Márton-nap alkalmából megkóstoltuk a Juniborászok újborait a Gozsdu-udvarban. Szagolgatás és kortyolgatás közben pedig igyekeztünk arról is kifaggatni őket, hogyan sikerült az idei szüret, és milyen lesz az új évjárat.
Akit egy kicsit is érdekelnek a magyar borok és borászok, feltétlenül látogasson el egy Junibor kóstolóra, ha még nem tette volna. Ilyenkor ugyanis nemcsak simán a borokkal lehet megismerkedni jó hangulatban, de a borzasztó kedves és lelkes fiatal borászokkal is.
Nagy élmény a dizájnos címke és a bor mögött meglátni az embert, aki az elmúlt hónapokat végigmelózta, hogy aztán ott lehessen az asztalunkon a kedvenc palackunk tőle. Persze akit nem érdekelnek a borok, azt ez nyilván nem hozza lázba, de akit foglalkoztat a téma, érteni fogja a lelkesedésünket.
A Junibor – Fiatal Borászok Egyesületét azzal a céllal alakították, hogy egy olyan közösséget hozzanak létre, amely a jövő borászgenerációjának szakmai fejlődését biztosítja. Saját bevallásuk szerint a legfontosabb számukra, hogy egymást segítsék és ezáltal egyre jobb, szerethetőbb borokat készítsenek. A tegnapi kóstoló tapasztalatai alapján pedig úgy tűnik, ez nem csak egy szép szlogen – a borászok láthatóan nagyon kedvelik és segítik egymást. Ritkán látni ilyen együttműködést, pedig rengeteg hasonlóra lenne szükség itthon.
"A saját tanulásunk és továbbfejlődésünk mellett nem titkoltan azt is szeretnénk, hogyha a saját generációnkat meg tudnánk szólítani a kulturált borfogyasztás és borkultúra ügyében. Igyekszünk olyan termékekkel előrukkolni, melyek kiválthatják az olcsó, silány minőségű, vagy adott esetben rövidítésekkel becézett keverékek – ld. VBK – fogyasztását. A borászok és borászlányok 35 év alatt válhatnak taggá és 40 éves korukig maradhatnak. Jelenleg 29 tagot tömörít (23 és 37 év között) a Junibor Magyarország tíz borvidékéről. Évente egyszer tartunk egy közös kóstolót, ahol alkalmunk van rá, hogy beszélgessünk a boraink kedvelőivel és bemutassuk a különlegességeket. Úgy gondoljuk, hogy ezeken az alkalmakon mindenki megtalálja a számára kedves borászt és borát."
Forrás: Junibor.hu
Elfáradtunk, de jó érzés
A címbéli idézet, miszerint örömszüret volt a 2015-ös, Miklós Csabi móri borásztól származik. De nem csak Móron ekkora az elégedettség. A somlói Kis Tamás például így gondol vissza az idei szüretre: "Sokat dolgoztunk, nagyon elfáradtunk, de jó érzés, hogy minden egészséges volt, amit leszedtünk. Minden pont úgy alakult, ahogyan terveztük. Nagyon jó év volt 2015."
Prácser Miklós Tokajból annyival árnyalta a képet, hogy bár tényleg jól sikerült az idei szüret, 2015-ös aszú sajnos nem lesz. Azért nem, mert nem volt eső augusztus környékén feléjük, pedig ez kell ahhoz, hogy megvékonyodjon a szőlő héja, ami pedig feltétele az aszúsodásnak. Idén ez nem volt, csak rengeteg napsütés, emiatt nagyon vastag a szőlő héja. Cserébe viszont minden egészséges volt, amit szüreteltek.
Heimann Zoltán Szekszárdról már kevésbé volt hurráoptimista: az augusztusi nagy viharokból jutott nekik rendesen. De azért összességében nekik sem volt okuk panaszra, sőt, idén sok újdonságot is kipróbáltak a pincészetnél. Zoltán ugyanis egy szüretet kinn töltött Ausztráliában, és az ottani tapasztalatokat szerette volna a családi pincészetnél is alkalmazni. Szülei engedték neki, ami nagy öröm, de - ahogy azt mondta - hatalmas felelősség is.
Fricitől Marilyn Monroe-ig
Nem állítjuk, hogy minden jelenlévő borász pultjához sikerült volna eljutnunk és mindent végigkóstolni, de amit ittunk, azok közül az alábbiakat találtuk érdekesnek:
Kis Tamás, Somló, Juhfark 2015 és Narancs 2015: Előbbi egy friss, zamatos juhfark, utóbbi egy nagyon izgalmas, narancsos színű, héjon erjesztett – innen jön a sötét színe – olaszrizling. Valószínűleg nagyon megosztó lesz fanyar ízvilága miatt, nekünk bejött. Tamás azt mondja, olyan jól sikerült az idei szüret, hogy szinte készen is vannak a borok, 2016 tavaszán kerülnek majd palackba és kereskedelmi forgalomba. És hogy mi a titka borainak? Saját bevallása szerint egyszerűen annyi, hogy nagyon szereti azt, amit csinál. Arról, hogyan lett borász itt írtunk korábban.
Gere Andrea, Villány, Frici rozé 2015: "Kérek még!" – típusú, üdítő habzóbor, málnás és rózsás illatokkal. Viszonylag alacsony az alkoholtartalma, így tényleg nem gond, ha kérünk még. A Gere pincészet egyébként 2010 óta készít Fricit. Kísérleteztek egy darabig, hogy miből álljon, de most úgy tűnik, megtalálták a tökéletes párost: ötven százalékban merlot-ot, ötven százalékban menoirt tartalmaz. A bor teljesen készen van, napokon belül értékesítik.
Miklós Csabi, Mór, Marilyn Monroe 2015: Királyleányka, elég sok maradék cukorral. A borral a pincészet a fiatal fogyasztókat célozza meg. Semmi bonyolultság nincs benne, az a lényeg, hogy a buliba ne valami bénaságot vigyenek. Bár nem ilyennek tervezték, inkább a nagy meleg miatt alakult, hogy ilyen lett ez a bor. De a végeredmény teljesen egybevág a Junibor célkitűzéseivel. Nem ez lesz a kedvencünk, de tetszik nekünk, ahogyan az adottságokból a lehető legtöbbet igyekeztek kihozni.
Heimann Zoltán, Szekszárd, Idei 2015: A Heimann pincészet újbora portugiesert, zweigeltet és kékfrankost tartalmaz. Zoltántól megtudtuk, hogy a cél egy nagyon gyümölcsös, nagyon vagány újbor volt. Jelentjük, sikerült!