Idén 120 éves a bécsi Óriáskerék, pördüljön egyet rajta

Idén 120 éves a bécsi Óriáskerék, pördüljön egyet rajta

 

120 évvel ezelőtt, 1897. július 3-án emelkedtek a magasba először a bécsi Óriáskerék gondolái. Többször le akarták bontani és egyszer ki is gyulladt – ma mégis az osztrák főváros egyik legismertebb jelképe.

„Áprilisi tréfa, vagy mi ez?" – kiáltott fel a legenda szerint az építési hatóság vezetője, amikor belenézett az Óriáskerék terveibe, amelyet I. Ferenc József trónra lépésének 50. évfordulója alkalmából akartak felállítani a Práterben. A mára Bécs egyik jelképévé vált, 64 méter magas Óriáskerék végül azután kapta meg az építési engedélyt, hogy a Bécsi Műszaki Egyetem hídépítő professzora, Hofrat Ing. Johann Brick számításaival igazolta: az elképzelés működőképes, az Óriáskerék igenis megépíthető.

A következő nehézséggel a szerkezet megépítésekor szembesültek: a 16 tonnás tengelyt szállító kocsi – amelyet 16 ló húzott – mozdíthatatlanul belesüppedt a Práter puha talajába. Végül egy sínpárt fektettek le, ezen szállították az acélelemeket a helyszínig. Az osztrák főváros új attrakciója végül 1897. július 3-án vált elérhetővé a nagyközönség számára; már első nap tízezren szálltak fel rá, hogy megcsodálják Bécs panorámáját.

Az eredeti elképzelés szerint az Óriáskerék csak néhány szezonon át maradt volna a Práterben. Az I. világháború után konkrét tervek is születtek a lebontására – de aztán kiderült, maga a bontás többe került volna, mint amennyit a 430 tonnányi fémért kaptak volna, így végül maradt minden a régiben.

Fotó: Mario Lang / Eurocomm PR

1944. szeptember 16-án az Óriáskerék mind a harminc gondolája megsemmisült, amikor a szomszédos kilátóvonatról átterjedt rá a tűz. A II. világháború után ismét szóba került a lebontása, de ismét rájöttek: olyan sok pénzt emésztene fel, hogy inkább csak felújítják az akkor már műemlékvédelem alatt álló szerkezetet. Az alapanyag- és szakemberhiány ellenére viszonylag rövid idő alatt működőképes állapotba hozták az Óriáskereket – igaz, csak tizenöt gondolával. A másik tizenöt gondola mindegyike gyorsan új tulajdonosra talált: leszerelésük óta kerti laknak és tárgyalónak használják őket.

2002-ben végül az egész szerkezetet felújították, tavaly pedig 3 millió eurós ráfordítással a régi gondolákat is lecserélték. Az újak már klimatizáltak illetve fűthetőek, és négy helyett hat ablakuk van, akárcsak az eredetieknek.

Ha már elmegy megnézni, ne hagyja ki Bécs nemrég megnyílt hatalmas szabadidőparkját, és mivel tippünk szerint biztosan hőség lesz ott is, itt talál majd ivókutakat.

Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek