Bemutatták az aszaltszilvás Unicumot. Reneszánszukat élik a keserűlikőrök, tudtuk meg a VinCE borfesztivállal egyidőben rendezett Bitter mesterkurzuson, ahol a keserűlikőrök nemzetközi trendjén kívül egy breakinggel készültek az előadók: bemutatták az aszaltszilvás Unicumot egy kis Zwack családi bulvárral ízesítve.
"A mi cégünknél 220 éve nem áll meg az élet. Mindig azon dolgozunk, hogy valami új dolgot találjunk ki, ami nem létezett még a világon. A húgommal, Izabellával együtt mi is szerettünk volna valamit letenni az asztalra" - kezdett bele az idén áprilisban debütáló Zwack Unicum Szilva történetébe a gyár igazgatóságának elnöke, Zwack Sándor.
Megadták a módját
A család megadta a módját az új ital bemutatásának. Hétvégén a budapesti Corinthia Hotelben rendezett VinCE borfesztivál ideje alatt a bálteremben nem szerény elnevezéssel Bitter mesterkurzust tartottak, ahol a keserűitalok nemzetközi trendjeit eddig kevéssé ismert Zwack családi legendákkal vegyítve igyekeztek fokozni az érdeklődést új találmányukhoz.
A szállodában javarészt öltönyös férfiak és kosztümös nők korzóztak hegyes orrú cipőben, kóstolópoharakkal, a társalgó sarkában diszkrét cigányzene szólt és seregnyi biztonsági őr terelgette a tömeget, nehogy tiltott zónába lépjenek, olyanba, ahová nem érvényes a beszállókártyájuk (itt így nevezték a belépőjegyet az eseményt támogató Qatar ötlete nyomán).
Unicum parfüm terjeng
A bálterembe érve megcsapott a keserűlikőr illata. Mint kiderült, a levegőbe Unicum parfümöt fújtak, amelyet Zólyomi Zsolt parfümőr készített a család kérésére. Az alapanyagok titkosak, sosem tudjuk meg, a parfümben lehetett-e valami, amitől a vendégek nagy része képes volt végigülni a több mint másfél órás előadást, vagy korábbi médiaesemények edzettek minket buddhai fegyelemre.
Az este háziasszonya a család hatodik generációját képviselő Zwack Izabella volt, aki borász, és keselűlikőr-fannak vallja magát. Összefoglalva a bátyja, Zwack Sándor előadása előtt hallottakat, szó esett például arról, hogyan menekítették ki az országból Unicum titkos receptjét az államosítást követően (erről bővebben a keretesben), de ezen a kurzuson nemcsak a család szerepelt.
Részegség ellen végy egy fecskét
Hortobágyi Cirill, a Pannonhalmi Főapátság perjelje a hazai gyógynövénykultúráról beszélt, és megosztott néhány részletet a gyógyító szerzetesek évszázadokkal ezelőtti gyűjteményeiből. Ha már alkoholról van szó, jó tudni, hogy a májvédő teakeverékek fő alapanyaga a máriatövis termése, részegség ellen pedig őrölt fecskét ajánlott egy szerzetes. De ha valaki nem szeretne fecskét abriktolni, hatni tud azzal is, ha kialussza magát.
Helmut Adam berlini bartender következett, aki arról beszélt, hogy a keserű ízt a legnehezebb megszerettetni az emberekkel, a kisgyerekek fanyalognak tőle, de idővel van esély rá, hogy megszeretjük, mert a gyógynövények és gyógyitalok hatására a keserű ízt a gyógyulással és egészséggel kapcsoljuk össze. A bartender úgy tapasztalta, az italokat is jellemző nosztalgiahullám miatt világszerte reneszánszukat élik a keserűlikőrök, amelyek a nők körében is kedveltek.
A gyömbérsörös koktél ronda, de finom
Mint elmondta, az olasz Cocchi Americanót aperitifként szeretik, az Amaro étkezés után is kedvelt digestive ital, de a keserűlikőrök, mint koktélokalapanyagok a legobban variálhatók. Csak néhányat említve az elhangzottakból, a Zazarack koktélt abszinttal és whiskey-vel keverhetik, de más alapanyagokat is lehet használni hozzá, az Old Fashioned koktél fő összetevője az angostura és a whiskey. Az előadásra Adam Helmut Budapest Mule koktélt kevert a vendégeknek Unicummal és gyömbérsörrel, ami fura, okkersárga színe ellenére ötletes párosítás volt, én legalábbis nem szeretem az édes koktélokat. "A gyömbérsör most újra népszerű üdítő, egyre többen fedezik fel" - tette hozzá.
Meg kell jegyeznünk, hogy az új, aszaltszilvás Unicum nem keserű, hanem meglehetősen édes. Lehetséges, hogy itt is kialakul majd a három tábor, mint a pálinkások, a mézes-ágyas pálinkások és a "mindkettő jöhet, csak ne viccelj azzal a pipettával" táborok esetében.
Az Unicum névadója II. József volt, akinek Zwack József készített gyomorkeserűt. Az első Unicumot 1883 májusában lajtromozták fehér alapon piros kereszttel, gömbölyű palackban. A századforduló boldog békeideje alatt a cég az exportjainak köszönhetően virágzott, ekkor már József fia, Zwack Lajos is a vállalatnál dolgozott. Unokája, Béla az első világháború kitörésekor csatlakozott a vállalathoz, és egész életét a gyárnak szentelte feleségével, Zalka Dodóval együtt. A húszas években Béla testvére, János is belépett a cégbe és a gyár nemzetközi elismertségéért dolgozott. 1933-ban a cég megállapodást kötött a Kraus Brothers & Co. forgalmazóval a termékeik észak-amerikai értékesítésére.
