Az ország egyik legnépszerűbb kisvasútján hétvégén befűtik Szilvit, a gőzmozdonyt, de lehet kirándulni a szépséges Fátyol-vízeséshez, pisztrángot falatozni, bringázni, bobozni is. És akinek van mersze, akár egy sziklaodúban is éjszakázhat. Irány Szilvásvárad!
Hagyományosan a szilvásváradi kisvasút napja jelzi: vége a szezonnak, lassan a kellemes őszi napok is elfogynak. Október 8-án rendezik az év utolsó kisvasútünnepét.
Gyerekszínház, fúvószenekar, zenélő kisvasút
A hazai kirándulók egyik kedvence, a Bükki Nemzeti Parkban található szilvásváradi erdei vasút ünnepel a hétvégén. Ez hazánk harmadik legforgalmasabb kisvasútja – a budapesti gyermekvasút és a lillafüredi után. Bár hossza kevesebb mint öt kilométer, gyönyörű természeti környezetben, a Szalajka-völgyben fut, és közelében sok a látnivaló is.
Október 8-án, szombaton, a Gloriett-tisztáson gyerekszínház, fúvószenekar, biciklis ügyességi bemutató és koncert várja az érdeklődőket. Emellett természetesen bemutatkoznak az erdei vasutak, lesz tablókiállítás, és a sűrített menetrendben zenélő vonatok is közlekednek majd. Befűtik Szilvit, a gőzmozdonyt, „aki" menetrend szerint fél 5-kor indul vissza Szilvásváradra. A gőzös utasait az Egererdő standján a totót helyesen kitöltők közül sorsolják majd ki.
Kisvasút történelem
A szilvásváradi kisvasutat eredetileg lovag Wessely Károly építtette a bükki fakitermelés megkönnyítésére, később tulajdonosa őrgróf Pallavicini Alfonz lett. Technikai megvalósítása kuriózumszámba megy mára: a nagyjából a mai helyén lévő vasútvonal mellett a Bükki-fennsíkon, 700 méter feletti magasságban is jártak a szerelvények. A legmagasabb pontja a fenti szakasznak 890 méteren volt, ezzel hazánk legmagasabb vasúti szakaszának számított.
A két pálya közti 300 méteres szintkülönbséget facsúszda hidalta át, amelyet később siklópálya váltott fel. Utóbbit úgy kell elképzelni, mintha a budavári sikló egy – persze fedetlen – kocsijára gurítanák az egész teherkocsit rakományostul. A kalandos teherszállítást a terepviszonyokon túl az indokolta, hogy 1920-tól az itteni erdőkből enyhítették a MÁV krónikus talpfahiányát, amelyet a Trianon utáni megcsappant erdőterületek okoztak. Ezért fontos volt a szállítás volumenének megtartása.
A vasút 1953 óta szállít utasokat is. A teherszállítással 15 évvel később hagytak fel, ekkor már a fa, a mészkő és a vasérc is teherautókon gurult. Ekkor ért véget a felső szakasz és a sikló pályafutása is. Hazai viszonylatban korán megindult a nagy turistaforgalom: kirándulók tömegeit vitte a vasút a Fátyol-vízeséshez, 1978-ban már 175 ezer főt. Manapság 200 ezren keresik fel évente.
További programok a környéken
A Szalajka-völgy ideális kirándulóhely: a völgyben végigzakatoló kisvasút mellett természeti, kulturális és kulináris élvezetekben is részünk lehet.
A kisvasút végállomása Szilvásvárad, és a Szalajka-völgy talán legfőbb kincse, a Fátyol-vízesés, amely 17 méter hosszú mésztufagát 18 teraszán zúdul le. Egyediségéhez hozzájárul a vízpermet jellegzetes fehéres árnyalata, amely a kalciumkarbonát-tartalmának köszönhető.
Innen egy kiadós kaptatóval érhető el az Istállós-kői ősemberbarlang, amely a Bükk második legmagasabb csúcsa alatt fekszik. A barlang különlegességét őskori – és javarészt a faluban, az Orbán-házban kiállított – leletegyüttese adja. Barlangi medve csontjából készített, öt hang megszólaltatására alkalmas síp és a mamutagyar amulettek világviszonylatban is különlegességnek számítanak, hiszen utóbbiak a világ legrégebbi ékszerei közé sorolhatók. A ma élő rokonainál egyértelműen nagyobb barlangi oroszlántól és gyapjas mamuttól származó csontra is bukkantak a régészek az 1944 óta védelem alatt álló barlangban.
Szilvásvárad fölé magasodik a 2000-ben átadott Kalapat-hegyi Millenniumi kilátó, amelyet 2000-ben adtak át, ide félórás sétával lehet felérni a patakvölgyből egy tanösvényt érintve.
Az Állami ménesbirtokon él a híres lipicai ménes, amely azért került Szilvásváradra, mert ez a tájegység hasonlít legjobban a fajta kitenyésztési helyéhez, a szlovéniai Lipicához.
A Zilahy Aladár Erdészeti Múzeum mutatja be a 19-20. századi erdei munka, erdőgazdálkodás eszközeit.
Szilvásváradon kihagyhatatlan program még a pisztrángevés: az itt folyó patakok vizében tenyésztett édesvízi halak sokféleképpen elkészíthetők, ízletesek és egészségesek. A szalajka-völgyi halételek nem hasonlíthatók a Magyarországon oly gyakori mélyfagyasztott tengeri halfiléből készített fogásokhoz.
A Szalajka-patak völgye az aktív kikapcsolódás otthona is, kerékpárkölcsönző mellett erdei kalandpark, nyári bobpálya és – télen – sípálya áll rendelkezésre. A vállalkozó szellemű túrázóknak ajánljuk az első hazai lakóbarlang, a Cserepes-kői-sziklaodúban éjszakázást, ami teljesen ingyenes, de hat hálóhelyen és egy vaskályhán kívül nincs benne semmi egyéb – így például víz sem.
További kisvasúti programok
Október 8., Kaszó
Szakvezetéssel és ebéddel egybekötött kisvasutazás az Erdők Hetén Kaszón, ahol bepillantást lehet nyerni az erdészek munkájába – és a Baláta-tó különleges élővilágába. Részletek itt.
Október 8-9., Kemence
Újfent pályafenntartási napokra kerül sor Kemencén, ahova várják az érdeklődő önkénteseket, akik segítenének a Kisvasutak Baráti Köre által üzemeltetett vasútvonal karbantartásában. Részletek itt.
Október 8-9., Hortobágy
Ahogy minden októberi hétvégén, ezúttal is lesz daruhúzás a kisvasút végpontjánál. Az egész délutános program részletesen itt. Október 22-23-án kivételesen hajnalban is lesz darules, részletek itt.
Október 9., Csömödér
Az Erdők Hete jegyében Lenti és Csömödér között vasárnap 13.15-kor induló vonaton a Nagykanizsai Fúvószenekar ad koncertet.
Budapest, Gyermekvasút
Debrecen, Zsuzsivasút
Mesztegnyői kisvasút
Királyréti kisvasút
Almamelléki kivasút
Kaszói kisvasút
Lillafüredi kisvasút
Csömödéri kisvasút
Kemencei kisvasút
Pécsi kisvasút
Balatonfenyvesi kisvasút
Gemenci kisvasút
Felsőtárkányi kisvasút
Mátrai kisvasút