A virtuális valóság segítségével a látogatók immár beléphetnek Claude Monet Givernyben található tavának vizébe, és elmerülhetnek az impresszionista festő Vízililiomok című vásznaiban a párizsi Orangerie Múzeumban.
A Musée de l'Orangerie 1927 óta őrzi a Vízililiomok című óriási képcsoportot, amelyet Claude Monet az 1918. november 11-i fegyverletétel másnapján ajándékozott Franciaországnak. De az épület nem mindig volt múzeum, nevének megfelelően a Tuleriák kertjében álló narancsfák teleltetésére építették. George Clemenceau francia kormányfő volt az, aki nem csak azt harcolta ki, hogy Monet műttesse meg a szemét és kezdjen el újra festeni, hanem azt is, hogy nagyszíbású alkotása, amin éppen akkor dolgozott, ne az új Rodin Múzeum udvarába kerüljön, hanem az Orangerie épületébe. Monet rengeteg időt szánt arra, hogy egy építész segítségével megtervezze a festmények környezetét és elhelyezését. Végül 8 panel készült el, mindegyik kettő méter magas és 91 méter hosszú. A festményeket két ovális teremben helyezték el a falakon, így szimbolizálva a végtelenséget.
Az első világháború befejezésének 100. évfordulója alkalmából a múzeum kiállítást szentel Monet és George Clemenceau francia kormányfő gyümölcsőző barátságának. A múzeum a kiállítás mellett egy virtuális valóság készüléket is felállított az egyik ovális teremben, amelyet a közönség négy hónapon át tesztelhet egy különleges sisak segítségével, amellyel nyolc percen át szemlélődhet az impresszionista mester világában.
A Claude Monet, a Vízililiomok megszállottja című kezdeményezés lehetővé teszi "a közönségnek a térben és időben történő utazását" - magyarázta a rendező, Nicolas Thépot.
A látvány azzal kezdődik, hogy víz tör be az óriási vásznakat őrző két terem egyikébe. Hirtelen a néző a givernyi kert tavában találja magát, mintha combközépig a vízben állna. Körülötte vízililiomok, fűzfaágak, változó égbolt. Az évszakok, a nappalok és éjszakák váltják egymást. A táj eltűnik, és az utazó a vásznak előtt, a színfoltok közepette találja magát. Mozgathatja a fejét, lehajolhat, mozoghat, hogy jobban megcsodálhassa az egyes részleteket. Innen Monet műtermébe vezet az út, aki szürke hályogtól szenvedett, és fel akart hagyni a festéssel. Clemenceau tanácsára 1923-ban megműttette magát, és újra a kezébe vehette az ecsetet - írja az MTI.
A Víziliomok sorozat a festő normandiai kertjébenban készült és mintegy 250 kép alkotta. A művész harminc évet áldozott rá erre a munkára. Az Orangerie virtuális valóság kiállításnak köszönhetően most mindenki láthatja, hogyan is jött létre a világ egyik legszebb alkotása. A tárlat a Lucid Realities cég, az Arte France tévécsatorna és Orsay múzeum közreműködésével jött létre.