» Útra kész

Kör alakú kifutópálya lehetne a jövő útja

| | Nem érkezett még hozzászólás

Megosztja a szakértők véleményét a végtelen kifutópálya névvel illetett forradalmi ötlet, az egyre növekvő reptéri forgalomra kidolgozott megoldás – írja az Independent.

EU-támogatással folytak a kutatások a holland Nemzeti Űrkutatási Laboratóriumban, melyek kidolgozták a koncepciót. Sok szakértő úgy véli, ez a megoldás arra a trendre, mely szerint 2050-re megháromszorozódik a légiforgalom Európa felett. Támogatói azzal érvelnek, hogy ezzel kiküszöbölhető lenne a repterek fejlődését gátló több fizikai tényező is, mint például az, hogy a repülők mögött keletkező légörvények miatt nem követhetik egymást túl közelről a gépek. Az alábbi videón a zuhogó eső miatt nagyszerűen láthatjuk ezt a jelenséget:

Az oldalszél és a hátszél miatti korlátozások szintén nehezítik a fel- és leszállást. Ráadásul a tény, hogy sok repülőtér csak egy-két hosszú kifutópályával rendelkezik, azt eredményezi, hogy a gépforgalom lassabb, mint a végtelen kifutópálya esetén lehetne, amikor nem kell egymásra várakozniuk a kifutópálya használatához.

Az ötlet valójában nem teljesen új: már az 1960-as években felmerült, és már akkor végeztek kísérleteket is a gyakorlati megvalósításához. Akkor azonban a légiirányítás és más támogatórendszerek még nem álltak készen a forradalmi változásra. A kutatók úgy vélik, a repüléstechnika és a GPS-navigáció fejlődésének köszönhetően most már valóra válhatna a forradalmi újítás, mely három-négy kilométer átmérőjű körökként képzeli el a kifutópályákat, középen a kiszolgáló épületekkel.

Fotó: http://www.endlessrunway-project.eu/

Néhány katonai repülőtéren már végeztek valós kísérleteket is, szimulációban pedig a párizsi Charles de Gaulle reptér egyik legforgalmasabb napját vették alapul, és a koncepció jól vizsgázott. A pilótáknak természetesen kiegészítő képzésre lenne szükségük, hogy megtanulják kezelni a gépre fel- és leszálláskor nehezedő komplex erőhatásokat, de a kutatók véleménye szerint tulajdonképpen nagyon egyszerű az egész. 

Fotó: http://www.endlessrunway-project.eu/

Sok pilóta és szakértő azonban úgy véli, vannak még itt kihívások. Egyesek azzal érvelnek, hogy ez a megoldás olyan szintű pontosságot igényelne, amit csak robotpilótával lehetne megvalósítani. Henk Hesselink, a kutatócsoport vezetője szerint viszont ki kell próbálni az életben, hogyan vizsgázik a rendszer. Mint mondja, nem szükséges egyszerre megépíteni a teljes, háromszázhatvan fokos kört.

Ha tetszett a cikk, kattintson a Tetszik gombra, legfrissebb ajánlatainkért pedig iratkozzon fel hírlevelünkre! Travelo
h i r d e t é s
h i r d e t é s

Szóljon hozzá!

Most ajánljuk

Minden perc ajándék! Töltse a szebbnél szebb őszi napokat családjával!

cobranco élménybeszámolót írt
Lagunák között (Görögország)
10 órája
cobranco új galériát hozott létre
Lagunák között (Görögország)
10 órája
rallymax új galériát hozott létre
Csenge és Attila két keréken 16. nap margójára
5 napja

Blogok

Világörökség Szingapúr botanikus kertjei

Nyolcvankét lenyűgöző hektár tanösvényekkel. De hogy jön ide a kaucsuk?

Utazásom blogja Kőröl-kőre lépkedve télen a Velencei-hegységben

A pákozdi ingókövek ködben is jól mutatnak.

Travelhunter Kék lagúna Izlandon

Ha gyengénk a szilícium-dioxidos iszapmaszk-pakolás, itt a helyünk.

TravelBug Autós túra az USA délnyugati államaiban

Ez már a nyolcadik rész, ezúttal El Pasóval. Visszatekintés képekkel és leg-ek listájával.