Az Oddbox nevű vállalkozás az Egyesült Királyságban székel, és azt tekinti fő céljának, hogy csúnya gyümölcsök és zöldségek forgalmazásával gátat szabjon az élelmiszer pazarlásnak. Miután néhány éve a WRAP (The Waste and Resources Action Programme – Hulladék és Erőforrások Cselekvési Program) adatai szerint a gyümölcsöket és a zöldséget pazaroljuk a legnagyobb mennyiségben az otthonainkban, Emilie Vanpoperinghe és Deepak Ravindran úgy döntöttek, hogy népszerűsíteni kezdik a csúnya gyümölcsöket és zöldségeket. Ezzel helyi szinten szerették volna orvosolni a pazarlási problémát.
Az ötletet egy portugáliai utazás adta, amikor a piacon kiderült, hogy a nem kifejezetten szép gyümölcsök és zöldségek ízletesebbek, mint makulátlan társaik. A vállalkozást 2016-ban, kicsiben kezdték el, eleinte csak 20 ügyfelük volt, de ahogy a tudatos vásárlók ráéreztek a ronda élelmiszerek finom ízére, három év alatt 12 ezerre ugrott a törzsvásárlók száma. Az Oddbox egyébként, nemcsak a csúnya zöldségeket, gyümölcsöket forgalmazza, hanem 80 százalékkal kevesebb műanyagot is használ. Vagyis amihez nem kell műanyag, ahhoz nem is jár – olvasható a turizmusonline.com oldalán.
A projekt fontos része volt, hogy a termelők is felfogják a problémákat. Sokan nem merték bevallani, hogy mennyi ehető, de látványra nem szép élelmiszert dobnak ki, így elég hosszú időbe telt, mire összeszedték a változást igénylő beszállítókat. Ma már körülbelül 70 termelővel dolgoznak együtt.
A ronda gyümölcsökkel és zöldségekkel kapcsolatban azonban azt is tudni kell még, hogy ugyanonnan származnak, mint a szép és hibátlan termékek – nem a kukából –, de ahelyett, hogy azonnal kidobásra kerülnének, a megfontolt vásárlók megmentik és megeszik ezeket is.