kártyák
(Fotó: Davide Fienile Tips Rf / Northfoto)

Ha valakit a kártyához járó, grátisz szajnai hajóút izgatna: egy egyórás hajókázás 12,50 euróba kerül, ha pedig palacsintázni és iszogatni is szeretnénk a hajón, 18,60 euróért tehetjük meg például ennél a társaságnál. Így a végösszeg még mindig csak 85,75 euró, szemben a Paris Pass 119 eurójával. Persze nyugtathatjuk magunkat azzal, hogy mennyire sokrétű szolgáltatásokat kínál a városkártya, de az igazat megvallva, ha mindent szeretnénk élvezettel megnézni, még a fenti lista sem fér bele két napba – a Louvre-ban bolyongva simán el lehet tölteni egy egész napot –, nem hogy azok a dolgok, amiket a Paris Pass kínál. Talán aki már látta a főbb látnivalókat, és bort kóstolna, Versailles-ba látogatna, vagy sok kisebb múzeumot megnézne rövid idő alatt, annak lehet, hogy megéri kiváltani a Paris Passt, de még ezt is erősen kétlem.

Szóval továbbra sem győzött meg ezeknek a kártyáknak az értelméről a Paris Pass: bár nagyon vonzóak az általa igénybe vehető lehetőségek, egyszerűen lehetetlen kihasználni az összes kínált programot. Mondhatnánk, hogy ez csak a kétnaposra igaz, de a hatnapos árából – jelenlegi árfolyamon több mint ötvenkétezer forintból fejenként – sem a legmegfelelőbb ár-érték arányra következtet az ember.

Önök is inkább az egyéni szervezésre szavaznak, vagy megveszik az előre összeállított városnéző csomagokat? Tudnak példát mondani, ahol valóban megérte igénybe venni egy ilyen kártyát? Osszák meg velünk tapasztalataikat!

Ezek is érdekelhetnek