Előző cikkünkben az Árpád hidat, a Margit hidat és a nemrég újonnan átadott Lánchidat mutattuk be, valamint írtunk a hídmesterek munkájáról és a Margit híd kishugáról, Manciról is. A következőkben a főváros 4 másik központi mutatjuk be, és az összeállításhoz ismét Tittel Kinga – Mesélő Budapest című könyvét hívtuk segítségül.
Az Erszébet híd az egyetlen modern építmény a központi hídjaink közül, 1961 és 1964 között készült el, építésze Sávoly Pál volt. Elődje, a régi Erzsébet híd a bombázások áldozatául esett a második világháború ideje alatt. Nem építették újjá azonnal, sőt egészen más formában született újjá - lánchíd helyett kábelhídként.
Elődje világhírűnek számított, hiszen egy nyílással ívelt át a dunánk és sokáig a világ leghosszabb egylyukú függőhídjának számított. Hogy elkészülhessen a budai hídfő feljárója, meg kellett "faragni" a Gellért-hegyet, de a tervezőknek ezt sikerült elrejteniük a Gellért-emlékművel (ez ma is látható). Itt is volt hídvám és a gyalogos forgalom az egyik oldalon Pest felé ment, a másikon Buda felé.
Ahogy a Margit hídnak is volt egy kishúga, úgy a felrobbantott Erszébet híd pótlására is épület egy ideiglenes pontonhíd. A Böske néven ismert híd az eredeti átkelő romjaitól északra építették fel és 4 évig szolgált átkelőpontként.
A Szabadság híd
Az egykori Ferenc József (ma Szabadság) híd a világ egyik legszebb hídjának számít. Akár a Gellért-tér felől, akár a Nagyvásárcsarnok irányából indultok útnak, megcsodáltátok már a jellegzetes díszeit? Ezek nem mások, mint a pillérei csúcsán található aranygömgök, amiken turulmadár ül. A pillérek közti kapuzatot pedig a magyar címer díszíti.
Ez egyébként a harmadik állandó hídja a fővárosnak, és a legrövidebb is. Érdekesség még, hogy ennek a tervezéséhez és építéséhez nem hívtak külföldi segítséget. Magyar szakemberek végeztek rajta minden munkát. A híd a millenium évében készült el, és ekkor kapta a nevét is I. Ferenc József királyról. A legenda szerint a híd utolsó szegecsét maga a király verte be a szerkezetbe.
Petőfi híd
A Petőfi híd azért jött létre, mert a főváros fejlődése, alakulása során szükség lett egy olyan hídra, ami lehetővé teszi, hogy a Nagykörút gyűrűje is a Dunára zárjon. Az eredeti Petőfi hidat, amit még Horthy Miklós hídnak hívtak, 1933 és 1937 között épült meg, Álgyay Hubert Pál felügyelete alatt. A karcsú, szerén hidat a háború után, 1950 és 1952 között építették újjá.
Rákóczi híd
A tősgyökeres Budapestiek még talán most is Lágymányosi hídként emlegetik az 1992 és 1995 között, Sigrai Tibor építész vezetésével felépült hidat. A Rákóczi híd érdekessége, hogy ezt nem a típusáról (Lánchíd) vagy egy híres emberről nevezték el eredetileg, hanem a földrajzi elhelyezkedésére utaltak a nevével.
Egy könnyed, kis tömegű hídról van szó, ami "a déli Összekötő vasúti hídhoz tapadva, annak közúti párjaként épült fel." Sajátos tulajdonsága még a világításrendszere, amit egy műanyag tükörrendszer biztosít, ez egyenletesen oszlatja el a híd teljes felületén a fényforrások sugarait, ezért nem káprázik a szemünk, mikor áthaladunk rajta esténként.
Forrás: Tittel Kinga – Mesélő Budapest 2016, 2023
Térkép: Kecskés Judit 2016, 2023