A kerekeken guruló otthonok gondolata újra meg újra előkerül a tervezőmérnökök fiókjából. Lehet az egy hagyományos lakóautó, egy tiny house, amelyben, kicsiben ugyan, de minden benne van, vagy akár egy kerekeken guruló hotelszoba, amelyik házhoz jön, és bedokkol a szállodába. Ezek közül a legelterjedtebb a lakóautó és a lakókocsi, hiszen ezek nem futurisztikus tervezések, és nem is jelentenek teljes életmódváltást – persze utóbbi attól is függ, hogy nekünk mi a célunk. Az viszont biztos, hogy hatalmas buli. Így aztán a kérdés inkább az, hogy kinek jöhet be ez a fajta utazás.
Lakóautó télen-nyáron
A lakóautós/lakókocsis utazás egy nagyon izgalmas dolog, és teljesen más életérzés, mint egy hátizsákos kirándulás vagy akár egy motoros túra. Valahol félúton mozog a nomád megoldások és a szállodai pihenés között. Fantasztikus szabadságérzetet ad, hogy a házunkkal bármikor odébb gurulhatunk, de közben a plüssmacitól a kedvenc kávésbögrénkig minden nálunk van. Ez amolyan konformista hippi megoldás, ami főleg azoknak az utazóknak jó, akik családdal vagy párban kerekednek fel.
Ezt a fajta összezártságot persze bírni kell, és akármilyen romantikusan hangzik, hogy a szerelmünkkel minden pillanatban összebújhatunk, vagy, hogy a gyerekek ott szuszognak velünk egy lakótérben, bizonyos helyzetekben lehet, hogy a falra fogunk mászni attól, hogy nem lehetünk egyedül egy percre sem, csak ha kiülünk a kocsi mellé, nos, igen, esőben és sötétben is.
A lakókocsis, lakóautós kirándulás, vagy akár életforma első blikkre nyaralós programnak tűnik, pedig ettől már rég messze járunk. Télen-nyáron és ősszel-tavasszal ugyanúgy gurul a verda: ha meleg van, lehet klímázni, ha hideg van, lehet fűteni. Óriási tévedés tehát azt hinni, hogy csak egy balatoni, vagy tengerparti víkend tartozéka lehet egy ilyen megoldás.
Nyaralásból életmód
Az emberek nagy része nyaralásokhoz, vagy hosszabb-rövidebb kirándulásokhoz használja ezt a fajta szállást. Olyanok is vannak, akik hónapokat is eltöltenek egy lakóautóban. Ők jellemezően fiatal párok, akik szeretnének bejárni egy vagy több kontinenst, de akadnak egész családok is, akik így utazzák körbe a világot. És perszer szép számmal vannak olyan megszállottak is, akik beleszeretnek ebbe az életmódba, és nemigen akarnak leállni. A neten rengeteg ilyen sztori van, kezdve azzal a párral, akik amellett, hogy élvezik ezt a fajta szabadságot, pénzt is spórolnak, amit aztán a saját kis vállalkozásukba fektetnek be. És igen, a vállalkozást a lakóautóból irányítják.
Aki rákattan, az valószínűleg kipróbál majd több verziót is, bejárja bele a világot, és mindenkinek erről mesél. De mi is az, amit ki kellene próbálni? Az első dolog, hogy leszűkítsük a kört, azaz, hogy lakóautót vagy lakókocsit szeretnénk inkább. Ez függ attól, hogy mennyi időre és mire szeretnénk használni, illetve vannak egyéb paraméterek is, amelyek megkönnyíthetik a döntést.
A legfőbb különbség a két típus között, hogy a lakókocsi egy, az autótól független jármű, ami kerekeken gurul ugyan, de vonóhoroggal kell a kocsi után húzni. A lakóautó viszont egy kompakt dolog, vagyis az autó egybe van építve a lakótérrel. Ez a legnagyobb különbség, érvek és ellenérvek viszont mind a két oldalon vannak.
Lakókocsi vs. lakóautó
A lakókocsi előnye, hogy egyrészt olcsóbb, mint a lakóautó, akár vesszük, akár béreljük, másrészt kisebb, mint a lakóautó, és külön is kezelhető. Így például egy kempingezésnél elég egyszerűen leakasztani az autó hátuljáról, berendezkedni a környékén, és a nyaralás végéig otthagyni, mint egy kis házat. Eközben az autót szabadon lehet használni, ha például a család egy nagyobb kirándulásra, vagy akár bevásárlásra indul.