A fejlődésnek a második világháború vetett véget, 1944-ben háromszor érte bombatalálat a gyárat, az épen maradt részeket pedig a németek gyújtották fel. 1945-ben romok közt két helyiségben kezdtek el újra dolgozni, majd a tökéletetsen helyreállított gyárat 1948 őszén államosították.
1947-ben János, kabátja belső zsebében a titkos recepttel egy katonai teherautón, olajoshordó mögé bújva Bécsbe menekül, miután gondoskodott arról, hogy fia, Péter egy másik útvonalon szintén el tudja hagyni az országot, majd Amerikában találkozott a család. Béla és Dodó alkalmazottként maradtak a gyárban és átadtak egy hamis receptet az ital további gyártáshoz.
Odaát Zwack János megkereste a Kraus Brotherst, hogy folytassák közösen, de a magyarok rávették a forgalmazót, hogy inkább velük működjenek együtt, és értékesítsék a hamis unikumot. János ezután Milánóban megállapotott a családdal, hogy licensz alapján kicsiben gyártani kezdik az eredeti italt úgy, hogy a család szállítja hozzá a füveket. 1950-ben Bélát és Dodót három évre internálták, majd 55-ben elhagyták az országot. A két fivér halálukig nem beszélt egymással (a fociajongásban sem találták meg a közös hangot, az egyik fradis volt, a másik MTK-s), csak egy ügyvéd barátjukon keresztül adtak hírt magukról, és 1958-ban, mindhárman, néhány két leforgása alatt haltak meg. A cég irányítói a két özvegy, Vera és Dodó lett.
Zwack Péter a 60-as években, Amerikában licenszerződést kötött a Jim Beammel a Zwack vodka gyártására, és 1970-ben, amikor a cég élére került, átköltözött Európába, újranősült, és megszületett Sándor és Izabella. A rendszerváltás után Zwack Péter az első magyar iparvállalat tulajodnosok között tért vissza szülőhazájába, és vásárolta vissza az elkobzott családi tulajdont.
Magam megyek fel a toronyba a titkos keverékkel
Az előadás után Zwack Sándort arról kérdeztük, hogy miért éppen a szilváról találták úgy, hogy jó barátja a keserűlikőrnek és milyen más, gyümölcsökkel kísérlezetek. Előtte azonban még kiderült, hogyan készül a 42 gyógynövényből kevert Unicum, és milyen szertartásokkal őrzik a titkos receptet, amelyről még a gyár alkalmazottai sem tudhatnak.
"Amikor beérkezik a gyógynövényszállítmány, amivel dolgozni fogunk, az alapanyagokat nem név szerint kezeljük, hanem kóddal látjuk el őket. Van egy bizonyos gyógynövénykeverék, ami külföldről származik, és mi, a család szállítjuk. Ha gyártás folyik, magam megyek fel a toronyba és adom hozzá a titkos keveréket" - mondta Zwack Sándor.
A macerálás új fogalma
Annyit tudhattunk meg, hogy az alapanyagok ritka gyógynövények, ezért éves mennyiséget rendelnek belőlük, nehogy átmeneti készlethiány alakuljon ki. "Ez olyan, mint egy matematikai képlet: ha egy tagja nem stimmel, az egész nem stimmel." A gyógynövényeket egyfelől egy laboratórimban ellenőrzik, hogy megfelelnek-e a minőségi előírásoknak és a génmanipuláció tilalmának, másfelől a gyárban megvizsgálja és megkóstolja a Zwack Sándor vezette csapat.
A gyártás kétlépcsős, elsőként a macerálást, azaz kivonatolást végzik 60 százalékos alkoholos-vizes oldatban, majd pedig a lepárlást. Végül hat hónapig tölgyfahordóban érlelik az italt, mielőtt forgalomba hoznák. Az aszaltszilvás változatnál annyi a különbség, hogy a tölgyfahordós érlelés előtt fakádakban, aszaltszilvaágyon pihentetik. A technológiáról Fűszeres Eszter ír bővebben a blogjában.
Keserűt - 45
Erőset - 28
Mindegy, csak olcsó legyen - 9
Izgulunk a fogadtatás miatt
"A gyümölcskísérleteket egy 5-6 évvel ezelőtti kóstoltatás előzte meg," - mondta a Travelónak Zwack Sándor - amikor egy promóció keretében a vendégek kaptak négy cent Unicumot, és hozzá egy aszaltszilvát. Nagy sikere volt a kettőnek együtt. Akkor még nem akartunk hozzányúlni az Unicumhoz, csak később kezdtünk el foglalkozni vele újból."
A barackot és a körtét is kipróbálták, mint népszerű, hazai gyümölcsöket, de ezeket később elvetették. A szilvás változaton két évig dolgoztak. Ami pedig az ital marketingjét illeti, a célközönséget így határozta meg a család: 25 évnél idősebb, gourmet italok iránt érdeklődő férfiak és nők. "Akik a keserűsége miatt nem szeretik az Unikumot, azoknál bízunk abban, hogy ezt szeretni fogják."
A majom pedig az elkövetkezendő egy évben ugrik a vízbe. "Addig nem szeretnénk nemetközi piacra vinni ezt az italt, amíg nem bizonyított a hazai terepen. Sok tapasztalat mutatta már, hogy amikor úgy akartak bevezetni egy terméket, hogy az valójában nem volt erős a saját országában, akkor kipukkadt a marketinglufi. Izgulunk a fogadtatás miatt."