"Imádom az Aurora Candle karácsonyi csomagjait." "A doboz minden évben igényes." "A forralt bor illatú a kedvenc, olyan igazi karácsonyi vásár illata van!" Ezeket és ehhez hasonló véleményeket olvashatunk a fakanócos szójagyertyákkal foglalkozó Aurora Candle Company honlapján, amit Udvaros Márk és Hajdár Lilla ma már menő családi vállalkozásként igazgat. Velük beszélgettünk egy ilyen ötlet beindulásáról, és arról, hogyan lehet a családi életet és a sürgő-forgó munkanapokat összeegyeztetni, főleg karácsony idején, amikor tódulnak a megrendelések.
Hallhattunk már sok sikersztorit arról, hogy ügyvédek péknek álltak, vagy jól menő könyvelői állásukat hagyták ott az emberek, hogy elmenjenek borásznak egy kis balatoni település szélére. De ők általában egyedül vágtak neki a nagy váltásnak, és aztán az új helyen találta meg őket a családalapítás lehetősége is.
Ti viszont mindketten közgazdászként kezdtétek, és családként jött az ötlet, hogy belevágjatok ebbe a vállalkozásba; nem a monotonitás elől való menekülés volt a cél. Mi indított el benneteket az úton?
Lilla: Az egész ott kezdődött, mikor a kisfiunk Marci megszületett, 2016 végén. Ekkor kezdtünk el komolyabban foglalkozni azzal, hogy a sok gyertya, amit a lakásban szeretünk meggyújtani és égetni, mennyire egészséges vagy káros, főleg egy kisgyerek számára. Nekiálltunk bújni a cikkeket, aminek az lett a végeredménye, hogy le akartuk váltani a lakásban található összes paraffin gyertyát. Közgazdászként megvoltak a jól bevált metódusaink, hogy nézzünk utána alaposan, hogy milyen alternatív lehetőségek vannak a paraffinra, és hát arra kellett rájönnünk, hogy itthon még nem igazán virágzott fel ez a piac.
Márk, a férjem pedig imád új dolgokat teremteni, így nem kellett neki sok idő, neki is állt a gyertyaöntésnek a konyhánkban. Minden szükséges hozzávalót berendelt, és el is kezdődhetett a munka. Elég hosszú időbe telt, mire kikísérleteztük, mit mivel és hogyan érdemes használni, aztán a kísérletezgetés – kihagyva a hobbi időszakot – eredményes munkalehetőségbe ment át. A tesztidőszak alatt, amikor már majdnem készen voltunk az első sorozattal, ránk talált a ropogó fakanóc (ez adja a mini kandalló hangulatot a gyertyáiknak – a szerk.).
Szóval mikor már majdnem lezárult egy keresgetéssel és teszteléssel teli időszak, elindult egy újabb, hogy megtaláljuk a legjobb tulajdonságú fakanócokat. Végül a juharfa bizonyult a legmegbízhatóbbnak. A szélesre vágott fakanócnak két különlegessége is van. Az egyik, hogy égés közben finom ropogó hangot ad, szélességének köszönhetően pedig jellegzetes háromszög alakú lánggal olvasztja fel a viaszt, aminek hatására sokkal hamarabb érezhetők az illatokat, mint a pamutkanócos gyertyáknál.
És a szójaviasznak illetve az intenzív illataitoknak mik az ismérvei?
Márk: Míg a paraffin a kőolajgyártásnak egy mellékterméke, addig a szójaviaszt a szójabab kisajtolásával nyerik, tehát egy 100 százalékban természetes alapanyagról beszélünk. Az illataink pedig nem illóolajokkal készülnek, hanem illatolajokkal, amiknek az a legfőbb tulajdonságuk, hogy szuper intenzívek és megbízhatók. Mit jelent ez? Azt, hogy míg az illóolaj magas hőfokon megéghet, és illat helyett elkezd égett szagot árasztani, illetve nem lehet vele garantálni, hogy az első és a 2000. gyertya illata is ugyan olyan intenzitású legyen, addig az illatolaj, bár mesterséges, de minden tekintetben megbízható.
És mivel csak néhány gramm van belőle a gyertyáinkban, nincs káros hatása. Ezek az intenzív illatok, a szójaviasz, az eltalált, letisztult design és a ropogó fakanóc együttesen adják a vállalkozásunk sikerét.
Stílusát tekintve az Aurora gyertyái nagyon letisztultak, nem csak a karácsonyi gyertyák, hanem a színes illatviaszokon kívül mindegyik illat és kiszerelés.
Lilla: A Márk által, az előbb felsorolt jellemzők miatt tudtunk törzsvendégkört kialakítani. Persze minket is elkap a hév néha, hogy milyen jó lenne színes gyertyákkal vagy színesebb címke designnal jelentkezni, de az Insta-story-ban közzétett szavazásokon mindig alul maradunk a témában, keményen le szoktak szavazni minket. A vásárlók az első és eredeti Vintage gyertyák letisztult szépségét szeretik. Így csak az illatviaszok esetében élhettük ki magunkat a színek terén.
Szinte egyik napról a másikra bukkantatok fel a piacon. Korábbról is ismertük egymást, de még én is meglepődtem, hogy erről az oldalatokról az Aurora Candle Company elindulásáig nem is tudtam.
Lilla: Mert nem vertük nagy dobra, hogy ezzel foglalkozunk, egészen addig, amíg az induláshoz tökéletes terméket ki nem tudtuk hozni. Amíg a konyhában kotyvasztottunk, szinte senkinek nem mondtuk el, hogy belekezdtünk. Főleg azért, mert csak szerettük volna, ha kisül belőle valami, de ekkora durranásra mi sem számítottunk.