Napi 8000 forintért már simán tudunk bérelni lakókocsit, sőt, ennél olcsóbban is, de ez az átlag, amiért már szépen karbantartott kis otthont kapunk (kaucióra és egyéb járulékos összegekre számítani kell, ezek az adott kölcsönző honlapján pontosan fel vannak tüntetve). Hátrány viszont, hogy az autón mindenképp lennie kell vonóhorognak, plusz bírnia is kell a terhelést magának a kocsinak is. Azt is meg kell szokni, hogy az autó a mögötte lévő lakókocsival kicsit másképp mozog, bár némi gyakorlással megérzi az ember, hogy miként kell kanyarodni, esetleg tolatni egy ilyen alkotmánnyal. Kicsit többet fog fogyasztani az autó a plusz súly miatt, illetve figyelni kell, hogy a lakókocsi egy kicsit szélesebb, mint az autó maga.
Ezekből következik a lakóautó minden előnye és hátránya is
Könnyebb a mozgás vele, mert egyben van, és akkor is kényelmesebb, ha nem akarunk valahol hetekre letáborozni. Bár nem kanyarodik önkényesen a hátulja, a mozgás ettől függetlenül lehet trükkös, mivel egy elég nagy járműről van szó – bár ez is egy olyan téma, ami gyakorlással megoldható. Ellene szól az is, hogy drágább. Az anyagi rész persze elég sokat nyom a latban, de azt se felejtsük, hogy mindkét járgányból van alapszintű és felturbózott hiperszuper verzió is.
Bérléskor sok mindent megtanulhatunk a különböző típusokról, illetve, hogy mi hogyan szeretnénk használni a lakóautót. Előny lehet például az alacsony lépcső, vagy a kifordítható ülések. Van, aki szerint jó, ha a vezetőfülke fölött van kialakítva az alvóhely, mások viszont kimondottan gyűlölik ezt a megoldást. Nem biztos, hogy ami elsőre tetszik, az tényleg be is válik: próbáljuk ki, akkor tudjuk majd biztosan. Bár hosszabb időre olcsóbb a bérleti díj - 15 napon túl akár napi 15 000 forintért is nálunk lehet a lakóautó -, elsőre inkább rövid távra próbálkozzunk meg vele.
Hippi, trendi, vagány? Vagy lepukkant és csóró?
Egyszerűen vannak, akik ezt szeretik. Akkor is, ha adott esetben drágában jön ki, mint egy szállodai szoba, és akkor is, ha kevesebb a hely. Nekik ez jön be, és kész. És olyan nagyon nem is lehet csodálkozni ezen. Ők azok, akik élvezik, hogy a kinyitható vászontető alatt isszák minden reggel a kávét, miközben a lábuk szó szerint a tóba, esetleg a hóba lóg.
A hatalmas lelkesedés ellenére nem árt tisztában lenni egy ilyen életforma hátulütőivel sem. Pro és kontra érvek bőven akadnak a világhálón, egy pár pedig tíz olyan problémát sorol fel videójában, amit érdemes átgondolni a nagy váltás előtt, azaz, hogy mindenünket eladjuk, hogy egy lakóautóban éljük le további éveinket.
Persze nem kell ennek örökre szólni, és nem kell nyomorogni sem. Egy öttagú család például egy viszonylag nagy autóval járja a világot. Úgy tervezik, hogy a következő néhány évben szétnéznek mindenhol, amerre épp az út megy, aztán majd meglátják, hogyan tovább. Nekik kell a hely, ezért a járgány is nagyobb. Bár ahogy telt az idő és nőttek a gyerekek, a szülők rájöttek, hogy mik azok a cuccok, amik tényleg kellenek egy ilyen kalandhoz, így aztán azóta az autó is összement.
Autóból is rengeteg változat van, és itt nemcsak arra gondolunk, hogy milyen márka, vagy épp milyen extra felszerelés van hozzá. A saját guruló otthonunkat úgy tunningoljuk, ahogy akarjuk, a színes tévétől a napelemekig. A legtöbben veszik az autót, de akad olyan is, aki épít, no meg olyan is, aki átalakít, például egy buszt. A lehetőségek, ha nem is végtelenek, elég változatosak. És ez már csak azért is fontos szempont, mert így pont olyan autónk lehet, amilyenre szükségünk van, vagy amilyenre évek óta vágytunk. (Persze, a célunkhoz elég idő, pénz és energia, azaz tulajdonképpen akarat is kell.)