A Berni Művészeti Egyetem kutatói, illetve Beat Wampfler, egy napközben állatorvosként, este pedig sajtkészítőként dolgozó svájci állampolgár kilenc darab tízkilós ementali sajtkorongot érleltek különállóan faládákban szeptembertől fél éven át, hogy teszteljék, miként hat a zene ízük és állaguk alakulására. A sajtoknak 24 órán át három különböző dallamot – Mozart Varázsfuvola című operáját, a Led Zeppelin klasszikusát, a Stairway to Heaven című számot, illetve A Tribe Called Quest's nevű hip hop banda Jazz (We've Got) számát játszották.
A végeredményt az ízerősségben, a szagban és az aromában mérték le. Ezek alapján a hip hopon érlelt korong került a lista élére, ami a gyümölcsösségét illeti, ennek volt a legerősebb illata és aromája – mondták a zsűri tagjai.
A smithsonianmag.com oldalon megjelent cikk szerint a kísérletben nem hangszórókkal, hanem mini adókészülékekkel továbbították a zene energiáját a sajtokba. "Az összes energia közvetlenül rezonált a sajtokban" - magyarázta az egyetem egyik kutatója.
Beat Wampfler, a burgdorfi K3 sajtüzem tulajdonosa és a kutatásban résztvevő sajtok készítője szerint a további kutatásban a hip hopra összpontosítanak majd. A terv az, hogy 5-10 sajtot tesznek ki különféle hip hop daloknak, majd összehasonlítják őket.