Márk: Az „overnight" (máról holnapra) siker valójában mindig több év kőkemény munkája. És amikor eljutottunk oda, hogy már megmutattuk pár ismerősnek az első kész gyertyákat, amikért odavoltak, akkor tudatosult bennünk, hogy ezzel komolyabban is elkezdhetnénk foglalkozni.
Ma már ott tartotok, hogy van egy külön műhelyetek, két alkalmazottatok és egy kis boltotok is.
Lilla: A műhelynek fázisai voltak. Az első helyszín a házunk konyhája volt, aminek a padlóját leterítettük kartonpapírral, hogy le ne csöpögjön a gázon, lábosban olvasztott viasz. Itt öntöttük az üvegekbe a viaszt, címkéztünk, teszteltünk. (Márk hozzáfűzte, hogy buli volt nagyon.)
A következő lépés, hogy felköltöztünk az emeletre. Ott Márk irodája műhellyé alakult, a másik szoba pedig raktár lett. 2021-re pedig eljutottunk oda, hogy a pici pilisi faluban, ahol lakunk, bérelünk egy kis házat, ahol a gyertyák és illatviaszok készülnek, illetve a csomagolás és a postázás folyik. Itt dolgozik két munkatársunk, akiket az Instagram-oldalunkon már be is mutattunk a vásárlóinknak.
Márk: A bolt szinte az elejétől van. Egy családi boltról van szó, ahol kezdetben csak egy polcunk volt, aztán egy polcsorunk, nemrég pedig már nekünk kellett plusz polcokat bevinnünk. 2021-re az arányok is eltolódtak. Ma már a bolt nagy részében Aurora termékek vannak.
Mint család, hogyan tudjátok mindezt a munkát menedzselni?
Lilla: Marcit (most 5 éves) már kicsi kora óta úgy neveltük, hogy jön velünk mindenfelé. Nyitott kisfiú lett, könnyen barátkozik és alkalmazkodik. Visszük a fotózásokra, a műhelybe, ha pakolni kell, vagy a boltba, amikor a polcokra kerülnek a gyertyák. Élvezi a sürgés-forgást. Fotózásnál ő is fotózza a beállított kisautóját, és ránk szól, hogy menjünk arrébb, mert belógunk a képbe – meséli Lilla nevetve.
De a pörgés sosem áll le. Ha pihenni szeretnénk, vagy kirándulnánk, akkor azt hetekre előre betervezzük. Ahhoz azonban atombiztosan tartjuk magunkat. Maximalisták vagyunk, a pihenésben is. Esténként és hétvégén meg jön az előretervezés: milyen kampányok jönnek, mely illatok mennek jobban, milyen ünnepek várhatók, megrendelések átnézése.
Sok karácsonyi illatotok van már a fűszeres narancstól kezdve a diótörőn át a forralt borig. Ti milyen illat mellett tudtok lazítani egy kicsit az adventi időszakban?
Egyértelműen a Karácsonyi Varázs. Ebben a gyertyában kiegészíti egymást a kellemes fenyőillat, a fahéj, a szegfűszeg, a narancs és a mandarin. Ez az illat számunkra maga a karácsony. Napi teendők, csomagfeladások, e-mailek elintézve, a lakás feldíszítve, Marci ágyban, mi meg végre egy kicsit szusszanunk a fotelben ülve.
A hangulatos karácsonyi fotóitok és a sokak által várt karácsonyi ajándékdoboz már látható az oldalatokon és az Instagramon. Ezek mennyi előkészületet igényelnek? Milyen hangulatban telik a tervezgetésük?
Lilla: A karácsonyi csomagokra nagyon rá vagyunk kattanva, már júliusban elkezdődik a díszes dobozok előkészítése. Márkkal megtervezzük a körülbelüli képet, amit látni szeretnénk rajta, azt bemutatjuk a grafikusnak, aki el kezd rajta dolgozni. És az izgatottság kitart egészen szeptemberig, amikor végre kimegy a nyomdába, majd a kezünkbe vesszük az új dobozt. Ez a szerelemprojektünk. És úgy tűnik, a vásárlóink is szeretik látni a belefektetett munkát, mert a werkfotók mindig sokakat elérnek. Így tudják, hogy mi munka van amögött a termék mögött, amit ők kifizetnek, és pár kattintással megrendelnek az oldalról.
De a fotózások is a szívünk csücskei. Nem könnyű munka, mert meg kell találni a tökéletes helyet, a stílusban hozzánk passzoló fotóst – és mindegyikükért be kell járni a várost, mert fotóstúdiót nem lehet neten, képről kiválasztani. A karácsonyi képeink pont pár napja készültek el, méghozzá abban a budai lakásstúdióban, amibe azonnal beleszerettem, és már harmadik alkalommal térünk vissza. Ez azért jó, mert a gyertyák fotózásához az átlag stúdiók túl sterilnek hatnak. Egy lakás, amiben laknak, élnek és ennek megfelelően van berendezve, pont a mi igényeinket szolgálja ki. Természetesen otthon is szoktam fotózni...
Márk: Ehhez van is egy karácsonyi sztorim. Addig, amíg nem találtuk meg a lakásstúdiót, 2020-ban már októberben elrohantam műfenyőért, nehogy úgy érjen minket egy esetleges lezárás, hogy kifussunk a karácsonyi kampány idejéből, és ott álljunk fotók nélkül. Meg is lett a fenyő, beraktuk a szobába, gyorsan feldíszítettük; teljes lezárás nem lett, a lakás viszont innentől kezdve két hónapon keresztül karácsonyt ünnepelt, Marci legnagyobb örömére. Ilyen eseménytelenül telnek a napjaink a vállalkozásunkban.