A Magyar Turizmus Zrt. szakmai szervezetekkel együttműködésben olyan helyeket keres, ahol európai színvonalú, mégis az adott tájegységre jellemző vendégváró programcsomagot kínálnak a turistáknak.
Budapesten már jó ideje zajlik a gasztroforradalom: egyre több a Michelin-csillagos hely, és egyre gyakrabban emlegetik a magyar fővárost, legyen szó akár a világ egyik legmenőbb szakácsbajnokságának európai elődöntőjéről, akár egy neves amerikai utazási magazin legjobb kajáló célpontjainak gyűjteményéről. De mi a helyzet a vidéken? "Semmiképp nem korlátozódhat csak Budapestre a gasztroforradalom. Csak jó minőségű termékekkel tudjuk Magyarországot népszerűsíteni, ezek nagy része pedig nem a fővárosban készül" – mondta el kérdésemre Dr. Faragó Péter, a Magyra Turizmus Zrt. vezérigazgatója.
"Az egész országban divat lett a borokhoz, pálinkákhoz érteni, meglátogatni egy jó éttermet. Viszont úgy látom, vidéken egy másfajta gasztroforradalom zajlik, itt a hagyományosabb vendéglátáson van a hangsúly" – tette hozzá Mártonné Máthé Kinga, a Magyar Turizmus Zrt. belföldi igazgatója. A Stílusos Vidéki Éttermiség (SVÉT) képviselője, Martonosi Zsolt szerint nem ennyire kétpólusú a helyzet, vidéken is jelen van a korszerű, modern gasztronómia. Elég, ha csak a SVÉT-csoport tagjaira, többek között például az encsi Anyukám Mondtára, a soproni Erhardtra, a mádi Gusteau Kulináris Élményműhelyre, a balatonszemesi Kistücsökre, vagy a debreceni IKON Étteremre gondolni.
Az apropó egyébként, aminek kapcsán erről beszélgettünk, a Kiváló Európai Desztinációk (European Destinations of Excellence) versenye. Az Európai Bizottság idén kilencedik alkalommal hirdette meg a pályázatot, melynek célja, hogy egy különleges, nemzetközi hálózat jöjjön létre, mely a kontinens rejtett kincseit fogja össze. Minden évben más témában várják a jelentkezőket: korábban már volt téma az ipari örökség, a természetes víz, az ökoturisztikai látnivalók, és az akadálymentesítés is.
Idén a gasztronómia a központi téma, és "Magyarország legízletesebb vendégváró úti célját" keresik. Pályázni összefogással lehet, olyan helyeket keresnek, ahol a vállalkozások és az önkormányzatok együtt dolgoznak azért, hogy egy európai színvonalú, mégis az adott tájegységre jellemző vendégváró programcsomagot tudjanak a turistáknak kínálni. (A pályázat részleteiről és határidejéről ide kattintva lehet tájékozódni.)
És hogy miért jó egy célpontnak, ha megnyeri a pályázatot? Tavaly például Kaposvár nyerte el a legjobb akadálymentes célpont címét, a tapasztalatok azt mutatják, a város ezzel felkerült a nemzetközi akadálymentes térképre. Sok külföldről érkező, fogyatékkal élő turista kifejezetten ezért látogat el ide. A várható nemzetközi érdeklődés mellett a győztes célpont kétmillió forint értékű marketing-támogatást kap a Magyar Turizmus Zrt-től. Illetve természetesen a nemzetközi döntőn is ez a célpont képviselheti majd Magyarországot.
Kóstoljuk meg Magyarországot